Gå til innhold

nintendo ds eller psp


Perra1

Anbefalte innlegg

DS er klart bedre enn PSP hvis man er ute etter en spillmaskin.

 

Selv om PSP kanskje er litt "lekrere" designet enn DS, er DS 100 ganger smartere utformet. Hva skjer hvis man mister PSP'en sin i betong-gulvet? Joa, den knuser. Hele overflaten er dekket av en svær skjerm uten noe særlig beskyttelse.

 

STORT BILDE

Se på bildet. Se på merkene. Se på ripene rundt D-paden. Det ser ikke bra ut gjør det vel? Jeg har selv prøvd en PSP som bare var 2 dager gammel og det viste seg at den var full av riper. Eieren (som faktisk er PS-fan) Sa at dette faktisk var et problem. Han måtte vaske PSP'en hver gang etter han hadde spilt.

 

DS'en derimot blir ikke dekket av riper før etter et par måneder. Mister du DS'en i betongen, beskytter flip-toppen begge skjermene, og den harde overflaten beskytter alt det andre innholdet.

 

Det hjelper ikke for PSP sin del at den bare har 2,5 timers spilletid i motsetning til DS'ens 11 timer.

 

S4F, 14

Nei nei nei nei nei :nei:

 

PSP'en får ikke spessielt raskt riper, jeg har hatt den flere ganger i lommen uten veske og har ikke en eneste ripet. Jeg har faktisk også mistet den i bakken en gang(fra ca. 15cm) og det fikk den ingen skade av.

Det som derimot er litt irreterende er støvet, men det er slett ingen grunn til og la være og kjøpe PSP ;)

 

Og ang. batteri, 2.5 timer er FEIL dette var et teit rykte som er flere måneder gammelt :thumbdown:

 

 

Jeg droppet PSP med en gang jeg hørte om den, og det var litt før en E3-messe for 2, nei 3 år siden? Husker ikke, men jeg droppet den med en gang uansett, fordi det ikke er det jeg leter etter i en hånholdt konsoll.

Ifjor er nok litt mer rett ja ;)

 

 

 

Å se hele filmer på PSP er bare dumt... Da må du kjøpe filmene på de små diskene, og dermed kan du bare se filmen du har kjøpt på PSP'n! Selv har jeg en passelig stor DVD samling, men jeg gidder ikke å kjøpe filmene igjen bare for å se de på PSP'n, gidder heller ikke å kjøpe en film jeg bare kan se på PSP.

Eller bare kjøpe et stort minnekort ;)

 

Jeg har forøvrig fått noen nye spill til PSP'en og jeg må si at jeg blir mer og mer imponert over hva man kan få ut av den lille krabaten.

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fikk min DS i dag, man si at grafikken på demoen er veldig god ;) Men det som imponerte meg mest var hvor utrolig bra "kontrollen" fungerte! føles som og spille fps på pc :D

 

Håper det kommer noen gode fps spill til ds... :thumbup:

Metroid Prime Hunters ;) Kommer sikkert til høsten. Kommer sikkert til å bli en suksess som vanlig :)

Lenke til kommentar
Å se hele filmer på PSP er bare dumt... Da må du kjøpe filmene på de små diskene, og dermed kan du bare se filmen du har kjøpt på PSP'n! Selv har jeg en passelig stor DVD samling, men jeg gidder ikke å kjøpe filmene igjen bare for å se de på PSP'n, gidder heller ikke å kjøpe en film jeg bare kan se på PSP.

Eller bare kjøpe et stort minnekort ;)

 

Jeg har forøvrig fått noen nye spill til PSP'en og jeg må si at jeg blir mer og mer imponert over hva man kan få ut av den lille krabaten.

jadda! Bruke flere tusen kroner på å kjøpe et minnekort med plass til et par giga... :roll: En divx film tar nå normalt rundt 700mb, så får ikke så mange filmer inn på et minnekort. Om en er på bil/fly/tog -tur eller ferie i utlandet har en ikke mulighet til å skifte film på minnekortet. Hadde de diskene vært skrivbare, da hadde vi snakket film på PSP... ;)

Endret av Prebo
Lenke til kommentar

Jadda, da har jeg vært å testa Nintendo DS, å jeg må si meg imponert !! Det var veldig brukervennlig med touch-screen og vanlig skjerm. Mario var en fryd å spille, selv uten stikka. Spilte demo av Metroid Prime Hunters og det var GENIALT !!! Rett og slett. Å spille skytespill på ds ved hjelp av touch-screen funka veldig bra. Var null problem å aime. Dette blir et must på min DS. Blir dritfett å linke på. PSP kan gå å legge seg :D

Lenke til kommentar

jadda! Bruke flere tusen kroner på å kjøpe et minnekort med plass til et par giga... :roll: En divx film tar nå normalt rundt 700mb, så får ikke så mange filmer inn på et minnekort. Om en er på bil/fly/tog -tur eller ferie i utlandet har en ikke mulighet til å skifte film på minnekortet. Hadde de diskene vært skrivbare, da hadde vi snakket film på PSP... ;)

1GB koster 1000kr.

PSP bruker ikke divx/xvid format, men den bruker MP4, det finnes flere konvertere tilgjenglig som gjør at man lett kan presse en film på 7-800mb ned til i overkant av 300mb som gjør at man får plass til 3filmer litt musikk, noen bilder og savefiles på et 1GB minnekort :hrm:

Lenke til kommentar

Hehe.. man kommer aldri til å bli enige om hva som er best av ds og psp.

Selv har jeg lyst på begge, testet ds hos en kompis av meg, mario var sinnsykt kult!

Bare litt dumt at jeg har spilt det før da på n64

 

PSP får jo sinnsykt fete spill. Det som hadde tatt helt av var om det kom noen final fantasy spill. Med like bra lengde som på de andre spilla.. :) FF7 og FF8 osv ;)

 

Man må jo bare kjøpe den man liker best.. PSP får masse av de samme spillene som man har spilt før, men de er jo fete de!

 

Personlig så syns jeg at touch screenen til DS er sinnsykt fet! :D

Lenke til kommentar

Jeg kan overhodet ikke si hva som er best av PSP og DS. To helt forskjellige maskiner, men de konkurrerer forsåvidt om det samme markedet. Jeg har selv en DS og er veldig fornøyd med den. Testet PSP'n på GDC ( game developers Conferance), og den _er_ god den også. forøvrig venter jeg på RTS, og kanskje et skikkelig fett RPG for DS'n. og selvfølgelig at DS'n skal gå skikkelig online. uansett, DS'n er faen så gøy å spille på.

Lenke til kommentar
Hehe.. man kommer aldri til å bli enige om hva som er best av ds og psp.

Selv har jeg lyst på begge, testet ds hos en kompis av meg, mario var sinnsykt kult!

Bare litt dumt at jeg har spilt det før da på n64

 

PSP får jo sinnsykt fete spill. Det som hadde tatt helt av var om det kom noen final fantasy spill. Med like bra lengde som på de andre spilla.. :) FF7 og FF8 osv ;)

 

Man må jo bare kjøpe den man liker best.. PSP får masse av de samme spillene som man har spilt før, men de er jo fete de!

 

Personlig så syns jeg at touch screenen til DS er sinnsykt fet! :D

Final Fantasy VII : Crisis Core er i utvikling. skal komme til neste år.

Lenke til kommentar

Idag var jeg og kikket på DS og jeg må si det var en fin konsoll, litt spennende og med ny teknologi, men jeg foretrekker enda PSP ;)

Jeg kommer nok til og kjøpe begge etterhvert og da kan jeg nok komme med en mer fyldig sammenligning :yes:

 

Mitt tips iallefall, om du har lite penger eller ikke kan vente på PSP så kjøp DS har du penger nok til og importere, tålmodiget nok til og vente kjøp PSP :cool:

Lenke til kommentar

Fakta:

 

Historiens mest solgte spillkonsoll er Nintendo Gameboy, som kom ut i 1989. Den hadde 2 "farger" (sorte punkter på skjermen) men solgte alikevel uendelig mye bedre enn Sega Gamegear (som var mye kraftigere og hadde mange fargers display) og særlig da Atari Lynx, som var den beste bærbare på tidlig 1990-tallet. Alle bærbare spillkonsoller fra 1989 og oppover ble faktisk kjørt hardt i bakken av Gameboy, som var den svakeste, rent hardware-messig, av alle! Det var spillene som gjorde at Gameboy ble vinneren! Gameplay for alle pengene! :)

 

- Welcome Nintendo DS:

 

Hva gjør at en konsoll selger? Joda, det er spillene. Maskinvaren har ikke alt å si, som noen tror. Nå skal det sies at Nintendo DS er den mest revolusjonerende maskinvaren på lenge, og at den slår PSP på alt, bortsett fra på rå prosessorkraft - Men DS var ikke designet for å krige med noen andre konsoller, den var designet for å være noe enestående, noe unikt, og som Nintendo sier selv:

 

"Mennesker som aldri før har spilt spiller nå på Nintendo DS" - Og dette var målet til Nintendo også, med sin DS!

