JC81 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Hei. Er det noen mulighet for å f.eks. blokkere Kazaa-trafikk ved hjelp av innstillinger på den trådløse routeren min (Linksys WRT54GS)? Evnt hvordan skal dette gjøres? Noen som har denne routeren (eller WRT54G), som kan gi meg instruksjon på dette? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Tempus Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 tror ikke det er mulig. Kazaa bruker vanligvis port 80 (samme som web altså), og du kan derfor ikke bare blokkere en port. Eneste måten å få blokkert det på er å ha noe avansert layer 4 filtring av et slag, og tviler på at routeren din har det. Du kan evt. sette opp en linux/bsd box til den oppgaven såklart. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 WRT54GS er en Linux-boks, så det du kan gjøre i en Linux-ruter/firewall på en PC kan du også gjøre med iptables i WRT54GS. Med Sveaoft Firmware er mulighetene mange, jeg siterer James på Sveasoft: http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/vie...p?p=34713#34713 There is a new, enhanced iptables P2P addition to pre5.3 called ipp2p. If you add this line to your rc_firewall all the popular P2P will be blocked. /usr/sbin/iptables -I INPUT -m ipp2p --ipp2p -j DROP This will block Gnutella, Kazaa, Applejuice, SoulSeeker, BitTorrent, eDonkey/eMule/Kad, and Direct Connect. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 WRT54GS er en Linux-boks, så det du kan gjøre i en Linux-ruter/firewall på en PC kan du også gjøre med iptables i WRT54GS. Med Sveaoft Firmware er mulighetene mange, jeg siterer James på Sveasoft: http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/vie...p?p=34713#34713 There is a new, enhanced iptables P2P addition to pre5.3 called ipp2p. If you add this line to your rc_firewall all the popular P2P will be blocked. /usr/sbin/iptables -I INPUT -m ipp2p --ipp2p -j DROP This will block Gnutella, Kazaa, Applejuice, SoulSeeker, BitTorrent, eDonkey/eMule/Kad, and Direct Connect. Hum jeg har også en Linksys router som jeg skal bruke til et lite nabo nettverk med huseieren min. Bare jeg har WRT54G bare... Det er vel kanskje samme muligheter der for at jeg kan hindre ham i å bruke ting som eMule og Kazaa? Kanskje du kunne forklart meg litt nærmere åssen dette kan gjøres? Trenger ting inn med teskje noen ganger jeg ser du Lurer forresten også på om dette blokkerer f.eks Azureus som er en bittorrent klient? Eller om man kan velge akkurat det man vil blokke? Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 G går like fint som GS, eneste forskjellen er at GS inneholder såkalt SpeedBooster og har 8 MB flash istedet for 4. Blokkering av tjenester og porter gjøres i web-grensesnittet under.....tror det er "Application and Gaming". Du kan stenge ute på applikasjon/protokollsnivå, dvs spesifisere hvilke programmer/protokoller du vil stenge, eller stenge gitte porter. Direkte kommandoer med iptables er "low-level-varianten", kommandoen jeg quotet stenger for de fleste P2P-protokoller. Stenger du for Bittorent stenger du antakelig for alle Bittorent-klienter, inkl. Azureus. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 G går like fint som GS, eneste forskjellen er at GS inneholder såkalt SpeedBooster og har 8 MB flash istedet for 4.Blokkering av tjenester og porter gjøres i web-grensesnittet under.....tror det er "Application and Gaming". Du kan stenge ute på applikasjon/protokollsnivå, dvs spesifisere hvilke programmer/protokoller du vil stenge, eller stenge gitte porter. Direkte kommandoer med iptables er "low-level-varianten", kommandoen jeg quotet stenger for de fleste P2P-protokoller. Stenger du for Bittorent stenger du antakelig for alle Bittorent-klienter, inkl. Azureus. Så genialt Vil jo ikke at husverten sitter å missbruker linjen til det maksimale Du har ikke noen enkelt kommandoer på lur som kun stenger enkelte ting da? F.eks bare Azureus? Eller Bare Kazaa? Eller Kaaza, eMule og disse men ikke Azureus? Skulle gjerne hatt muligheten til å bare stenge noen helt ute men ikke alle kanskje Takk for all hjelp så langt i hvert fall Lenke til kommentar
slackies Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Hei. Er det noen mulighet for å f.eks. blokkere Kazaa-trafikk ved hjelp av innstillinger på den trådløse routeren min (Linksys WRT54GS)? Evnt hvordan skal dette gjøres? Noen som har denne routeren (eller WRT54G), som kan gi meg instruksjon på dette? Takk for hjelpen har du en rå maskin til overs sett opp isa 2004 brannmur på win2003 platform:) den rocker, går høyt opp i lagene, dessuten funker den som en cache server, noe som sparer båndbredde. Det er strengt tatt ingenting du ikke kan gjøre med isa. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 enurweb, Jeg vil anbefale deg å registrere deg på forumet på www.sveasoft.com og betale $20, så får du tilgang til diskusjonene der med support og kan laste ned siste release av firmware. De gutta der har virkelig snøring! Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Har brukt sveasoft sin firmware en god stund. Nå bruker jeg WRT firmware, syntes den var bedre. Og den er gratis. http://www.hyperdrive.be/hyperwrt/index.php?page=features More Port Forwarding & Triggering Fields More Qos Device & Application Fields More Access Restrictions Policies & Blocked Services Fields Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå