iron-vetle Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg har lurt lenge på når dual cpu skal komme på ett nforce4 brikkesett. Har lagt merke til at "dual-skjermkort" har kommet, men jeg ser etter ett hovedkort med dual cpu, dual skjermkort, mange sata-uttak og helst bare pci ekspress slutter. (Ingen vanelige pci slotter.) Jeg lurte på hvor langt inn i fremtiden enn må se etter dette kortet, og angående dual cpu; Er det mulig å bare ha en cpu på og la den andre socketen stå åpen, og hviss enn har to cpu`er, er det da mulig å få det til å funke med to forskjellige cpu`er? F. eks. to forskjellige amd athlon 64? Jeg fårstår at det kankje bled litt mange spørsmål... Takk på forhond! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Da må du nok over på socket 940. Men hvis det du er ute etter, så må du nok vente på ett annet brikkesett. Hvis du da har tenkt feil, og mener to kjerne CPU som er 2 CPUer som er satt inn i en CPU, og dermed kun bruker en socket. Disse kommer om ikke veldig lenge til Intels 775 socket. Men AMD må du vente lenger på, enten til slutten av året, eller starten av neste år. Det har blitt nevnt at disse vil fungere på eksisterende brikkesett, da AMD er flinke til å være bakover kompatible. Men det var en nyhet om at de kanskje måtte ha nytt brikkesett. Når det gjelder PCI så må du nok leve med å ha ett par av den gamle sorten i lang tid fremover, grunnen til dette er at det fortsatt er meget vanskelig å oppdrive ting til PCI-E x1. Det finnes ikke lydkort enda, du får vel tak i ett eller annet nettverkskort, men er ikke sikker. Så de som lager hovedkortene vil nok ikke kvitte seg med disse før folk ikke trenger dem lenger. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Du må kjøpe socket 940 og AMD Opteron for å du dual-CPU på AMD64-plattformen. På socket 940 får du dobbel CPU og dobbel skjermkort (SLi) med det nyeste nForce4 Pro-brikkesettet fra nVidia. Dette brikkesettet er utrolig fleksibelt og utvidbart (når man lager hovedkortet) og man kan sette sammen rimelig gromme løsninger med f.eks 2*16x PCIe i SLi + dual Opteron 250 + masse RAM + hauger av IDE og S-ATA-kontakter. Anandtech har laget en veldig fin gjennomgang av mulighetene i dette brikkesettet. Om du kjøper et dual-CPU socket 940-hovedkort kan du velge å kun benytte den ene CPU-sokkelen om det skulle være ønskelig. Jeg mener CPU'ene må ha lik multiplier for å kunne kjøre sammen (men jeg er ikke helt sikker). Endret 7. februar 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå