Gå til innhold

AGP 8x vs 4x vs 2x vs 1x

XzEzz

Anbefalte innlegg

Er det ikke på tide å en gang for alle få

avklart om hvorvidt det er noen ytelsesforskjell ( i praksis )mellom Agp 1x,2x,4x og nå evt. 8x.

Min erfaring er at det ikke spiller NOEN rolle om jeg kjører på agp1x,2x eller 4x. Såvidt jeg kan se er det helt andre faktorer som bestemmer ytelsen på grafikkortene ( først og fremst minnebåndbredden )

Tar nå opp dette temaet ettersom HWN i artikkelen http://www.hardware.no/nyheter/juni02/nv18_agp.html mener at dette kan være et svakt punkt i markedsføringen av det nye Matroxkortet.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-19 11:48, XzEzz skrev:

Er det ikke på tide å en gang for alle få

avklart om hvorvidt det er noen ytelsesforskjell ( i praksis )mellom Agp 1x,2x,4x og nå evt. 8x.

Min erfaring er at det ikke spiller NOEN rolle om jeg kjører på agp1x,2x eller 4x. Såvidt jeg kan se er det helt andre faktorer som bestemmer ytelsen på grafikkortene ( først og fremst minnebåndbredden )

Tar nå opp dette temaet ettersom HWN i artikkelen
mener at dette kan være et svakt punkt i markedsføringen av det nye Matroxkortet.

Synspunkter?

AGP 1.0 (1x og 2x) er vel ganske "phased out" nå, da det ikke har støtte for sideband adressing med mer, og har en maks overføringshastighet på ca. 533MB/s (AGP 2x)

AGP 2.0 (1x, 2x og 4x) er den som brukes nå, har støtte for Sidebandadressing, Fast Writes med mer, maks er ca. 1020MB/s.

AGP 3.0 er, etterhva jeg HAR forstått, bare co-operativt med APG 4x og 8x. 8x i praksis er ca. 2040MB/s. Hva ellers det har av støtte for nye tknologier er jeg ikke helt sikker på så det skal jeg ikke uttale meg om enda.

1x = ca. 220MB/s

2x = ca. 533MB/s

4x = ca. 1020MB/s

8x = ca. 2040MB/s

(Grunnen til at jeg poster ca. er fordi jeg ikke husker de nøyaktige tallene i hodet :smile:)

AGP 2x har vært nok i det siste, men med spill som Giants, SoF2, AquaNox o.l har 4x begynt å vise sin nødvendighet i livet.

Det AGP hastigheten forteller deg er hvor fort det klarer å overføre data fra RAM på hovedkortet til AGP.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom AGP 4x og AGP 8x er per i dag forsvinnende liten. Den vil sikkert øke litt ettersom spill blir laget med AGP 8x for øye, men selv da tror jeg ikke forskjellen blir så veldig stor.

Skal man ta for seg det artikkelen nevnte, med at det kan være skadelig for markedsføring, er jo dette helt klart. Den vanlige mannen i gata vet jo ikke engang forskjellen på en kasse og en harddisk... Derfor vil de høyst sannsynelig tenke at AGP 8x vil være VELDIG mye bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...