emacoolit Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Jeg trengte et billig lydkort, og leste som vanlig x antall reviews mm på nettet, før jeg endelig bestemte meg for å gi F*** i alle reviews, og satse på "billig kvalitet". Jeg kjøpte derfor en Creative Soundblaster Live! 24-bit 7.1, som jeg prompte installerte på en PC på jobben (for å spille CS:S med, etter arbeidstid... ). Senere kom jeg over denne artikkelen, og tenkte at den kanskje var interessant for andre: http://www.digit-life.com/articles2/digests/sound2k4.html Et utdrag av avsnittet: "..."Live! 24-bit" could be considered unexpected and even sensational, as our tests demonstrated. At quite a moderate price ($35 and over for an OEM bundle), the card has DACs similar to those used in the top-end Audigy2/2ZS... ....with software EAX3.0 in games..." Til ca. 200,- kr, så er dette et godt kjøp, for den som er interessert i et billig lydkort. EDIT: jeg har testet om den har støtte for EAX 3.0 (med et testeprogram for Miles Sound System), og det har den. Den støtter ikke EAX 4.0, eller A3D 2.0. Endret 7. februar 2005 av emacoolit Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg kjøpte et likt kort bare External for et par uker siden. Det var en stor skuffelse, INGENTING funka jo. Kjøpte det for å bruke på laptopen på hjemmekinoen. Men som sagt, ingenting funka (DTS osv) Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 External-versjonen er vel ikke identisk med PCI-versjonen... (?). Uansett, jeg er litt skuffa sjøl, etter å ha spilt CS:S med det. Lyden er bra og fyldig, og jeg hører bakgrunnslyder nå som jeg ikke hørte med det interne lydkortet. Men når jeg kommer på brettet de_aztec, så blir det voldsom hakking i lyden, som en lydeffekt i en tunnel. Dette skjer spesielt i T-spawn, så jeg regner med at det har noe med designet av brettet å gjøre, men det er skuffende allikevel. Men lyden er bra, og alle de andre brettene er OK. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg tviler på at det har med designet på brettet å gjøre. Nå vet jeg ikke hvor kraftig CPU du har, men problemet er kanskje heller at CPUen din får for mye å arbeide med, ettersom selve "lydprosessoren" på Live! 24bit ikke tar seg av så mye av lydbehandlingen selv. EAX, for eksempel, støttes kun i software med dette kortet. Derfor vil mer krevende effekter, som for eksempel lydeffekter i en tunnel, legge stor belastning på prosessoren. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Tar jeg ikke helt feil vil jeg tro reverbo "maskina" i musikkprogrammet Reason 2.5 har mer avanserte algoritmer for å skape gjenklang enn hva CSS har. Selv i mine mest avanserte låter som bruker omtrent alt Reason 2.5 har å by på, samt bort i mot 40 reverbo "maskiner", så bruker dette ikke mer enn 40% av min Athlon64 3400+ CPU. Så jeg tviler sterkt på at reverben i CSS som brukes i tunneler etc er avansert nok til å få en moderne PC til å knele. Men en annen mulighet er at reverben har mye feedback, lager DC offset feil e.l som får lyden til å "clippe" så at bølgetoppene blir avkuttet og skarpe siden volumet blir alt for høyt for hva kortet tillater. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Selve bruken av reverb i CS:S krever kanskje ikke all verden, men så kjører jo samtidig CS:S med EAX i software, i tillegg til at fyren spiller på jobb pc-en, som kan være basert på alt fra Celeron til Athlon 64, siden det ikke er nevnt hva den består av. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Det er en Sempron 3100+. Jeg tok ut lydkortet, for jeg orket ikke de ubehagelige "lydeffektene" mer (hakking/loop av lyden på de_aztec). Jeg har endret alle mulige innstillinger i BIOS og Windows, uten at det hjalp. Fillern... Jeg skal prøve lydkortet på et hovedkort som ikke er VIA-basert. Jeg har nForce 2 hjemme. Mer info om den saken kommer... Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Sikkert et bra lydkort til en grei pris , men du får også Audigy 2 ZS til 500kr hos psdata/komplett. Dette er vel et bedre lydkort til en godt overkommelig pris. Firewire har det og! Kortet er i Bulk versjon vel og merke , men hvem trenger vel alt det stashet som følger med?? Jeg har bestilt meg Audigy2 nå , og gleder meg til å høre forskjellen fra Realtek ALC850. Sorry hvis dette ble noe Off-topic!! Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Jeg droppet prosjektet med å prøve lydkortet hjemme. Jeg byttet det i et Sweex 5.1 lydkort, som har støtte for EAX 2.0 og A3D. Testet det i CS:S, og det var (mye) bedre enn onboard lydkort. Ingen problemer med lyden. Vet noen om et testeprogram, slik at jeg kan teste cpuload for dette lydkortet? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Jeg kjørte Audio Winbech, og resultatene var overraskende. Se først denne linken: http://www.hardware.no/tester/lyd/mellomkl...003/index9.html OBS! Denne testen er utført med en XP2000+! Resultatet for Sweex 5.1, med en Sempron 3100+ var: 2,86% for D3D Static 32 2,67% for D3D Streaming 32 Det vil si halvparten av det Audigy 2 fikk i testen! CPU´en kan da ikke ha SÅ mye å si...? EDIT: og selv om CPU´en er mye bedre, så er det jo et KNALLBRA resultat...! ....eller? Endret 9. februar 2005 av emacoolit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå