Gå til innhold

agp 4x, nytt skjermkort eller nytt system?

bjorn.e

Anbefalte innlegg

Sitter med et lite problem her, lillebror har et P4 system, 2,4G/533Mhz med 512M/1066Mhz RDRAM og et aldrende GF4 Ti4600.

Vil ha litt mer fart i de siste nye spilla, men er ikkje sikker på om eg skal kvitte meg med hele maskina eller kjøpe et agp basert x800 kort (PowerColor Radeon X800PRO 256MB DDR3 AGP, ATI X800PRO) ?

Det skranter jo ikkje akkuratt på prosessorkraft eller minne båndbredde i systemet som det er - men er et 8x agp kort bakover kompatibelt med 4x og vil agp 4x ha nok bånbredde til å utnytte et x800 kort?

Syntes bare det blir litt overkill og pensjonere en så kraftig maksin til å bli filserver (men det blir jo litt koselig å ha den som distcc server også da =)

SLI er ikkje så aktuelt trur eg, og uten det så blir jo det et s939 system med ATI chipset noe ala dette http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=11394 og ytelse forskjellem mellom de to systemene er jo ikkje verdt 2600,- er det?

setter pris på tilbakemeldinger og tips, mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...vent et halv år ca. så kan du kjøpe deg ny pc til sommern ;)

Sli trenger du forresten ikke egentlig. lite vits med det i dag

AGP 8x er bakoverkompitabelt ja. Du vil forresten ikke merke så veldig stor forskjell på AGP 4x og AGP 8x. Men vent heller med å skaffe deg nytt skjermkort ;)

Lenke til kommentar

AGP 8X er med dagens grafikk kort overkill, du vil kansje merke det på 3d mark score (4 - 500 poeng mindre), men atallet bilder i sekundet blir nokså stabilt.

Ville anbefalt et Geforce 6800 gt kort, eller kansje et x800tx (ikke pe). med geforce kortet trenger du ikke og lete etter nye drivere en gang, det bruker de samme som de du har fra før av.

Lenke til kommentar
Man merker crazy mye fra 4x og 8x etter hva jeg har hørt og lest i ymse fora...

ok, har vanskelig å skjønne dette her uten konkrete tester. AGP 8X tilbyr jo kun større båndbredde mellom skjermkort og hovedkort til 2.2 GB/s mot 1.1 GB/s i AGP 4x. Analogt i Serial ATA 150MB/s mot IDE ATA 100MB/s, det er jo ytelsen til harddisken som betyr noe ikke interface så lenger gjennomsnittlige dataoverføringer er på 40-50 MB/s.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Man merker crazy mye fra 4x og 8x etter hva jeg har hørt og lest i ymse fora...

Da anbefaler jeg deg å lese litt til. Ytelsesforskjellene kan være så høye som opp mot 10% (avhenger likevel av mange faktorer, herav hvordan resten av maskinvaren er), men normalen ligger på 2,3,4 %. Søk på forumene, dette er allmenn kunnskap.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...