steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hei! i dag hentet jeg min dvd-rom på posten(har tidligere bare hatt dvd-r). Jeg kommer hjem, setter inn dvd-rommen, setter i Slave kablen+strømkablen. Jeg skrur på pc`n. Jeg får ingen beskjed om at ny maskinvare er koblet til. Jeg går derfor inn på Min Datamaskin, for å se om den har blitt registrert, men det står fortsatt bare DVD-R der.. Så trykker jeg på løs-ut(bare for moro skyld) så spretter begge to ut(dvd-brenner OG dvd-rom). Jeg setter inn en cd, men den blir ikke registrert, det eneste som skjer er at Min Datamaskin svarer ikke, og jeg må skru av og på explorer¨. Noen som kan hjelpe meg!? hvis noen vet hvor jeg kan finne en driver, så er iallefall modellen : Sony DVD Drive Unit modelnr. DDU1613. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Slettet du din gamle fra enhetbehandlig før du skrudde av pc, og sette i den nye? Det gjør alltid jeg Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Slettet du din gamle fra enhetbehandlig før du skrudde av pc, og sette i den nye?Det gjør alltid jeg Det gjorde jeg ikke, men jeg kan jo prøve=) Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) skulle gjøre null forskjell sjekk heller at du har satt opp slave master rett samt , hvis den er satt opp med en harddisk er det noen disker som har foskjellige jumper settings for MASTER og MASTER alone (dvs en masterd disk uten slave) At begger kommer ut samtidig skjer med meg også men begger funker Endret 7. februar 2005 av ultranerd Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 skulle gjøre null forskjell sjekk heller at du har satt opp slave master rett samt , hvis den er satt opp med en harddisk er det noen disker som har foskjellige jumper settings for MASTER og MASTER alone (dvs en masterd disk uten slave) At begger kommer ut samtidig skjer med meg også men begger funker Du har rett, det hadde ingen hensikt. jeg har satt opp på følgende måte: harddisken har sin egen IDE-ledning, og DVD-ROM og DVD-R deler en annen IDE ledning, der DVD-ROM er Master og DVD-R er slave. det som jeg syns er rart, er at jeg kan plugge ut den ene, og da funker den andre (dette gjelder begge to) Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Jeg foreslår at du kobler på DVD-R på samme IDE kabelen som hardidken din og beholder DVD spileren som master alene Hvis dette ikke funker skift på dem, kanskje du da finner ut hvilken av enhetene som evt ikke funker Endret 7. februar 2005 av ultranerd Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg foreslår at du kobler på DVD-R på samme IDE kabelen som hardidken din og beholder DVD spileren som master alene Hvis dette ikke funker skift på dem, kanskje du da finner ut hvilken av enhetene som evt ikke funker Skal jeg da sette DVD-ROM som master og harddisk som slave? el har ikke det noe å si? Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg foreslår at du kobler på DVD-R på samme IDE kabelen som hardidken din og beholder DVD spileren som master alene Hvis dette ikke funker skift på dem, kanskje du da finner ut hvilken av enhetene som evt ikke funker JEG DREIT MEG UT! jeg skrev ganske feil her...=P harddisken har ingen IDE ledning.. den er plugget til Serial ATA uttaket mitt. har en egen IDE ledning til floppy, men den passer ikke til dvd-rom så derfor går ikke den ideen med å bytte om.. noen andre ideer?????? Lenke til kommentar
Micro80 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Kom med en oppsumering om hvordan alt er koblet til sånn for at vi skal lettre forstå. Kom gjerne med produsenten av de enkelte tingene. Da dette gjør det lettre for andre å hjelpe deg. Jeg regner liksom med at du vil ha løst ptroblemet ditt... Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Kom med en oppsumering om hvordan alt er koblet til sånn for at vi skal lettre forstå. Kom gjerne med produsenten av de enkelte tingene. Da dette gjør det lettre for andre å hjelpe deg. Jeg regner liksom med at du vil ha løst ptroblemet ditt... okei, men ingen vits i den sarkastiske tonen=P.. Abit hovedkort, og ledningene fra hovedkort til dvd-rom er også fra abit. DVD-brenner er Nec, og dvd-rom er sony... hvis du ser helt på toppen, så ser du modellnr. hvis du vet hvor jeg skal finne en driver(hvis det er problemet...) har lett en stund skjønneru.,. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Floppy passer ikke på ide,myyyyyyye mindre data mengde der, er fordi floppy er treigt, og ikke har til hensikt å passe der heller:-) Sjekk bios om det står noe der, hold delete inne under oppstarten for å komme i bios, Du sa du satte den nye til å være slave, for den gamle er fortsatt master, altså den lille pluggen bak, siden du kan sette kabelen i en og en, å få det til å virke, så høres det ut som en feilpalssering av jumper du sa HD er på egen ide kabel, du mente s-ata regner jeg med drivere er innebygged i windows for dvd/cd enheter, kun brenne program må installeres Endret 7. februar 2005 av div_ Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Floppy passer ikke på ide,myyyyyyye mindre data mengde der, er fordi floppy er treigt, og ikke har til hensikt å passe der heller:-) Sjekk bios om det står noe der, hold delete inne under oppstarten for å komme i bios, Du sa du satte den nye til å være slave, for den gamle er fortsatt master, altså den lille pluggen bak, siden du kan sette kabelen i en og en, å få det til å virke, så høres det ut som en feilpalssering av jumper du sa HD er på egen ide kabel, du mente s-ata regner jeg med drivere er innebygged i windows for dvd/cd enheter, kun brenne program må installeres Hm. på users manual for hovedkortet så står det at floppy skal kobles til IDE1.. men samma det feilplassering av jumper? hva vil det si? (ekke heelt dataekspert..=P) =) Lenke til kommentar
div_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Da er problem løst, se på baskide av DVD der er det endel tagger, med en plastik firkant på, se på tegning på dvd der det står indikert "slave" gjerne som : SL eller SLa, der skal jumper stå, som standard står den på Master- Ma eller mas http://www.helpwithpcs.com/upgrading/insta...cd_recorder.htm http://www.helpwithpcs.com/upgrading/insta...ter-fig-1-2.jpg Nei, ide1 og ide2 er ikke samme som floppy, de ligger ved siden av hverandre, men den for floppy er mindre se på bilde nummer 2 Endret 7. februar 2005 av div_ Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Da er problem løst, se på baskide av DVD der er det endel tagger, med en plastik firkant på, se på tegning på dvd der det står indikert "slave" gjerne som : SL eller SLa, der skal jumper stå, som standard står den på Master- Ma eller mas http://www.helpwithpcs.com/upgrading/insta...cd_recorder.htm http://www.helpwithpcs.com/upgrading/insta...ter-fig-1-2.jpg Nei, ide1 og ide2 er ikke samme som floppy, de ligger ved siden av hverandre, men den for floppy er mindre se på bilde nummer 2 Skal den plastikfirkanten flyttes til SL da??jeg går og prøver det... Lenke til kommentar
steinarvullum Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Da er problem løst, se på baskide av DVD der er det endel tagger, med en plastik firkant på, se på tegning på dvd der det står indikert "slave" gjerne som : SL eller SLa, der skal jumper stå, som standard står den på Master- Ma eller mas http://www.helpwithpcs.com/upgrading/insta...cd_recorder.htm http://www.helpwithpcs.com/upgrading/insta...ter-fig-1-2.jpg Nei, ide1 og ide2 er ikke samme som floppy, de ligger ved siden av hverandre, men den for floppy er mindre se på bilde nummer 2 TAKK FOR HJELPEN!! NÅ VIRKER DEN SOM DEN SKAL=)=)=)=)=)=)=)=) Lenke til kommentar
div_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 MEGA! Glad jeg kunne hjelpe:-) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt deretter. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg