krizkriz Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg fikk plutselig lyst til å lag egne høyttalere. Det hadde vært moro å starte et sånt lite prosjekt! Jeg har aldri laga sjøl, så en gang må jo være den første... Har tenkt til å snekre og skjære plater sjøl, ikke kjøpe ferdig utskåret fra Ljudia! Hva trenger jeg til å lage egne høyttalere? Hva slags treplater er anbefalt? MDF? Hva slags lim? Budsjett: er det samme! skal ikke koste skjorta da Hvis noen kan hjelpe meg litt her så er det kjempefint Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 MDF er godt egnet ja. Men du må ha godt verktøy og GOD TID! Skaff deg noen hullsager til de minste hullene og en god stikksag til de største. (du vil vel vite noe om diametre etc når du har bestilt innmat etc.) Igjen, TA DEG GOD TID, det er utrolig bra å se gode resultater av eget arbeid! T'Weed Legg inn en arbeidslogg davel? Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Ok ok, takk Noen som har no forslag til elementer som er bra? Hvor jeg kan kjøpe fra? Er de fra elfa.se brukbare? biltema? Endret 7. februar 2005 av Alderon Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Kjøp deg en overfres. Det er kjekt å ha. Modifiserer du den litt, så kan du frese ut de minste hullene + frese ut spor slik at elementene blir sunket ned.. Anbefaler at du bruker Eltek. de har peiling på selvbygg (pris nivået er samme som jugia) Du kan jo kjøpe kit da. vet ikke hvilket budsjett du har ??? Feks kan du kjøpe Dynabel Nut, koster 1998,- for alt du trenger eksl. kasse/MDF hvis du skal konstuere selv, så er scanspeak diskant den du bør satse på.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kjøp deg en overfres. Det er kjekt å ha. Modifiserer du den litt, så kan du frese ut de minste hullene + frese ut spor slik at elementene blir sunket ned.. Anbefaler at du bruker Eltek. de har peiling på selvbygg (pris nivået er samme som jugia) Du kan jo kjøpe kit da. vet ikke hvilket budsjett du har ??? Feks kan du kjøpe Dynabel Nut, koster 1998,- for alt du trenger eksl. kasse/MDF hvis du skal konstuere selv, så er scanspeak diskant den du bør satse på.. Hei Fjaeran...får du prosenter fra Eltek eller? T'Weed Lenke til kommentar
Lou Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Gå for Eltek. Har handlet en del der, og fått hjelp (godkjent) egne delefilter. Hyggelige folk Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Du kan bruke Sponplater som du sparkler igjenn hulla på og maler til slutt.. blir meget pent.. elelr du kan bare kle de med filt eller stoff:) Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Mange bra forslag her! Får vel høre litt med de folka på eltek... Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kjøp deg en overfres. Det er kjekt å ha. Modifiserer du den litt, så kan du frese ut de minste hullene + frese ut spor slik at elementene blir sunket ned.. Anbefaler at du bruker Eltek. de har peiling på selvbygg (pris nivået er samme som jugia) Du kan jo kjøpe kit da. vet ikke hvilket budsjett du har ??? Feks kan du kjøpe Dynabel Nut, koster 1998,- for alt du trenger eksl. kasse/MDF hvis du skal konstuere selv, så er scanspeak diskant den du bør satse på.. Hei Fjaeran...får du prosenter fra Eltek eller? T'Weed Nei, får nok ikke prosenter der.. Men er veldig fornøyd med Eltek. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Du kan bruke Sponplater som du sparkler igjenn hulla på og maler til slutt.. blir meget pent.. elelr du kan bare kle de med filt eller stoff:) MDF er bedre enn sponplater.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kjøp deg en overfres. Det er kjekt å ha. Modifiserer du den litt, så kan du frese ut de minste hullene + frese ut spor slik at elementene blir sunket ned.. Anbefaler at du bruker Eltek. de har peiling på selvbygg (pris nivået er samme som jugia) Du kan jo kjøpe kit da. vet ikke hvilket budsjett du har ??? Feks kan du kjøpe Dynabel Nut, koster 1998,- for alt du trenger eksl. kasse/MDF hvis du skal konstuere selv, så er scanspeak diskant den du bør satse på.. Hei Fjaeran...får du prosenter fra Eltek eller? T'Weed Nei, får nok ikke prosenter der.. Men er veldig fornøyd med Eltek. Det ante meg ja. Har forsåvidt hatt gode erfaringer med Eltek selv i gamle dager når jeg måtte få tak i bånd til diskanthornene på Gamma-hornene mine.... Det er i grunnen bare MDF som duger til slike ting om man vil unngå ressonans. (med mindre man skal bygge mini-bookshelf) T'Weed Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Eltek er kongen... Diskant: Scanspeak Bass: Seas-excell Delefilter: Snakk med eltek Innvendig kabling: snakk med eltek, ikke bruk lampett!! MDF er det eneste som duger. Husk å stiv av kabinettet innvendig, da låter det bedre. Demp også innvendig resonans med glava-lignende materiale.. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Du kan bruke Sponplater som du sparkler igjenn hulla på og maler til slutt.. blir meget pent.. elelr du kan bare kle de med filt eller stoff:) MDF er bedre enn sponplater.. Det viste jeg ikke En ting når du/hvis du skjærer ut platene selv så sørg for og være nøyaktig.. ikke slurv Lenke til kommentar
Even. Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 En god lim, som funker knallbra til MDF er Polyurthan/asfaltlim. Noe svart klissette gusje som er vannvittig sterkt (kan brukes til å lime campingvogner og containere) og vibrasjonsdempende. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Når det gjelder innvendig kabling, så er kimber kable et alternativ. Eller du kan bruke en flat kobberkabel (husker ikke hva den heter, eltek vet det) Supra ply er et "billig" alternativ. Men setter preg på lyden, noe Eltek har erfart med Euforia. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Du kan jo bygge deg et par Euforia.. Delekostnaden er på 18000,- og en utfordring på kassebyggingen. Eller så er jo Exacten et rimeligere alternativ med en delekostnad på 6800,- Og en liten utfordring på kassa. ( har en 84 graders vinkel i front og to skra avstivere innvendig) Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 skal du bygge delefilteret selv også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå