Gå til innhold

Hva gjør egentlig magnetisering med crt-skjermer?

Herr Brun

Anbefalte innlegg

Hallo!

Som tittelen tilsier, hva gjør egentlig magnetisering med crt-skjermer? Jeg har nemlig et lite problem med min kjære 19"-skjerm. Den er helt ødelagt!

Dere skjønner, min kjære søster kom til meg i går morrest og sa: "Se storebror, jeg har tegnet med regnbuen!". Jeg tenkte at det ikke var så farlig, helt til jeg så at hun har brukt de "magneto - extra strong" brikkene hun fikk i julegave (noen magnetpinner man bruker til å lage figurer med, disse var altså ekstra sterke) til å tegne på min skjerm. Jeg prøvde degauss, men det hjelper ikke. Nå har den klikket helt.. Alle fargene er ødelagte, og det er store striper med enda verre farger over hele skjermen. Jeg gikk ned til foreldrene mine, og de sa selvfølgelig "du, nå må du ikke skylde på søsteren din! Magneter kan da vel ikke ødelegge skjermer". Hvordan kan jeg forklare dem at jo, magneter ødelegger skjermer! Jeg vet nemlig ikke akkurat hva det gjør, bare at skjermene blir ødelagte. Jeg vil nødigst ødelegge deres skjerm på denne måten (for å bevise det), for da får jeg i alle fall ikke noen ny skjerm av dem.

I alle fall, hvordan kan jeg forklare for dem hva magneter gjør med skjermen min? Gjerne linker til artikler om dette på nettet osv, i tillegg til en god forklaring.

Tusen takk!

Herr Brun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CRT står for Cathode Ray Tube, dvs elektroner emitteres fra en tube i vakuum. Elektroner påvirkes av et magnetfelt ved følgende likning:

F=-evxB der e er elektronets ladning, v er hastighet og B er magnetfeltstyrke. Dvs at det er en kraft som virker på elektroner og gjør at bevegelsesretningen blir endret og dermed ser du forstyrrelser på skjermen.

Endret av ironfist
Lenke til kommentar

jupp... er magneten ekstra kraftig(snakker ganske så kraftig her no) så kan den gjøre materialer inne skjermen om til magneter(under produksjon av magneter, bruker man magneter til å lage magneter... har noe med at man skal få atomene det magnetiske materialet er bygget opp av, til å snurre i samme retning...)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men kunne dere snakke norsk? Dere snakker jo på sivilingenilørstadie :p

Forstår ikke alt her. Men det dere mener er at magnetene bøyer elektronstrålene, hvilket fører til at fargene blir dårlige? Og hvor sterk må magnetene være for å gjøre varig skade? For min skjerm har nok tatt varig skade ja...

Herr Brun

Lenke til kommentar

Dårlig med forklaring på norsk, men her har du en pen forklaring på engelsk.

http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1688323

Kort sagt, skjermen din har nok tatt kvelden. Jeg har sjøl driti på draget og satte uskjerma høytalere for nært skjermen :whistle: Degauss hjalp heldigvis hos meg. Uansett er det maks kjipt.

Dersom foreldra dine er sløve nok til ikke å tro på deg så kan du få dem til og ringe nærmeste elektronikkverksted (eller de kan ringe meg, jobber på elektronikkverksted selv) og spør en av de reparasjonsfolka som er der. Da vil de få bekrefta ganske fort at det du faktisk sier er sant.

Evt. kan du utstyre lillesøster med magneter og sende hu inn i stua og leke med tv'n mens foreldra dine ser på nyhetene ;)

Lenke til kommentar

De andre har rett, innvendige deler av bilderør kan få en konstant magnetisering og det har skjedd i ditt tilfellet.

Alt håp er ikke ute.

Det finnes en manuell degauss som en gjør med en stor spole.

Denne kobles rett til nettet, og vil dermed lage et kraftig magnetfelt.

Ved å gjøre sirkulære bevegelser først helt nært skjermen og gradvis trekke vekk fra skjermen.

Hvis du DA ikke får vekk problemet er håpet ute.

Hvis du har en yrkesskole i nærheten hvor de har elktronikkrelaterte linjer vil jeg anbefale deg å ta turen dit, de ordner det raskt.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen dere. Skal ta en liten tur ned til oscarsborg (skolen med elektronikklinje) og høre med dem. Har forklart moderen at magneter faktisk ødelegger skjermer nå, men hun vil fortsatt ikke kjøpe meg ny skjerm. Mitt ansvar at hennes barn ødelegger mine ting på mitt rom med min pc som ikke skal brukes av andre enn meg uten min tillatelse... Blir irritert på henne, vurderer seriøst å vise henne akkurat hva som skjer med skjermer (TV-er) som blir utsatt for sterk magnetisme.

Herr Brun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...