Glenn Østerud Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg har et Panasonic FZ20 på prøve, og jeg kan egentlig ikke helt skjønne alle folks entusiasme for dette kameraet. Jeg synes rett og slett bildene blir litt blasse! Er det noen der ute som har opplevd det samme, eller er mitt kamera stillt helt vekk når det gjelder fargemetning og slike ting. Alt er satt til standard i menyene. Jeg vil gjerne ha bilder rett ut av kamera som jeg kan sende til print (over nettet) eller skrive ut hjemme uten for mye redigering i Photoshop eller lign. Det virker som vært bilde fra FZ20 må gjennom en runde i Photshop før det blir bra. Er det mer eller mindre slik på alle nyere digitale kameraer nå? Jeg synes nesten det er mer "trøkk" i fargene fra mitt Olympus C-40, selv om dette kameraet faller igjennom på veldig mange andre punkter der Panasonic'en er overlegen, f.eks hastighet og lign. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Mange ønsker å kontrollere fargemetningen selv, og da kan godt fargene være litt "blasse" rett fra kameraet, så fikser man resten i Photoshop. Hvis du ikke liker det slik, kan du antakelig gå inn i menyen på kameraet og stille opp saturation, eventuelt også sharpening. Da vil du sikkert få "kodak colors" rett fra kameraet. FZ20 er kanskje lagd for de som er over middels interessert i fotografering og som ønsker full kontroll over resultatet. Det kan evt bekreftes av at kameraet har mulighet for å lagre bildene i RAW-format. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Jeg skjønner poenget vedr. bildekontroll, men det får da være grenser.. Kameraet kan ikke lagre i RAW, kun i TIFF. (Det er blandet et av minuspunktene til alle tester som er gjort av dette kameraet.) Ser at du bruker Nikon D70. Er det samme opplegget der, at omtrent alle bilder må etterbehandles før "print"? Endret 7. februar 2005 av Glenn Østerud Lenke til kommentar
esbe Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg har et Panasonic FZ20 på prøve, og jeg kan egentlig ikke helt skjønnealle folks entusiasme for dette kameraet. Jeg synes rett og slett bildene blir litt blasse! Er det noen der ute som har opplevd det samme, eller er mitt kamera stillt helt vekk når det gjelder fargemetning og slike ting. Alt er satt til standard i menyene. Jeg vil gjerne ha bilder rett ut av kamera som jeg kan sende til print (over nettet) eller skrive ut hjemme uten for mye redigering i Photoshop eller lign. Det virker som vært bilde fra FZ20 må gjennom en runde i Photshop før det blir bra. Er det mer eller mindre slik på alle nyere digitale kameraer nå? Jeg synes nesten det er mer "trøkk" i fargene fra mitt Olympus C-40, selv om dette kameraet faller igjennom på veldig mange andre punkter der Panasonic'en er overlegen, f.eks hastighet og lign. Jeg har også et Panasonic FZ20 med samme erfaringer som deg. Har prøvd det ut ganske mye med diverse innstillinger. Er enig i at det er litt irriterende. Skal man drive å f.eks. skarpe opp bildet , justere farger etc.etterpå går dette ut over kvaliteten generelt. Hvis det ikke er i TIFF, så mister man jo informasjon hver gang man foretar en redigering. Vel, jeg får forsøke å leve med dette og heller håpe at det er jeg som gjør feil. Hvis ikke må noen her forklare hvorfor apparatet har fått så mye skryt! Mvh. esbe Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Min erfaring med FZ10 er at hvitbalanseautomatikken er elendig. Dersom man ikke manuelt setter denne, spesielt ved overskyet vær, så går det veldig galt og fargene blir triste og blasse. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Ser at du bruker Nikon D70. Er det samme opplegget der, at omtrent alle bilder må etterbehandles før "print"? Det er veldig individuelt, noen vil ha naturlige farver, andre vil ha kraftig overdrevet kontrast og farver. Jeg synes personlig at D70 er ganske nøytralt, men overdriver farvene litt av og til på standardinstillinger. Jeg har aldri sett et kamera av brukbar kvalitet som har for lav farvemetning, generelt så ligger de fra nøytralt til groteskt overdrevet. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Dette er akkurat som jeg skulle ha sagt det selv. Mitt FZ20 skal leveres tilbake til butikken så fort det lar seg gjøre... Det er mulig jeg er naiv, men jeg trenger nok et litt mer point-and-shot kamera i de fleste anledninger pga. at det sjelden blir tid til å stille og styre en masse når du skal ta noen blinkskudd av ungene. Jeg får heller ofre 12x mega bra zoom til fordel for bedre bilder... Spesielt med tanke på farger... Begynner nå å lete etter noen butikker som har Nikon 8800 til utlån eller deponering.. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Post noen bilder som viser problemet sånn at vi kan se hvordan det tar seg ut. Endret 7. februar 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
ruva Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 bare et lite tilleggspørsmål. Jeg har et Canon EOS 20D kamera. Hvis jeg stiller inn til sterke farger og høy skarpet som default på kamera vil mine jpg bilder følge de innstillingene og RAW lagre seg seg som normalt? eller vil mine endringer også gjøre det slik at RAW filene blir endret? Tenkte det var greit at fleste bilder så ok ut, så kan jeg heller endre de "gode" bildene i RAW formatet. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 bare et lite tilleggspørsmål.Jeg har et Canon EOS 20D kamera. Hvis jeg stiller inn til sterke farger og høy skarpet som default på kamera vil mine jpg bilder følge de innstillingene og RAW lagre seg seg som normalt? eller vil mine endringer også gjøre det slik at RAW filene blir endret? Tenkte det var greit at fleste bilder så ok ut, så kan jeg heller endre de "gode" bildene i RAW formatet. RAW blir ikke berørt av de instillingene. Kun JPEG. Og, så er jeg så glad for at jeg har et kamera som sliter litt med KA i vanskelige forhold. Men du verden, er det noe som er fantastisk på DSC-F828, så er det fargene F828 Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Post noen bilder som viser problemet sånn at vi kan se hvordan det tar seg ut. Ok. Jeg poster det bilde jeg ble skikkelig skuffet over. Et helt plan blitzbilde av min datter. Nå kan det også være at jeg trenger et grunnleggende kurs i bildebehandling, men med akkurat dette bilde har jeg virkelig prøvd det meste.. Leves, color... Både i Photoshop CS og Elements 3.0 Endret 7. februar 2005 av Glenn Østerud Lenke til kommentar
F828 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Men når det er sagt, så blir det veldig fort blasst når blitsen skytes rett i nepal ved portrettbilder..... Noe annet er jo om det blir blasse farger på bilder uten blits også? Prøv evt med blits indirekte. F828 Lenke til kommentar
eitp Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg er enig i at bildet er noe blast, men det ser ut for at kameraet leverer naturlige og skarpe bilder. Jeg har en action jeg bruker på bilder som dette, og da får jeg et slikt resultat (jeg stoppet actionen før den skarpet bildet, for det har kameraet (eller du?) gjort i fullt monn): Jeg håper det greit at jeg har kjørt actionen på bildet ditt. Jeg kan fjerne det hvis du vil det. Hvis du er interessert i actionen, kan du sende meg en pm med mailadressen . Du kopierer den og limer den inn her: presets - photoshop actions Tor Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Jeg har haft Canon ixus i et år, og har oplevet samme problem med det. jeg løste det ved at sætte den over på blomsten (så er blitzen knapt s kraftig) men jeg syntes generelt Digital cam. har det med at "brænde" folk ud i ansigtet. Nu har jeg så købt FZ20, og oplever ikke problemer med farverne, men jeg roder så også en del med instillingerne - f.eks hvidlysbalance, ligesom man kan stille på blitsens styrke. har du prøvet autoBracket ? Så tager kameraet 3 billeder: et med det den mener er den optimale indstilling, et med mer eksponering samt et med mindre (virker ikke med blitz) Blizen kan indstilled til at være skarpere eller svagere afhængingt af afstanden. til korte afstande indendørs kan det nok betale sig at sætte den til svag ... held og lykke med det. Endret 9. februar 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Jeg skjønner hva du mener med blast. På dette bildet tok jeg Auto Levels også Shadow/Highlight. Kansje det var noe sånt du var ute etter? Selv om blildet har lav kontrast så er det informasjon i både de lyse og mørke områdene. Det hadde vært mye verre om bildet var overeksponert og for høy kontrast fra kameraet, da er det ikke mulig å få ting som man vil i Photoshop. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Dette ble jo faktisk ikke så ille.. Denne oppskriften må prøves på andre bilder. Må bare legge til at kameraet er levert tilbake, og jakten på en annen modell har startet. Nå kommer jo Panasonic med nye modeller med samme linse og ant. MP, så kanske det kan være noe å vente på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå