Gå til innhold

Windows XP på 2 pc'er, lovlig..?

zarz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener at den norske loven faktisk tillater bruk av programvare på to PC'er, selvom EULA'en ikke gjør det. Er ikke sikker, though.

Hmm.. Har du gidda å sjekket om det er lov? :innocent: Jeg aner ikke hvordan jeg skal lette om slikt i norsk lov.. :ermm:

Lenke til kommentar
Slik jeg her forstått det, "gidder" microsoft bare å kontrollere bedrifter og skoler sin maskinvare. I praksis betyr dette at microsoft krever å se igjennom alle harddiskene til bedriften, noe som jeg mener er risikabelt...

Hva mener du egentlig med dette, at microsoft ser gjennom harddiskene til folk? Hva skal det være godt for? Hvis du egentlig mener Microsoft aktiveringspraksis, så foregår ikke det slik at de reiser rundt og leser gjennom filene på folks harddisker. Det foregår på den måten at det lages en liten fil, "wpa.dbl". Denne sendes så til Ms i aktiveringsprosessen over nettet. I denne filen ligger det opplysninger om maskinvaren din. Hvis du så bytter ut store deler av maskinvare vil windows merke dette, og du må aktivere på nytt...

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;302878

"Kan jeg overføre en lisens til en annen datamaskin?

Kunder kan bruke vilkårene i lisensavtalen til å finne ut om overføring av en lisens til en annen datamaskin er tillatt. Hvis en overføring er tillatt av lisensavtalen, må produktet fjernes fra datamaskinen det først ble installert på. Brukere må kanskje fullføre aktiveringen på den nye datamaskinen ved å ringe Microsofts aktiveringssenter."

Det er vel mulighet for det..?

Lenke til kommentar
Slik jeg her forstått det, "gidder" microsoft bare å kontrollere bedrifter og skoler sin maskinvare. I praksis betyr dette at microsoft krever å se igjennom alle harddiskene til bedriften, noe som jeg mener er risikabelt...

Hva mener du egentlig med dette, at microsoft ser gjennom harddiskene til folk? Hva skal det være godt for? Hvis du egentlig mener Microsoft aktiveringspraksis, så foregår ikke det slik at de reiser rundt og leser gjennom filene på folks harddisker. Det foregår på den måten at det lages en liten fil, "wpa.dbl". Denne sendes så til Ms i aktiveringsprosessen over nettet. I denne filen ligger det opplysninger om maskinvaren din. Hvis du så bytter ut store deler av maskinvare vil windows merke dette, og du må aktivere på nytt...

Har du hørt om corporate edition og bedrifter ? No activating at all.....

Lenke til kommentar

Har du hørt om corporate edition og bedrifter ? No activating at all.....

Selvfølgelig har jeg hørt om Corporate. Jeg bare forklarte han som trodde at Microsoft ville komme hjem og inspisere hdd'n hans, hvordan aktiveringen av Home og Pro (ikke corporate pro) virker....

Lenke til kommentar

Som jeg sa, så har jeg forstått det slik at microsoft bruker å inspisere skoler og bedrifter(det er mulig at andre firma gjør det for dem), men jeg tror ikke at de tar seg tid til å kontrollere privatpersoner. Men jeg skal ikke se bort ifra at de kan ta stikkprøver også. Jeg har blitt fortalt at microsoft sjekker gjennom maskinene til de som blir kontrollert, og da blir harddisken kontrollert.

Hvor lovlig det er å innstallere en kopi av windows på to eller flere pcer, kan vel diskuteres. I følge microsofts lisensavtaler, er dette ulovlig(kan de stille slike krav??), så det er opptil hver enkelt om de vil bevege seg inn i "gråsonen" eller ikke. Jeg vil anbefale deg om å være ytterst forsiktig på dette feltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...