Gå til innhold

Redigere windows-register fra knoppix?

Anbefalte innlegg

En venn av meg har problemer med adware/spyware. Det som har skjedd er at han har fått en searchbar som nekter å forsvinne. Hvis han sletter den, kommer den tilbake pga en registerfil. Den onde registerfila er igjen beskyttet av en annen registerfil, som visstnok er ganske vital. Han vil ikke slette den og dermed skade PCen, så jeg foreslo at jeg skulle brenne Knoppix til ham, så han kunne fjerne den derfra. Er dette en jævlig dårlig ide?

Endret av simen_88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mer permanent løsning ville være å få ham til å gå over til Linux. Ubuntu for eksempel. Men det er jo ikke det du spør om ;)

Det er generelt en dårlig idé å leke seg med Windows-installasjonen fra Linux, for NTFS-støtten (filsystemet i Windows XP, 2000, NT) i Linux er heller dårlig.

Lenke til kommentar
Ja, for Knoppix kan ikke endre Windows register :p

Jaha?

Registeret består av filer i system32 (har jeg blitt fortalt), og jeg går sterkt ut fra at man kan nå den mappa fra Knoppix. Det jeg hovedsaklig lurer på, er om det er forsvarlig å gjøre det med tanke på stabilitet.

EDIT: Å få ham til å bytte er nok meget vanskelig, han bruker den til å game. Ikke så veldig praktisk i Linux, dessverre.

Endret av simen_88
Lenke til kommentar
Ja, for Knoppix kan ikke endre Windows register :p

Jaha?

Registeret består av filer i system32 (har jeg blitt fortalt), og jeg går sterkt ut fra at man kan nå den mappa fra Knoppix. Det jeg hovedsaklig lurer på, er om det er forsvarlig å gjøre det med tanke på stabilitet.

EDIT: Å få ham til å bytte er nok meget vanskelig, han bruker den til å game. Ikke så veldig praktisk i Linux, dessverre.

Så vidt jeg vet består registeret av en stor fil i uleselig maskinkode. ;)

Lenke til kommentar

Jeg uttrykte meg kanskje ikke klart nok i innlegget mitt:

Å redigere filer på en NTFS-partisjon (som Windows nesten garantert ligger på) fra Linux ER IKKE STABILT. Det vil nesten garantert ødelegge hele filsystemet, om du i det hele tatt klarer å få skrivetilgang.

Lenke til kommentar
Ikke helt med. Hvis og om det går an å slette den fra knoppix, hvorfor skulle det være bedre/lettere enn å gjøre det i Windows? Hvorfor kan han ikke bare bruke windows?

Fordi teorien min er som følger: registerdel 1 er slem. Del 2 er viktig, men så lenge den er i drift kan ikke del 1 slettes. Windows vet dette. Linux aner ikke at del 2 prøver å fortelle at del 1 ikke kan slettes, så den gjør det likevel. Jeg kan ta feil.

Selvfølgelig, hvis det er ustabilt burde jeg nok holde meg unna det.

Lenke til kommentar
Ikke helt med. Hvis og om det går an å slette den fra knoppix, hvorfor skulle det være bedre/lettere enn å gjøre det i Windows? Hvorfor kan han ikke bare bruke windows?

Fordi teorien min er som følger: registerdel 1 er slem. Del 2 er viktig, men så lenge den er i drift kan ikke del 1 slettes. Windows vet dette. Linux aner ikke at del 2 prøver å fortelle at del 1 ikke kan slettes, så den gjør det likevel. Jeg kan ta feil.

Selvfølgelig, hvis det er ustabilt burde jeg nok holde meg unna det.

Captive-driverene er vel bra, om treeeeige?

Lenke til kommentar
Å redigere filer på en NTFS-partisjon (som Windows nesten garantert ligger på) fra Linux ER IKKE STABILT. Det vil nesten garantert ødelegge hele filsystemet, om du i det hele tatt klarer å få skrivetilgang.

Hvor har du dette fra? Følgende står når man bruker menuconfig på 2.6.8.1-24mdkcustom (Mandrake 10.1):

CONFIG_NTFS_RW:
This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.
The only supported operation is overwriting existing files, without
changing the file length.  No file or directory creation, deletion or
renaming is possible.  Note only non-resident files can be written to
so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot
be written to.

While we cannot guarantee that it will not damage any data, we have
so far not received a single report where the driver would have
damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use.
Note:  While write support is safe in this version (a rewrite from
scratch of the NTFS support), it should be noted that the old NTFS
write support, included in Linux 2.5.10 and before (since 1997),
is not safe.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare angripe problemet ved roten i stedet? Å skulle bruke Linux til alt her i verden er ikke løsningen.

Last ned Microsoft Antispyware, da den mest sannsynlig vil klare brasene finfint. (Enda ikke møtt trøbbel den ikke klarte å fikse i Windows.

Når det gjelder offtopic så er Ubuntu en fin ting, men XF86 som er med takler ikke mitt onboard Intel skjermkort, så jeg må kjøre Hoary bare for å få X opp å stå. I tillegg må jeg slette xorg.conf før den i det heletatt takler LCDskjermen min. Det er ALT for dårlig.

-KJ

Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra? Følgende står når man bruker menuconfig på 2.6.8.1-24mdkcustom (Mandrake 10.1):

CONFIG_NTFS_RW:
This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.
changing the file length.  No file or directory creation, deletion or
renaming is possible.  Note only non-resident files can be written to
so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot
be written to.

While we cannot guarantee that it will not damage any data, we have
so far not received a single report where the driver would have
damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use.
Note:  While write support is safe in this version (a rewrite from
scratch of the NTFS support), it should be noted that the old NTFS
write support, included in Linux 2.5.10 and before (since 1997),
is not safe.

Ok, så har de fått på plass en litt mer stabil driver for NTFS, men som du selv quoter:

changing the file length.  No file or directory creation, deletion or

renaming is possible.

Dette er jo nyttig :whistle:

Lenke til kommentar
Ok, så har de fått på plass en litt mer stabil driver for NTFS, men som du selv quoter:

changing the file length.  No file or directory creation, deletion or

renaming is possible.

Dette er jo nyttig :whistle:

Nå har vi i hvert fall fakta på bordet.

Lenke til kommentar

Hvis en installerer Windows på en FAT32-partisjon, kan en redigere registry fra Linux uten filsystem-problemer - hvis en har verktøy. Wine-prosjektet har måttet forholde seg til sånt, kanskje finnes det verktøy der? Men Linux-verdenen er altså ikke stedet å leite etter registry-verktøy...

Redigeringsproblematikken du nevner, kan vel mest sikkert omgås med å redigere fra en annen Windows-installasjon på samme maskin, for hvis opplegget som er installert er tilstrekkelig sleipt, er det kanskje ikke mulig å endre det "innenfra" uten å tryne Windows.

Lenke til kommentar
EDIT: Å få ham til å bytte er nok meget vanskelig, han bruker den til å game.

Høres ikke ut som om han spilte spill når han fikk denne skadevaren inn på maskinen. Husk at det går an å dual-boote, så kan han bruke Linux til seriøse ting, og Windows kun til spill.

Uansett bør han jo ikke bruke Internet Explorer. Det første du kan gjøre for ham er å installere Mozilla Firefox (gjerne med Adblock og slikt snacks), så er han sikret mot skadevare (pass også på å fjerne IE-ikoner slik at han ikke bruker IE av gammel vane).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...