Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Canal Digital som ISP? Fordeler og ulemper..

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer Canal Digital som ISP og har noen spørsmål:

1. MÅ man ha programvare for å "logge seg på" Canal Digital slik som hos Telenor?

2. Kan jeg bruke den gamle HUB'en min til å forgrene nettverket til flere PC'er samtidig?

3. Har Canal Digital bindingstid?

4. Er det lang leveringstid hos Canal Digital?

5. Er det noe gebyr for å oppgradere båndbredde?

6. Hvilke andre erfaringer har dere med Canal Digital som er verd å nevne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. NEI

2. JA. De deler ut 4 ip'er. Noen sier at man må betale 70kr. ekstra i mnd for det. Men det er bare tull.

3. Er ikke sikker

4. Ikke sikker

5. NEI

6. Canal Digital har svært stabile linjer. Er aldri noe tull med linjen. Linjen er også litt raskere en lovet. Må si meg meget fornøyd. Har en 2050/2050 linje.

Lenke til kommentar

1 nei

2 ja , finnes som ekstra ipvalg som skal koste penger, men det ser ut til at alle har det.

3 ja viss du går på ein av tilbuda deira (fri etablering o.l 12mnd)

4) Dei ringte meg etter 3 dager (helg) om det var ok å komme dagen etterpå. så under 1 veke skal nok være gjennomsnittet

5 Nei, men det er ca 100 for å symetrisk linje (stor fordel)

6 Om borettslaget ein bur i har ein utvida grunnpakka på TVkablen og er medlem av NBBL så er det gode rabbater ute og går.

har sjølv 1250/1250 til 347,- og kan få 2Mbit /2 Mbit for 447,-

Lenke til kommentar

Canal digital har blitt en veldig seriøs og stabil aktør. Hadde alt fra 1250/250 til 2050/2050 linjene deres før der jeg bodde. De er nå noe helt annet enn da navnet var avidi og før linjer og utstyr blei bytta. Bortsett fra lyse så er det vel få leverandører som gir deg 2mbit symetrisk for 640 i mnd.

Lenke til kommentar

Hadde 1024/512 fra CD den gangen det het Bærum Kabeltv. Det var tilgjengelig der jeg bodde flere år før ADSL. Oplevde 0 nedetid lynrask levering og ingen bindingstid. Hastighet som lå litt i overkant til en hver tid.

Vær obs på at nettet er litt mer "åpent" en feks adsl. I min tid kunne du klikke på mine nettverksteder og få opp nettet til naboen.. Sørg for å ha en router etter modemet og helst en softbrannmur på maskinene dine.

Lenke til kommentar

pinger hw.no med cd linje.

Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=19ms TTL=57
Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=21ms TTL=57
Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=31ms TTL=57
Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=20ms TTL=57

Ping-statistikker for 194.24.252.207:
   Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
   minimum = 19ms, maksimum = 31ms, gjennomsnittlig = 22ms

ikke noe å si på det føler jeg. har Maxi (1250/250 kbps). fikk nettopp 1257 kbit/s på nettavisen, så de holder vel det de lover.

edit: oh.. bor i bergen jeg. kan jo ha litt betydning..

Endret av capy
Lenke til kommentar

Ping-statistikker for 194.24.252.207:
   Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
   minimum = 11ms, maksimum = 12ms, gjennomsnittlig = 11ms

Dette er med Catch 1700/512 fra Tønsberg.

tipper canal digital holder seg under 20ms fra tønsberg.. men jeg lurer litt på om jeg virkelig kan få sånn linje fra CD, tviler litt...

EDIT: og er det virkelig så lurt å bytte leverandør og binde seg for 12mnd når adsl2+ begynner å komme iløpet av 2005..

Endret av staf
Lenke til kommentar

2 ja , finnes som ekstra ipvalg som skal koste penger, men det ser ut til at alle har det.

Normalt så får du kun 1 ipadresse fra modemet, men du kan kjøpte et tilleggsprodukt som heter multi som koster ca 70kr i mnd og da får du tilgang på 4 ipadresser

Lenke til kommentar

Jeg har hatt CD i snart et år, og er kjempe fornøyd. Betaler 443 for 2024/2024 linje, noe som jeg synes er kjempe bra.

Var litt i tvil når jeg bestilte siden det var 12 mnd bindingstid for å få gratis instalasjon, men de forsikret meg om at de vil oppgradere linjene sine når andre aktører tilbyr adsl2+ slik at de ikke vil henge etter.

Er det noe gale på linjen så garanterer de at der kommer noen å ser på problemet innen 3 dager.

Kundeservice er helt super. Er aldri vente tid på telefonen, og lite nedetid.

Mulit abb deres tror jeg bare gjelder dersom en trenger hub/switch fra CD og ikke har dette selv. Da betaler en 70 kr ekstra pr mnd, og får levert med en hub/switch. Synes dette er dyrt, så jeg benytter meg av eget utstyr her.

Da jeg bestillte fikk jeg beskjed om at der var ca 1-2 ukers leveringstid, så jeg bestillte ca 1 uke før jeg flyttet inn i nye leiligheten. Dagen etter ringte de og lurte på om de kunne komme å ordne til linjen, 5 dager før jeg flyttet inn. Så jeg ble enig med montør om å ringe ham direkte dagen før jeg fikk nøkklene til leiligheten slik at vi kunne avtale når han skulle komme, og dagen etter jeg ringte var han her med utstyr og testet linjen.

Lenke til kommentar
Hadde 1024/512  fra  CD den gangen det het Bærum Kabeltv. .. klipp, klipp.

Samme her, men da het det først Alfanett , så Avidi, og nå CD.

Riktig det. Jeg ble vel litt vel nostalgisk. Ikke alltid så enkelt å holde følge med navneendringene for en gammel mann.. :blush:

Edit: før Bærum kabeltv tror jeg det het Kolsås fellesantenne...?

Endret av aron
Lenke til kommentar
1. MÅ man ha programvare for å "logge seg på" Canal Digital slik som hos Telenor?

Sånt tull trenger man da ikke med Telenor.

Er det noe nytt de har kommet med i det siste? Hjemme hos foreldrene mine MÅ man bruke programvaren for å koble seg opp på ADSL. Jeg har prøvd med min bærbare men det går ikke. Man må ha noe greier fra telenor installert på PC'n. Det synes jeg er noe skikkelig herk.

Jeg er klar over at det finnes måter å omgå dette på (f.eks ved å kjøpe en router med spesielle egenskaper, eller sende signalet via en PC som brukes som "gateway") men det var ikke poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...