 

Sony velger å kjøre på med kraftigere hardware, men dette i seg selv er ingen revolusjon. Det begynner å bli kjedelig med mer og mer virkelighetstro grafikk. Spillene blir ikke bedre av dette alene! Husk at spill er en måte å unslippe virkeligheten på. Fantastiske ting skjer i spill, bare se på Super Mario Bros fra 1985.... Spillet som revolusjonerte spillverden for alltid! Var grafikken virkelighetstro? Nei!! Er spillet like morsomt nå som det var da? JA!!! - Nintendo med sin DS gjør noe helt nytt med sine 2 skjermer, hvorav den ene er en touch screen! Spillene som kommer i år vil bevise ovenfor alle og enhver hva DS er god for! Og det skal sies at DS _har_ mye kraft - Ta den som en nye utgave av en N64, med ekstra juice.. Det er ingen dårlig hardware vi snakker om dette her! De som tror at DS er en ny Gameboy Advance tar feil - Vi snakker om minst en generasjon oppover her! Men hovedpoenget med DS er at den har touch screen, noe som skaper uante muligheter når det kommer til kreative spillløsninger! PSP er bare en bærbar PS2, mens Nintendo har skapt en helt ny spillopplevelse!

 

Vil du ha den beste grafikken bærbart er det bare å kjøpee add-on skjerm til Gamecube, med batteri-pack, og vips - Du har nå en bærbar Gamecube! Men dette var altså ikke poenget, å ha den beste grafikken i farta......

 

For de som tviler på DS sin grafiske kraft, sjekk ut Metroid - Det er rett og slett vanvittig pent!!!

 

At den nye og spennende Nintendo DS har solgt i bøtter og spann er ingen nyhet, og det skal bli vanskelig for konkurrentene til å slå salgstallene til Nintendo, for ikke å snakke om den revolusjonerende hardwaren! ;)

 

Jeg for min del har hatt Nintendo DS i flere måneder, ja faktisk siden i fjor.... Og jeg har aldri hatt det så morsomt før mens jeg har vært på farten, som nå! :) Takk Nintendo!!!

 

DS - Revolution is almost here! (Nintendo R E V O L U T I O N - 2006)

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar

Enig. Men PSP begynner å utselge DS i Japan med over 20,000 enheter i uka. Jeg venter at dette kommer til å skje i USA og Europa også. PSP er Playstation. Folk klarer ikke holde fingra av fatet. JEg tenker PSP kunne lagd spill med lik grafikk som Ngage, droppe alt ekstra (filmer, MP3) og fremdeles utkonkurrenre DS.

Endret av Starscream12
Lenke til kommentar
Enig. Men PSP begynner å utselge DS i Japan med over 20,000 enheter i uka. Jeg venter at dette kommer til å skje i USA og Europa også. PSP er Playstation. Folk klarer ikke holde fingra av fatet. JEg tenker PSP kunne lagd spill med lik grafikk som Ngage og fremdeles utkonkurrenre DS.

Det er noe i det ja, men folk kommer ikke til og bli skuffet.

Spillene er utrolige og det finnes masse muligheter for underholdning utenom spill(video, musikk, bilder)

Og blir det som PSP fans håper så slipper snart Sony et nytt firmware, med både webbrowser, e-mail, IR(fikset) og kalkulator :)

Og blir det som jeg håper så starter snart folk og utvikle programmer til den, det jeg håper på der er emulatorer, game boy, game gear og kanksje til og med PS1 :wub:

Mulighetene er der, spørsmålet er bare om noen greier og utnytte de.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.. Ønsker å komme med min egen mening.

Har ikke tenk å helle i noen retning. Har faktisk lyst på begge consollene, men har ikke gjort noe med det enda.

 

Ting som irriterer meg med disse diskusjonene er at folk ikke kan akseptere at noen liker visse typer spill. Og til de som anklager PSP for å bare ha Portable versjoner av sinne allerede eksisterende PS1/PS2 spill så har jeg dette å si, Nintendo er ikke så mye bedre. Det beste spillet de har til nå, Super Mario 64, er også en nyversjon av et allerede eksisterende spill. Og det er flere andre "like" spill også (kan bare ikke navna på alle). Dessuten tror jeg dette bare er i startfasen for begge leverandørene. Nye spill kommer etterhvert.

Kommer til det med "voksen-spill" og "barne-spill" litt senere.

 

Hittil mener jeg at Sony har ledet sterkt over Nintendo når det kommer til tv-konsollene. Selv om Nintendo har lengre erfaring med tvspill, har Sony alltid levert sterkere konsoller siden de tok opp konkurransen, og det mye pga maskinvaren de velger å levere spillene på. Også nå gjelder PSP vs DS. Kan ikke se at det er noen som har nevnt det enda, så jeg kommer til å ta det opp: Mens Nintendo DS leverer spillene sine på minnebrikker med plass til 128 mb (minnebrikker større enn dette ville kostet for mye), leverer PSP spill på UMD-disker med plass til 1,8 GB... Derfor muligheten til lengre, mer grafikkfulle, og kraftige spill.

