Eijnar Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 NÅ TRENGER JEG VIRKELIG HJELP! Har nå hatt problemer med en WD Caviar 200gb IDE HD siden jeg fikk den, og har fått en ny en fra Komplett UTEN at den var noe bedre... HDen finner korrupte filer, kjører checkdisk under hver oppstart som fører til at den sletter de "korrupte" filene som har ligget på en annen WD disk uten problemer... Er det INGEN som kjenner til, eller tror de har en løsning på dette problemet??? PLEASE, hjelp meg! Har hørt at det er mye feil på de nye WD HDene, men da at de "dauer", så jeg lurer på om noen har samme problem eller om det er et kjent problem som kan oppstå på HDer? Burde jeg bytte den i et annet merke hos Komplett? Kom med tips og svar alle som kan...? Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Du bruker muligens en gammel IDE flatkabel med kun 40 tråder og ikke en ny UDMA IDE flatkabel med 80 tråder. Hvis disken har UDMA i BIOS/Windows og du har gammel kabel fører det lett til feillesing/skriving. Kan hende at DMA modus er feilinnstilt i BIOS, for høy eller lav. Kablingen kan være feil, master/slave etc om du har en annen enhet på samme IDE kanal. Du har satt jumpere feil på disken. Eller BIOS på ditt HK takler ikke størrelsen. Du har muligens ikke partisjonert eller formatert den riktig. Kan være mange et utall årsaker. Jeg tror ikke det er feil på selve disken. Tviler på at to disker har nøyaktig lik defekt, om du har byttet den og fremdeles har samme problem. Trond Endret 7. februar 2005 av _crs_ Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Har et Abit BG7 HK. Har de kablene som fulgte med... Vet noen om det er 40 eller 80 tråder på dette HKet? Gidder ikke telle de liksom..hehe. Men jumperne er riktig stillt inn... Den jeg booter fra som primary master og den jeg har problemer med som primary slave... Hvordan kan jeg sjekke om DMA instillingene er riktige da? Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 BIOS autodetecter DMA raten. Så med mindre du har innstilt den til noe selv så skal den være grei. Her er et bilde av en 80 lednings IDE flatkabel. En gammel med 40 har mye "tykkere" ledninger i kabelen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Har et Abit BG7 HK. Har de kablene som fulgte med... Vet noen om det er 40 eller 80 tråder på dette HKet? Gidder ikke telle de liksom..hehe. Men jumperne er riktig stillt inn... Den jeg booter fra som primary master og den jeg har problemer med som primary slave... Hvordan kan jeg sjekke om DMA instillingene er riktige da? Høres ut som du har nøyaktig samme problemet jeg hadde med min 200 GB-disk etter formatering. Det som må til, er å få hele maskina til å forstå at det finnes disker som er større enn 137GB. Så gjør disse 3 tingene, så burde alt løse seg: 1, flash BIOS til siste versjon, oppskrift finner du på abit sine sider. 2, innstaller de nyeste chipsetdriverene til kortet ditt, finnes også hos abit. 3, oppdater windows til siste versjon via windows update. Og et tips: Denne tråden vil sannsynligvis bli stengt om du ikke forandrer topicet ditt til feks: "Får bare korrupte filer med ny WD-200GB disk" Lenke til kommentar
anbar Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 topicen så litt ekstremt desperat ut du bør skifte den så ikke noen onde admins stenger tråden din jeg ser at alastor skrev mye bra! men en ting kan jeg legge til... gå inn på www.wdc.com sine sider og last ned diagnostic tools og sjekk om det er noe feil på disken... om ikke så ligger problemet et annet sted Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt deretter. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg