Gå til innhold

harddisker på raid uten å kjøre raid... eller.no:p

Anbefalte innlegg

hardware

:

Hovedkort - Asus P4P800-E Deluxe

System Disk: western digital wd360gd (sata1)

Lager Disk 1: western digital wd2000jd må ikke miste data

Lager Disk 2: western digital wd2500jd må ikke miste data

Lager Disk 3: western digital wd2500jd må ikke miste data

Hei!

Nå har jeg sittet her å dratt meg i sjegget og revet ut håret i en drøy uke... :p En kammerat spurte meg pent om jeg ikke kunne ta å formatere og fikse pc'en hans, den begynte å gå litt treigt og greier mente han.. . Jeg tok selvsagt på meg den jobben for jeg kunne ikke forutse frustrasjonen den ville skape he he.. (og dessuten er han dyslektiker og hadde garantert slitt enda mer enn det jeg gjør nå...) Pc'en er bygd på ett asus p4p800-e deluxe hovedkort, og kjørte 4 sata disker, og dvdr før jeg begynte å knote med den.

På hovedkortet er det 4 sata tilkoblinger, sata1, sata2, sata_raid1, og sata_raid2. System disken er koblet til sata1.

Er en del år siden jeg kjøpte min pc, og det er først og fremst 2 ting som har kommet siden den gang.. sata disker og raid. jeg trodde ikke det var så mye hokus pokus så jeg satt bare igang å formatere pc'en (da hadde jeg nappet ut alle disker untatt systemdisken på min venns befaling).. formaterte, la inn windows xp professional sp2. når xp bootet første gangen la jeg inn "intel chipset inf update program", "intel application accelerator driver", "promise fasttrack 378 driver" og "marvell gigabit lan driver" fra asus cd-rom'en som fulgte med hovedkortet. så slo jeg av pc'en. satt i de 3 andre sata diskene igjenn, startet windows igjenn, og der så jeg kun 2 disker.. blei litt redd da ja, tror ikke kammeraten min blir direkte blid på meg om jeg mister en eller flere av disken hans for å si det sånn...

Først fikk jeg råd av en bekjent om å gå inn i FastBuild utilite, ved å trykke ctrl-f6 når systemet booter. der var det lite jeg kunne gjøre utenom å sette opp diskene i raid 0/1... og det er akuratt det jeg IKKE vil... men diskene synes ihvertfall på "view drive assignments" siden... etter mye om og men fant jeg ut att det var ikke stort jeg kunne gjøre der inne uten å risikere å miste all data på 2 av diskene. Så jeg lot bare windows boote og gikk inn i disk management, der så jeg de to diskene som var koblet på sata1 og sata2 fungerte helt fint, men i tillegg så så jeg 4 disker som var "failed" og jeg hadde ingen andre alternaltiver enn "delete drive". litt for skummelt til att jeg kunne satse på det. litt underlig att den viste 4 disker som var failed når det bare er 2 som egentlig mangler...

Nå fikk jeg da ett annent genialt råd, last ned "Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode)" fra ASUS download siden (http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4P800-E%20Deluxe), legg den på en floppy diskett, formater og legg inn os på nytt men trykk f6 i begynnelsen av XP installasjonen og legg in "third party raid drivers". gjorde det, men fortsatt ingen disker..I ettertid har jeg tått høre att jeg må laste ned drivere fra hard-disk produsenten å legge inn der.... (http://support.wdc.com/download/index.asp --> Serial ATA WD Caviar SE - 7200 rpm ---> SIG serial ata controller card driver???? )

Da tok jeg å leste all dokumentasjonen som fulgte med pc'en fra perm til perm, uten å bli ett gram klokere. asus kan ikke skryte på seg å lage god dokumentasjon for de som ikke allerede vet hva dem holder på med.

jeg begynner å bli ganske lei!

Det jeg tenkte nå var å, nappe ut alle diskene, untatt system disk. Flashe Bios til nyeste version, og vente på att noen skritt for skritt leder meg igjennom prosessen for å få 4 sata disker til å fungere samtidig uten att noen av de kjører i raid... fra bios settings til hva jeg må eller ikke må gjøre før, under og etter installasjonen av XP.

Det begynner å bli fryktelig sent/tidlig (kommer ann på hvem som ser), så jeg håper jeg har klart å forklare saken tydlig nok, ellers må dere ikke nøle med å stille spørsmål så skal jeg prøve å forklare etter beste evne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er noe usikker på mitt forslag, så du får gi tilbakemelding om svakehetene i mitt resonement :hmm: .

Du sier maskinen finner diskene, men får du aksess til dem ?

For at filsystemet (NTFS ??) skal kunne akasesere raid'et bør det kansje allokeringstabellen finne disse diskene, noe den ikke vil gjøre om du formaterte systemdisken uten disse instalert ?????

Men jeg forstår skepsisen til å formatere noe som kan medføre tap av data i en kritisk situasjon. Altfor mange mener at backup er unødvendig om de kjører raid 1 og oppover.

Jeg ville valgt den enkle, men noe mer kostbare løsningen" å instalere en ny disk som Sata 2 og overføre alle data til denne disken (om du får aksess til disse diskene). Deretter fjerne Sata 2 og formatere Sata 1 med Raid instalert. Jeg er imidlertid usikker på om allokeringstabbelen blir oppdatert og gir nødvendig aksess til disse diskene ved en sånn løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...