Gå til innhold

IDE-kabelen krøller seg. Farlig?

aadnk

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg merket en del problemer med oppstarten av Windows når IDE-kabelen til mine to harddisker - en Western Digital Caviar 120GB og en Maxtor DiamondMax 10 200GB - vris eller bøyes. Grunnet en nokså stor avstand fra harddiskene til hovedkortet, er kabelen SVÆRT stram, og bare en enkel flytting fra et rom til et annet kan få kabelen til å krølle seg. Skjer dette, må jeg åpne hele karbinettet og prøve å flatte ut IDE-kabelen slik at den overhodet ikke bøyes, hvilket til nå alltid har virket. Jeg har planer om å skaffe meg en ny kabel, men i mellomtiden lurer jeg på følgende:

Kan dette føre til skader på harddiskene, enten av data eller fysiske deler? Og i så fall, hva bør jeg gjøre for å forebygge dette? Jeg har allerede vurdert å flytte harddiskene, men det har vist seg å være umulig. Hva bør jeg gjøre?

Edit: Det var visst ikke IDE-kabelen likevel. Link.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke helt se for meg kabinett-oppsettet du må ha hvis avstanden mellom hk og hdd er over halvmeteren. Skal derimot ikke utgjøre noe stort problem. Har selv krøllet og vridd på kablene mine ganske mye for å få dem til å ligge der jeg vil, uten at det gjør noen forskjell. IDE-kabler er ganske fleksible, og så lenge ikke noen av lederne i kabelen blir skadet eller brutt, så skal det ikke gjøre noen forskjeller. Uansett hvor mye du krøller på kabelen så går elektronene dit de skal.

Men ja, det hørest ut som det er litt problemer. Mulig det er dårlig kontakt eller noe, men uansett, kjøp deg en ny rundet kabel så slipper du nok noen problemer, burde vel ikke akkurat sprenge banken heller.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! :thumbup:

Nei, IDE-kabler koster jo ikke allverdens, så jeg kommer nok til å kjøpe meg noen ganske snart. Forøvrig kan jeg godt legge til et bilde av det litt uheldige oppsettet.

Det virker kan hende ikke så alvorlig ut, men kabelen er meget presset mot kanten av harddisk-holderen, slik at den bøyes en anelse.

post-62-1107797847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er ikke farlig, men data gjennom kabelen kan gå dårligere,

feks en kabel med mye krøll, så kan harddisken bli merkbart treigere.

samme er det jo også med feks nettverkskabler.

Tozer

Hei,

Ja - man skal høre mye før ørene falder av.

Har du noget dokumentasjon på den bastante påstand?

Det du forteller os - er at en lyspære lyser svakere, hvis man klemmer ledningen i en dør f.eks. ??

Til trådstarter: Ditt oppsett er ikke noget farligt. Såen her ser der ut hos mig - og dette er ikke den 'verste' maskin. Ingen grunn til å bekymre sig før der er direkte brud på kabelen.

Runde kabler er å foretrekke - da de ikke hindrer luftgennemstrømningen i kabinettet.

Har hat harddiske i snart 20 år og utallige netverkskabler, der har vert klemt i døre osv- og aldrig hat problemer med det.

Bilde av PC#1 - her er der tale om 'krøll på kablerne':

kroell.jpg

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...