Gå til innhold

Hva er feilen med koden min? :(

Anbefalte innlegg

Heisann! Prøver å lage et program her, men det går ikke ann å starte det.

Her er selve koden:

Private Sub cmdRegistrer_Click()
If txtInput2.Text = "" Or IsNumeric(txtInput2.Text) = True Then ' Sjekker om txtinput består av ingenting eller tall. skal skrives inn elevnavn, forebygger avsluttning av programmet
   Print "Skriv inn elevnavn" ' respons
Else
   If IsNumeric(txtInput.Text) = True Then ' hvis karakterinput = tall så utfør handlingen under
       If txtInput.Text <= 6 And txtInput.Text >= 0 Then ' sjekk om tallene er fra 0 til 6
           If iTeller < 35 Then ' utfører handlingen hvis iTeller enn 35
               iTeller = iTeller + 1 ' legger 1 til iteller
               iKarakter(2, iTeller) = txtInput2.Text ' legger inn innholdet av navnet til eleven i tabellen
               iKarakter(1, iTeller) = txtInput.Text ' forteller hvor karakteren skal lagres, 1 vannrett og iTeller loddrett
               sSnittTeller = sSnittTeller + iKarakter(1, iTeller) ' lagrer antall karakterer hver runde. snittteller = forrige karakter + nye karakter
           Else
               MsgBox "Du har tastet inn 35 karakakterer." ' hvis iteller har kommet til 35 er tabellen full, hvis flere legges til kommer error
           End If ' avslutter iteller-løkka
       Else
       Print "Skriv inn et tall fra 0 til 6" ' hvis du ikke skriver inn et tall mellom 0 til 6 kommer denne feilmeldingen
       End If
   Else
       Print "Skriv inn et tall fra 0 til 6" ' hvis du ikke skriver inn et tall mellom 0 til 6 kommer denne feilmeldingen
   End If
End If
txtInput = "" ' sletter innholdet i karakterinputten
txtInput.SetFocus ' gir focus til karakterinput
End Sub

Her er variablene

Option Base 1
Dim iKarakter(2, 35) As Integer
Dim iTeller As Integer
Dim iElevTeller As Integer
Dim sSnittTeller As Single
Dim iInput As Integer
Dim iHøy As Integer
Dim iLav As Integer
Dim iMellomLager As Integer

Problemet er vist ved denne kodesnutten.

iKarakter(2, iTeller) = txtInput2.Text ' legger inn innholdet av navnet til eleven i tabellen

Fjerner jeg denne kodesnutten fungerer programmet... det stopper ihvertfall ikke på registrer-knappen!

Selv skjønner jeg ikke hva som er galt. Boka får jeg ikke mer nyttig ut av akkurat nå... Så da går jeg til dere eksperter :) Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hva er erroren du får da?

Det som faller meg inn umiddelbart er at du

prøver å tilegne en streng til en integer-verdi.

Prøv dette:

til

iKarakter(2, iTeller) = Int(txtInput2.Text) ' legger inn innholdet av navnet til eleven i tabellen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...