Gå til innhold

IT-Extreme Academy inviterer til studentchat

Jalmar

Anbefalte innlegg

IT-Extreme Academy i Skien inviterer til studentchat kommende tirsdag og torsdag. Om det skulle bli noen uforutsette hendelser så vil det ligge oppdatert informasjon her: IT-Extreme.no

Tema: Hvordan er det å studere ved IT-Extreme Academy?

Deltakere fra IT-Extreme: Studenter på IT-Extreme

Dato: 08.02.2005

Kl: 16:00

Tema: Valg av IKT studier for å nå et bestemt IKT yrke

Deltakere fra IT-Extreme: Hans Uleberg, Senior Konsulent, Egroup

Dato: 10.02.2005

Kl: 21:00

Instruksjoner:

Legg til [email protected] på din MSN Messenger konto og send en beskjed til kontoen i det aktuelle tidsrommet.

Om du skal på studiemessen i Lillestrøm (9-12 februar 2005) så vil IT-Extreme være representert ved stand D01-65. Her kan du treffe både studenter, instruktører og folk fra administrasjonen.

*Disclaimer: Jeg er ikke ansatt på noen måte av IT-Extreme, har kun litt for mye fritid på en søndags kveld ;) Men ettersom jeg skal være på både stand og i chat stundene så håper jeg at flest mulig kan komme, ellers kan det fort bli litt kjedelig.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Satt opp nye dager:

Dato : Tirsdag 1.mars Kl. 16:00 - Veien til toppstudiet CCIE - Chat med studentene

Dato : Torsdag 3.mars Kl.21:00 - Valg av IKT Studium for å få riktig IKT stilling - Chat med Senior Konsulent fra Egroup ASA

( http://www.egroup.no )

Regner med å kjøre 1-2 av disse i uka framover. Utdanningsmessa på Lillestrøm har tatt mye ressurser i det siste så ble et lite opphold.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare en ting;

Nei, chatstunden på tirsdag (eller torsdag for så vidt) er ikke bundet til diskusjon om ITX sine egne studier. Jeg og Jørgen aka. Lykkeliten er CCIE studenter, verken mer eller mindre :) Ingen provisjon heller dersom noen skulle lure. Har fått et par spørsmål om det så tenkte det kunne være lurt å nevne det her og.

Selv om hovedemnet er "Veien mot CCIE" så har jeg ikke noe imot å diskutere andre sertifiseringer, studier eller emner.

Jeg ser for meg at det kan være spesielt interessant for de som er i jobb(lærlingetid IKT feks) og ønsker seg noe mer.

Forslag:

Hvilke sertifiseringer gir mest for pengene per i dag?

Hva lønner det seg å starte med? Microsoft eller Cisco?

Hva trenger jeg for å ta CCNA/CCNP/CCIE, både av tid, lese materiell og utstyr?

Hva gjorde dere feil mot målet? Hva ville dere ha gjort annerledes? (Skal man ta CCIE finnes det ikke noen mer verdifulle ressurser enn de som har gått veien før deg)

Forskjellen på offentlig vs privat utdannelse

Jeg vil jobbe med "sett inn emne her", hva må jeg ta?

osv

osv

Lenke til kommentar

Kommer til å ha kontoen oppe fram til midnatt for de som lurer. Er det noen bra spørsmål som har generell interesse (med tilhørende bra svar :ermm: ) så skal jeg liste de her senere.

Beklager en litt forsinket start, men det var tydeligvis noen som var tolmodige nok til å vente 20 min :w00t:

Lenke til kommentar

Q: Hvor mye labtid trenger man for å klare CCIE?

A: Kommer an på hvor mye erfaring du har fra før, men Cisco anbefaler ca 350 effektiv tid på en lab om du har 3-5 års arbeidserfaring med Cisco utstyr som en siste forberedelse etter den skriftlige eksamenen. Om du starter helt fra scratch så ville jeg ha sagt 1500 timer (til eller fra).

Q: Må man til utlandet for å ta CCIE eksamen?

A: Ja. I Europa er det kun i Belgia man kan ta lab eksamen. Den skriftlige eksamenen kan man ta i Norge hos alle Vue / Prometric testsentre (Hos feks ITX, NA, ITAK osv)

Q: Hva er CCIE?

A: Kort og greit fortalt den tyngste sertifiseringen man kan ta per dags dato, uansett fagområde(Den dyreste og :ermm: ). Ta en titt på http://www.cisco.com/go/ccie . Der finner man det meste man trenger å vite om sertifiseringen.

Q: Må man gå hos ITX for å ta CCIE?

A: Nei. Hvem som helst kan ta den skriftlige eksamenen og så dra ned til Belgia for å prøve seg på lab eksamen(Du må stå på den skriftlige først). CCIE har ingen "byggesteiner" du må ta først. Med andre ord så kan du velge å ta det som et selvstudium uten et rammeverk rundt deg slik du får hos ITX. Om du har tatt selvstudier før så vet du kanskje at man må ha mye selvdisiplin, men det er absolutt mulig. Et hinder for mange er og at man må bygge sin egen Cisco lab (ca 100.000) samt dedikere 4-8 timer hver dag i ca 2 år eller mer(igjen, det kommer an på forkunnskaper). I tillegg kommer kostnader som bøker, eksamener, reise og opphold osv.

Q: Hvor lang tid har du brukt for å nå målet?

A: Har hatt (Snart) 3 år på skole hvor Cisco har vært en del av pensum, men jeg har blandet med mye annet så det er ikke 3 "effektive" år med Cisco. Men nå skal det jo nevnes at jeg ikke er i mål enda :hrm: Forhåpentligvis til sommeren.

Q: Er det noen andre respekterte sikkerhetssertifiseringer som ikke inneholder så mye Cisco stoff?

A: Så absolutt. Et hakk under CCIE Security så har du CISSP fra ISC2. En mye mer generell sertifisering som er "vendor neutral" men ISC2 stiller strenge krav til tidligere erfaring osv. Her er det heller ingen praktisk eksamen, kun teoretisk. Ett annet alternativ er CCSP som er professional level versjonen av CCIE Security, denne vil og gi deg INFOSEC sertifiseringen fra National Security Agency i USA. Litt lenger ned på lista så har vi SSCP (og fra ISC2) samt CEH fra EC-Council. Det er vel de mest kjente, men det finnes flere.

Q: Hva tjener man som CCIE?

A: Det kommer helt an på tidligere erfaring, andre sertifiseringer/utdanning osv. Er man nyutdannet skal man ikke forvente lønningsmirakler selv med CCIE, erfaring teller mye. Du finner lønningslister for forskjellige sertifiseringer her: http://www.certmag.com/salarycalculator/calculator2004.cfm . CCIE har gjevnt over ligget helt på toppen de siste 10 årene, så man kan vel trygt si man ikke blir en av de dårligst betalte i bransjen.

Det oppsummerer vel stort sett de spørsmålene som er av generell interesse. Gjorde om en del på teksten for å få bedre flyt så håper ingen føler seg snytt :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...