Gå til innhold

Kritikk på 2 solnedgangsbilder!

kverna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Himmelen er stilig, men forgrunnen er litt rotete. Dette kan en jo fikse med litt redigereing.

Syns ellers bildene mangler det "lille ekstra" når det gjelder komposisjon for å være virkelig bra, f.eks. et spennende utsnitt, en interessant detalj i forgrunn e.l.

Lenke til kommentar

Bildene er fine, men som nevnt så mangler dem det lille ekstra.

Dem stikker seg dessverre ikke ut i mengden av solnedgangbilder. Prøv å lag bildene mer spennende, og ikke bare fokuser på den røde fargen. Få med andre ting, feks edderkopp i solnedgang, kongeørn fanger ferskfisk i solnedgang osv osv osv. (bare ville eksempler)

Hvis dem ikke får den kjente prikken over i'en så er det nok dessverre veldig få som legger merke til bildene.

Lenke til kommentar

Kjem heilt an på kva du meinar med å redigere. Å ta et utsnitt av bildet dersom det orginale snittet ikkje er godt nok er ikkje akkurat å endre på virkligheten.

Dessutan kan det være nødvendig å justere på fargebalanse etc. dersom bildet er tatt med feil innstillingar, nettopp for å gjenskape dei virkelige fargane så godt som mulig.

Dessutan opplevast fargar, kontrastar mm. litt forskjellig alt etter kva media dei vert presentert på. Eit bilde ser gjerne litt anleis ut på skjerm enn på trykk og alt etter kor du vil vise det kan det være nødvendig å korrigere for disse tinga.

Det eg prøver å seie er: ofte må ein redigere for å gjenskape virkeligeheten så godt som mulig. Andre ganger redigerer ein bilder for å skape ei stemning som ikkje var der i utgangspunktet, men det må jo og være lov?

Lenke til kommentar

synes det bli litt rotete i forgrunnen på bilde 1, himmelen var god nydelig, litt synd med lyktestolpen som stikker opp. Litt beskjering hjelper nok :yes:

Bilde 2 var også bra, av en eller annen grunn hengte jeg meg litt opp i gjenskinnet i veien ved lyktestolpen som jeg mener var en stilig detalj som er med på å trekke opp bildet, men kanskje litt for mye av bildet er fra forgrunnen?

Du klarer ihvertfall å trefe de rette øyeblikkene!

Lenke til kommentar
synes det bli litt rotete i forgrunnen på bilde 1, himmelen var god nydelig, litt synd med lyktestolpen som stikker opp. Litt beskjering hjelper nok :yes:

Bilde 2 var også bra, av en eller annen grunn hengte jeg meg litt opp i gjenskinnet i veien ved lyktestolpen som jeg mener var en stilig detalj som er med på å trekke opp bildet, men kanskje litt for mye av bildet er fra forgrunnen?

Du klarer ihvertfall å trefe de rette øyeblikkene!

tusen takk. var nettopp dette gjenskinnet jeg synes var stilig. skinte helt inn på rommet mitt, og himmelen er ikke dum den heller :)

Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor det må være noe 'annet' i bildet, holder med en fin solnedgang

Når du har sett noen tusen bilder av flotte solnedganger har du nok innsett at solnedganger kan være flotte, men at et bilde ikke blir særlig spennende hvis det ikke viser noe annet enn en solnedgang. Da mangler kanskje bildet det "lille ekstra" på å få oppmerksomheten som noe annet enn et vanlig solnedgang-bilde i feriealbumet ditt. Men for all del, de fleste har sikkert prøvd å ta bilder av solnedganger, og det må de få lov til. Selv om det ikke alltid er så kreativt eller nyskapende.

Jeg har selv tatt mange bilder av solnedgangen:

Her er et vanlig bilde av solnedgangen, her er et forsøk på å ha med noe mer enn bare solnedgangen, her har jeg prøvd flere teknikker for å gjøre det mer interessant og her har jeg som avveksling brukt soloppgangen istedet (og i et litt annet miljø).

Hvilket bilde syns du var mest spennende av disse?

Flotte farger kan antakelig alle få til, men et bilde blir ikke nødvendigvis spennende hvis det bare er fine farger..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...