agitator Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Hei. Jeg har et ASUS A8N-SLI hvor jeg i dag kjører med et par Apacer PC2100-brikker. Har lyst til å skaffe noen fetere brikker, og vil derfor ha noen tips. Jeg kommer til å overklokke så mye som jeg kan med min Athlon 64 3000+ (Winchester) med boxed-vifta. Regner med en FSB på 250, muligens mer? DDR400 har bedre timings enn DDR500/DDR533...er det best å få tak i en DDR400 som takler mye overklokking på default timings, enn å heller skaffe seg DDR500 som garantert takler mye FSB, men som har dårligere timings enn DDR400? Hvor mye har egentlig timings å si? Har litt problemer med å formulere spm godt, men dere skjønner sikkert hva jeg lurer på :-) Endret 7. februar 2005 av agitator Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Hei. Jeg har et ASUS A8N-SLI hvor jeg i dag kjører med et par Apacer PC2100-brikker. Har lyst til å skaffe noen fetere brikker, og vil derfor ha noen tips. Jeg kommer til å overklokke så mye som jeg kan med min Athlon 64 3000+ (Winchester) med boxed-vifta. Regner med en FSB på 250, muligens mer? DDR400 har bedre timings enn DDR500/DDR533...er det best å få tak i en DDR400 som takler mye overklokking på default timings, enn å heller skaffe seg DDR500 som garantert takler mye FSB, men som har dårligere timings enn DDR400? Hvor mye har egentlig timings å si? Har litt problemer med å formulere spm godt, men dere skjønner sikkert hva jeg lurer på :-) Joda, skjønner godt hva du lurer på (og ikke for å pirke men hadde du tatt deg tid til å se igjennom noen tråder her på ram-delen av forumet så hadde du funnet svar på det du lurer på i svært mange av dem ) Når det gjelder timings så er det slik at jo lavere hastighet på minnet jo strammere timings vil man klare. Så en brikke som er spsifisert til CAS 2.5 ved 500MHz, vil mest sannsynligvis klare 2 ved 400MHz, og omvendt. Dette kan selvfølgelig variere en del fra forskjellige typer ram, da de benytter en del forskjellige brikker under produksjonen. Det meste av ram med timings 2-2-2-5@400MHz er idag laget med brikker fra Samsung og heter TCCD. Disse leveres fra produsenter som Geil, OCZ, Corsair, Kingston, PQI osv. Disse takler også svært høy hastighet (men da med litt slappere timings). Timings har i og for seg svært lite å si, det er snakk om mikroskopiske forskjeller. Og selv ram som kjører 1:1 vil ikke gi altfor store forskjeller i forhold til ram som kjører asynkront. Endret 7. februar 2005 av C4STOR Lenke til kommentar
barvini Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hva med disse? OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 På tilbud hos netshop! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå