fa2001 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hei! Jeg sliter med aa installere (keyboard layout) og drivere og gaim paa FreeBSD, men regner med aa faa skikk paa det snart (det er ganske sent naa:/). Spoersmaalet mitt gjelder antivirus og firewall. 1) Finnes det antivirusprogrammer for FreeBSD eller Linux, og trenger man dette. 2) Det samme for firewall (iptables?). Jeg kjoerer vanligvis bak en NAT-router, men det er en laptop som jeg ogsaa bruker noen andre steder. Derfor lurer jeg paa om jeg er sikker nok (unngaar aa bli hacket, spyware, etc, men jeg er ikke saann helt paranoid) uten noen ekstra prorgrammer. Hilsen, Marius Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Antivirus: Det finnes ikke virus i FreeBSD, så det er da naturlig nok ikke behov for antivirus-programmer heller. Firewall: når det kommer til firewall, er dette innebygget i FreeBSD. Glem iptables, her er det ipfw som gjelder. Les om det her, her og her. ipfw er et genialt firewall-verktøy. Syntaksen er enkel og effektiv. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hva er fordelene ved å bruke ipfw i forhold til ipfilter? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Må inrømme at jeg tenkte "herrregud! *NÅ* har FreeBSD blitt for lett - han har fått opp X11 etc., men aner ikke at virus er et ikke-fenomen på Unix..." Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hva er fordelene ved å bruke ipfw i forhold til ipfilter? ipfw er en mer avansert firewall, og har en mer ryddig syntaks enn ipfilter. Lenke til kommentar
drall Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Jeg trodde pf fra OpenBSD var den mest foretrukne (i FreeBSD 5.x). http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...rewalls-pf.html Endret 7. februar 2005 av drall Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Har for det meste brukt FreeBSD 4.10, og der er det i hvert fall ipfw som er foretrukket. Bruker FreeBSD 4.x fordi FreeBSD 5.x ikke går på eldre maskiner. Bruker en dual PII Overdrive 333 MHz som firewall. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Må inrømme at jeg tenkte "herrregud! *NÅ* har FreeBSD blitt for lett - han har fått opp X11 etc., men aner ikke at virus er et ikke-fenomen på Unix..." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå