Gå til innhold

Flatt lys - justering av bilde

Anbefalte innlegg

I januar og februar har bilder tatt ute i naturen en tendens til å bli litt livløse, ettersom lyset gjerne er flatt og det er mye hvitt. Hvilke justeringer burde gjøres i Phososhop for å gi bildene litt mer liv?

Setter pris på tips om levels, kontraster og andre typer justeringer. Har hørt noe om at det er avgjørende i hvilken rekkefølge slike justeringer gjøres - noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å gi noen fasitt siden ingen bilder er like, som en start kan du lære

deg hvordan Levels fungere.

Ta først å kjør en Auto Levels for å se hva som skjer, som regel blir denne alt

for hard (men kan også bli helt perfekt). Er du ikkje fornøyd med Auto, angre

dette og gå inn i Levels.

Her vil du se en kurve som viser hvordan bildet opptrer i fargene, ser er det masse

tom rom på siden dra inn til curven begynner (du skal i de fleste tilfeller bare

fjerne det som ikke er noe info.) dra i den i midten for å gjøre bildet mørkere/lysere.

Curves er det optimale verktøy for å justere bilder, men har noe høy læreterskel,

her vil eg forslå at du prøver deg frem -> Husk bare å at du ikkje gjør store

endringer, den er veldig følsom er du litt hard blir resultatet deretter.

Post gjerne et bilde du kjenner, så kan eg eller noen gi en steg for steg guide på

et bilde du kjenner og er fra ditt kamera

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Setter pris på tips om levels, kontraster og andre typer justeringer

Billeder med sne er altid en speciel udfordring, fordi de nemt kan snyde kameraets lysmåler, hvis man udelukkende forlader sig på automatikken.

Men omkring justering i levels generelt har jeg fået en opskrift, som jeg selv har brugt med held. Den taget udgangspunkt i, at der ikke altid er noget, der er helt hvidt og helt sort i et billede. Og netop det problem kan løses med levels. Jeg går ud fra i min opskrift, at du har Photoshop.

1. Vælg IMAGE/ADJUSTMENTS/LEVELS.

2. Træk venstre og højre skyder hen til der, hvor der begynder at være information i billedet. Det er der, hvor "bjergene" begynder.

3. Når du har gjort det, kan det stadig godt være, at levels ikke står helt perfekt.

4. Find derfor det punkt, der er mest hvid i billedet og klik med penne "Set white point" på det punkt. Find derefter det punkt, der er mest sort i billedet (hvis du kan). Endelig kan du også bruge den midterste pen "Set gray point" til at sætte det grå punk, hvis der er noget gråt i billedet, du kan klikke på.

5. Afslut med OK.

Og så til sidst et lille tip til, hvordan du finder det, som er mest sort og mest hvidt i et billede.

1. Gå ind i IMAGE/ADJUSTMENTS/TRESHOLD.

2. Træk skyderen helt til venstre, indtil næsten al sort information er væk. Det sorte, der er tilbage, er det mest sorte område i billedet, og derfor det, du skal klikke på med den sorte pen i LEVELS.

3. Træk derfor skyderen til højre, indtil næsten al "hvid" information er væk. Du har nu det mest hvide i billedet tilbage, og derfor er det, du skal klikke på med den hvide pen i LEVELS.

4. Husk og bruge CANCEL/ANNULERE.

Det var en ordentlig mundfuld, og er der ikke noget, jeg har forklaret ordentligt, så skriv. :-)

Mvh

Jens Hansen

Akamera.dk

Lenke til kommentar
1. Vælg IMAGE/ADJUSTMENTS/LEVELS.

2. Træk venstre og højre skyder hen til der, hvor der begynder at være information i billedet. Det er der, hvor "bjergene" begynder.

3. Når du har gjort det, kan det stadig godt være, at levels ikke står helt perfekt.

4. Find derfor det punkt, der er mest hvid i billedet og klik med penne "Set white point" på det punkt. Find derefter det punkt, der er mest sort i billedet (hvis du kan). Endelig kan du også bruge den midterste pen "Set gray point" til at sætte det grå punk, hvis der er noget gråt i billedet, du kan klikke på.

5. Afslut med OK.

Og så til sidst et lille tip til, hvordan du finder det, som er mest sort og mest hvidt i et billede.

1. Gå ind i IMAGE/ADJUSTMENTS/TRESHOLD.

2. Træk skyderen helt til venstre, indtil næsten al sort information er væk. Det sorte, der er tilbage, er det mest sorte område i billedet, og derfor det, du skal klikke på med den sorte pen i LEVELS.

3. Træk derfor skyderen til højre, indtil næsten al "hvid" information er væk. Du har nu det mest hvide i billedet tilbage, og derfor er det, du skal klikke på med den hvide pen i LEVELS.

4. Husk og bruge CANCEL/ANNULERE.

Jupp, dette stemmer bra...

Merk at det samme kan gjøres i Curves, når man begynner å mestre Curves

er den helt uslåelig iforhold til Levels.

Flat lys har ingenting med at lyskilden er for nær, den er for sterk iforhold til

din lukketid/blenderåpning. Flatt lys er når du ikkje ser skygger etc, de som

går mye på ski vet alt om flatt lys, rimelig kjipt å kjøre når det er slikt.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips! Jeg har tidligere eksprementert med levels, men treshold var nytt for meg. Skal skjekke det ut.

Utfordringene mine er knyttet til bilder i snøvær og lettskyet vær etter større snøfall.

Finnes det manuelle instillinger på kameraet som kan benyttes for å fikse problemet med flatt lys i forkant? På mitt Ixus 400 så er det vel kun hvitbalansen som kan ha en effekt, men finnes det andre innstillinger på andre kameraer som øker kontrast/detaljer i flatt lys?

Lenke til kommentar

Finnes det manuelle instillinger på kameraet som kan benyttes for å fikse problemet med flatt lys i forkant? På mitt Ixus 400 så er det vel kun hvitbalansen som kan ha en effekt, men finnes det andre innstillinger på andre kameraer som øker kontrast/detaljer i flatt lys?

Du kan og bør kanskje sjekke histogrammet etter at du har tatt bilde. Hvis du brenner ut hvitt i snøen så er det lite du kan gjøre i etterbehandlingen. Eksponeringskompensasjon er kanskje nyttig å eksperimentere litt med i den anledning.

Forøvrig så bruker jeg ofte "auto contrast" i photoshop. Synes den ofte gir mye av samme effekt som "auto levels" uten at den forandre fargetonen i bildet. Hvis den endrer for mye, så kan man gå opp på "edit" og velge "fade autocontrast" og velge prosentdel man ønsker rett etter at man gjort justeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...