 

Men jo mer kraft et spill trenger, jo mer batteri vil det ta. Det er her PSP stiller svakt. Mange har sett bort fra PSPen, og heller kjøpt seg en DS istedenfor pga batterilevetiden(så vidt jeg har forstått), men jeg kan ikke se problemet her egentlig. Det er fullt mulig å kjøpe ekstrabatteri. Samt adapter til bilen.

Jeg har også lest at det er mulig (for dere som kun bruker PSPen til spilling) å spille opp til 4 timer før opplading blir nødvendig. Skal holde til en buss/tog -tur det.

Det er også tross alt ikke en Robinson-ekspedisjon vi skal ut på her da. Vi lever jo i en kultur hvor strøm er å finne overalt.

 

At DS er en 100% spillemaskin er greit nok. Det er jo det man kjøper spill-konsoller for. Men at portable enheter får flere fungsjoner ser jeg ikke på som noe ulempe heller. Det er flott at flere ting blir puttet inni en og samme "dings". En dag vil vi bare ha en ting i lomma, kredittkortet har vi jo da på tuppen av fingeren (fingeravtrykk). Kamera, mp3-spiller, mobil, film-spiller, internett osv. i en og samme enhet vil gjøre verden til et lettere sted å bo.

Derfor flott at PSP dytter litt på grensene her.

 

Når det gjelder alders-snittet på DS og PSP så vil jeg si at de er ca det samme. Det kommer ihvertfall an på spillene. Det kommer, eller vil komme, "voksen-spill" til begge konsollene. Men PSP har flere "voksen" muligheter som vil komme godt med, som mp3-spiller og film-avspiller.

 

Så vidt jeg har forstått vil begge konsollene ha internett tilgang etterhvert. Men DS entusiaster burde ikke juble over at internett vil bli gratis helt enda. Etter det jeg har skjønt så er dette bare i Asia og/eller USA.

Og begge støtter 16 enheter i lite nettverk. Ganske like på fler-spill (multiplayer) muligheten altså.

 

Men vent... jeg vil si mer.

At DSen er sammenleggbar er flott. Dette beskytter skjermene, noe som er veldig bra siden touchskjermer ikke har det med å tåle like mye som vanlige skjermer.

PSP derimot leveres med en pose, slik at den ikke skal bli skadet. Det blir også mulig å kjøpe et deksel i hard plast. Derfor lite å si på beskyttelsen til begge konsollene.

 

At PSP er mye større enn DS er heller ikke helt sant. PSP er ganske lang, men DS er både breiere (men bare litt), og tykkere (når den er klappet sammen). Vekt har jeg ikke lagt vekt på (hahaha...). Har ikke alle tallene i hodet.

 

Ja. Da tror jeg ikke det var mer.

Som sagt, jeg har lyst på begge to. Men måttet jeg ha velget hadde det blitt PSP. Sorry til dere DS-fans. PSP har rett og slett flere fungsjoner. Og med et ekstrabatteri er det ingenting å si på den.

 

Ha en fortsatt fin spillaften!

Schala bajs

Lenke til kommentar

DS har også muligheten for MP3 og MP4 avspilling, så det er ikke noe som er eksklusivt for PSP. Trenger bare et adapter som settes i GBA sloten, så har du plass til SD-minnebrikker.

 

Angående minnebrikkestørrelse. De trenger ikke bli større. Spillene til N64 tok bare 15-30mb plass uansett. Siden DS er bare en litt oppgradert N64 når det gjelder kraft så trenger ikke DS mer. Dersom Nintendo vil så kan de lett lage de større. Og prisen vil ikke bli mye større nei.

 

Angående porting av spill. Ja Mario 64 DS er en port fra N64 versjonen, men spillet er ganske mye forrandret. Bosskampene er forskjellig, nye karakterer, nye stjerner (30 mer), forbedret grafikk og flust av minigames. Uansett så vil DS har fler unike titler enn det PSP har med tanke på måten spill spilles. PSP er en bærbar PS2 når det gjelder spillmuligheter og spillbarhet.

 

Men PSP er en god og kraftig konsoll, det skal jeg ikke nekte for. For min del så er den ikke intressant pga. spillene. Jeg liker det Nintendo leverer av spill, fordi de leverer stort sett kvalitetstitler. Det har vært dårlig til nå pga. DS ble litt forhastet på markedet og også mange spill, men dette vil ta seg opp igjen i løpet av våren/sommeren.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...