356speedster Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Regner med at dette er en REGEX oppgave: Skal begrense antall tegn som vises fra en settning. F.eks: $ingress='Dette er settningen som jeg ønsker å korte ned slik at kun de 20 første tegnene vises'; Hvordan løser jeg dette på enkleste måte i Perl? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Regexer er for å kjenne igjen mønstere. Det er mulig å løse oppgaven med en regex,(et mønster som består av 20 tegn forankret til starten) men jeg ville nå først tatt en titt på substr. M. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Regexer er for å kjenne igjen mønstere. Det er mulig å løse oppgaven med en regex,(et mønster som består av 20 tegn forankret til starten) men jeg ville nå først tatt en titt på substr. M. Takk for tipset. Da lærte jeg meg noe nytt i dag også :-) Slik ble løsningen: $ingress='Dette er settningen som jeg ønsker å korte ned slik at kun de 20 første tegnene vises'; $ingress = substr $ingress , 0, 20; Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) $ingress =~ s/^(?<=^.{20}).*//; ...vil kappe av tegn etter de 20 første. perl -e 'print for (a..z)' | perl -pe 's/(?<=^.{20}).*//;' men som det sies her - regex er noe overkill når du likevel har et veldefinert problem som dette. Endret 10. februar 2005 av Torbjørn Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Den var jo råtøff, Torbjørn! Jeg hadde tenkt noe mer som $ingress=~/^(.{0,20})/; $ingress=$1; TMTOWTDI M. Edit, rettet regexp slik at den gir ut noe fornuftig også om $ingress er kortere enn 20 tegn i utgangspunktet. Endret 10. februar 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
superlaban Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg hadde tenkt noe mer som$ingress=~/^(.{0,20})/; $ingress=$1; Som er synonymt med dette: <code> $ingress=~s/^(.{20}).*/$1/s; </code> Eller dette: <code> substr($ingress,20)=''; </code> Lenke til kommentar
superlaban Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg hadde tenkt noe mer som$ingress=~/^(.{0,20})/; $ingress=$1; Som er synonymt med dette: $ingress=~s/^(.{20}).*/$1/s; Eller dette: substr($ingress,20)=''; Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jepp nettopp, det var derfor jeg mente i utgangspunktet at en substr var greiere Men, må du ikke ha {0,20}? I fall strengen er i utgangspunktet kortere enn 20 tegn vil vel ikke din regex få noe i $1, og dermed er det vel en harakiri-generator for for korte strenger? M. Note to self: Husk at regex er mer enn m///; Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Såvidt jeg husker så tar man vel et ganske stort ytelses-treff når man starter regex motoren i et skript og dermed hvis substr gir en fullgod løsning er det vel MYE bedre å bruke den ? Spesielt på noe som skal kjøres mange ganger, som en "lage-ingress-funksjon" mest sannsynlig skal. Eller er jeg helt på jordet her ? Cobos Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Du har helt rett. for enkle problemer som dette er substr helt klart å foretrekke. Det viser dessuten at programmereren har omløp i hodet. Lenke til kommentar
superlaban Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Men, må du ikke ha {0,20}? I fall strengen er i utgangspunktet kortere enn 20 tegn vil vel ikke din regex få noe i $1, og dermed er det vel en harakiri-generator for for korte strenger? Nope. Hvis strengen er kortere enn 20 så vil ikke første del av s/// matche, dermed skjer ingenting med den. Og det er vel slik det skulle være. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Bah,superlaban, selvfølgelig har du rett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå