Gå til innhold

Tempratur forsjell på stor og liten core overflate

Margarus

Anbefalte innlegg

Hey¨

slik som jeg har forstott dette, etter pløyd gjennom mange poster ang dette.

så er Pentium 4 å amd 64bits cpuer mye lavere temps en fks en amd xp

Er dette pga en amd xp cpu har kun den lille Firkanten "core" som kjøles

å at en 64 bits cpu har ett kjøle areal på nersagt hele overflaten på cpu tror det heter IHS eller noe ?

altså en a64 kan fint ligge på runt 30 grader kansje mindre en det også men min xp2400+ log på 50 i load å runt 45 idle dette med volcano 11 kjøler. å as5 er ikke dette en ganske vanlig cpu temp på xp cpuer.. etter vannkjøling så sank tempen ned ca 5grader.

er dette tilfelle... ? i teorien så burde jo en a64 få mindre temp pga større kjøle areale. men jeg vet ikke om di produserer mer varme?

ang Pentium cpuer har di samme overflate så en fks XP cpu eller er di også slik som a64?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A64 og P4 har en heatspreader over core, noe som gir et større areale å fordele varmen på, men dette betyr ikke nødvendigvis lave temperaturer. Uten at jeg skal begi meg ut på en alt for innviklet forklaring (er ikke helt sikker selv faktisk), så er det i hovedsak effektforbruket (W) til cpu'en som bestemmer hvor mye varme den produserer.

Her er det igjen en hel del ting som spiller inn med tanke på arkitektur osv.

Sikkert en del andre som kan forklarer det i litt mer detalj

Lenke til kommentar

Heatspreaderen gir som sagt høyere termisk motstand og er derfor ugunstig ved tankte på optimal temperatur, men igjen blir CPU'en mye lettere (mindre risikabelt) å montere.

Min XP2500+ @ 3200+ 1,65V ligger på 40°C idle og loader på rundt 48-49°C med en billig aluminiumskjøler, til sammenlikning blir en Pentium 4 3,8 GHz (toppmodell) for varm ved bruk av boxed-kjøleren.

Athlon64 "Winchester" er veldig god med tanke på varme/effekt/ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...