AndersT2 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 De fleste her kjenner til den herlige 200,- grensen for import av varer. Hadde bestilt en pakke fra USA til 39.5 dollar, herav 11.5 porto. Dermed var jeg godt under grensen. Så til min store overraskelse poppet det ett brev fra posten opp at jeg hadde fått en pakke som måtte fortolles. Jeg ringte å lurte på hvorfor, og fikk svaret at den ikke var merket med pris opplysninger. Men dette ordnet seg ved at jeg sende over ordrebekreftelses mailen, og fikk pakken dagen etter. Alt greit. Men når jeg så på pakken så stod det 1 klistremerke med hva pakken innholdt og enhets pris+total pris på 28 dollar. Og ett annet merke var det tydelig merket hvor mye portoen var på. Må si jeg er glad at jeg ikke har godkjent at posten skal automatisk fortolle varene mine, sparte der 116,- Så være på vakt. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Den skal ha kviteringen dem vet du... Bare påskrevet verdi godtar dem ikke... Hadde kviteringer ligget med så hadde den ikke blitt stoppa... Tror nok ikke posten prøvde å lure deg nei.. Dem hadde uansett ikke fortolla varen automatisk når den ikke vet hva verdien på pakken er..Dem vil ha det dokumuntert enkelt og greit Endret 6. februar 2005 av taz Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 ok, virket bare så dumt Lenke til kommentar
Njål Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Posten har faktisk ingen som helst interesse av å fortolle varer som er under mva-grensa. Det er faktisk slik at forenklet fortolling for Posten er en tjeneste de helst ville vært uten, siden gebyret knapt dekker utgiftene. Det er ikke uten grunn Posten er den bedriften som har vært mest frempå for å øke grensa for mva-fritak. Lenke til kommentar
Torro Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Kan så si. Fikk en Media streamer fra en jeg kjenner i England. Fulgte selvfølgelig ikke med faktura, da det var en privat person. Media streameren var brukt, og jeg viste til et sted i norge, hvor den selges til litt over 1700,- Dama på tollen fant da ut at den sikkert var verdt 1062,- Selvfølgelig måtte jeg da betale moms + gebyret. Makan til møkkafolk Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Kan så si. Fikk en Media streamer fra en jeg kjenner i England. Fulgte selvfølgelig ikke med faktura, da det var en privat person. Media streameren var brukt, og jeg viste til et sted i norge, hvor den selges til litt over 1700,- Dama på tollen fant da ut at den sikkert var verdt 1062,- Selvfølgelig måtte jeg da betale moms + gebyret. Makan til møkkafolk Beste er kanskje å ikke skrive eller si noe som helst før dem spør. Jeg trodde man ikke måtte betale moms på brukte ting eller forsendelser fra privatpersoner. Endret 7. februar 2005 av Lættis Lenke til kommentar
Njål Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Kan så si. Fikk en Media streamer fra en jeg kjenner i England. Fulgte selvfølgelig ikke med faktura, da det var en privat person. Media streameren var brukt, og jeg viste til et sted i norge, hvor den selges til litt over 1700,- Dama på tollen fant da ut at den sikkert var verdt 1062,- Selvfølgelig måtte jeg da betale moms + gebyret. Makan til møkkafolk Beste er kanskje å ikke skrive eller si noe som helst før dem spør. Jeg trodde man ikke måtte betale moms på brukte ting eller forsendelser fra privatpersoner. Brukt eller ikke har ingenting å si, bortsett fra at verdi/pris normalt blir lavere. Privat avsender har heller ingenting å si, bortsett fra hvis forsendelsen er en gave (og tydelig merket som det); Da øker grensa for mva-frihet til NOK1000. Og selvfølgelig er det avsender som er ansvarlig for å sende med riktig, nøyaktig dokumentasjon. Hvis det ikke er gjort, og heller ikke kan skaffes til veie, står fortollerne fritt til å foreta en skjønnsvurdering. Lenke til kommentar
JMW Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Tror det er svært få som prøver å lure kunden av de som jobber i posten....... Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Brukt eller ikke har ingenting å si, bortsett fra at verdi/pris normalt blir lavere.Privat avsender har heller ingenting å si, bortsett fra hvis forsendelsen er en gave (og tydelig merket som det); Da øker grensa for mva-frihet til NOK1000. Og selvfølgelig er det avsender som er ansvarlig for å sende med riktig, nøyaktig dokumentasjon. Hvis det ikke er gjort, og heller ikke kan skaffes til veie, står fortollerne fritt til å foreta en skjønnsvurdering. Cluet når du kjøper brukt er å spøre personen på andre siden av dammen om han/hun kan legge inn en liten lapp som sier "takk for lånet kompis, den funka fint" eller noe i den gata. Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Tror det er svært få som prøver å lure kunden av de som jobber i posten....... *kremt* Så seneste i dag en sak i Aftenposten om at en fyr hadde stjålet pakker fot 150000 kroner. Mye data og lyd/bilde stasj. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Tror det er svært få som prøver å lure kunden av de som jobber i posten....... *kremt* Så seneste i dag en sak i Aftenposten om at en fyr hadde stjålet pakker fot 150000 kroner. Mye data og lyd/bilde stasj. Ja. Posten har jo så få ansatte at én ansatt faktisk er godt over halvparten av totalen.. Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hadde kviteringer ligget med så hadde den ikke blitt stoppa...Tror nok ikke posten prøvde å lure deg nei.. Vel mange av mine pakker med kvittering i,har blitt stoppet og jeg har fått brev om å sende inn kvittering. Så dette er ikke helt riktig. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hadde kviteringer ligget med så hadde den ikke blitt stoppa...Tror nok ikke posten prøvde å lure deg nei.. Vel mange av mine pakker med kvittering i,har blitt stoppet og jeg har fått brev om å sende inn kvittering. Så dette er ikke helt riktig. Posten har faktisk ikke lov til å åpne pakkene dine for å lete etter en kvittering som ligger inni selve pakka (ikke i plastlomme/gjenpart utenpå) uten at du har gitt dem fullmakt (enten denne ene gangen, eller ved avtale). Er det en noenlunde troverdig tolldeklarasjon eller kopi av faktura utenpå (og under grensa for forenklet fortolling) skal det vanligvis gå greit. Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Posten har faktisk ikke lov til å åpne pakkene dine for å lete etter en kvittering som ligger inni selve pakka (ikke i plastlomme/gjenpart utenpå) uten at du har gitt dem fullmakt (enten denne ene gangen, eller ved avtale). Dette er jeg fullstendig klar over og det har fått fullmakt til å gjøre dette. Men de gidder alikevel ikke å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå