Gå til innhold

hvor lang levetid har en harddisk?

N*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har og bruker fremdeles den første harddisken min, en 1,5 GB Western Digital Caviar, som fulgte med familiens første maskin, en pacard bell kjøpt i 1996.

Den lever idag i beste velgående, 9 år gammel. Foreldrene mine bruker den som backupdisk for diverse småting.

Lenke til kommentar

De fleste produsenter har to serier (for eksempel Maxtor med Maxline og Diamondmax) hvor den ene er ment til desktopbruk beregnet til 8 timer per dag og 3 års garantert levetid, mens den andre er ment for 24/7 og har 5 års garanti. Forskjellen ligger i strengere kvalitetskontroll og bedre materialer. SCSI-disker tilhører alltid den "beste" serien, og har lengere forventet levetid, lengere garantitid og er ment for tyngre bruk.

Lenke til kommentar
harddisker skal vel i utgangspunktet holde et livsår. Har ennå en Quantum Pro Drive 166 MB fra 1989 og den funker strålende.

___

EDIT: ord---deling

Jo eldre diskene er, jo tregere er rotasjonshastigheten, og større og grovere er komponentene inne i disken, dermed holder de som oftest lenger.

Lenke til kommentar

Et av de viktigste kriteriene for lang levetid (over 5 år) er god kjøling.

Om en ser på godt designede serverløsninger har disse en eler annen kjøleanordning som senker temperaturen til 30-35° på diskene.

Årsaken til problemer ved høy temperatur er at oljen i lagrene blir svært tyntflytende og lagrene tørker ut.

Det finnes også en del andre teorier, bl.a. at beskyttelses belegget som platene i disken er belagt med fordamper om temperaturen blir for høy. Når avstanden mellom lesehodet og plate blir liten opppstår det små riper i overflaten som skaper problemer på sikt. Men dette er altså bare teorier jeg har hørt.

MTBF tallene diskleverandørene operer med baserer seg på spesifikke tester hvor temperaturen ikke overstiger et gitt nivå (ofte 25°C). Samtidig forutsetter det at du BYTTER DISK med gitte intervaller.

Glem derfor oppgitte MTBF tall. Det forvirrer mer enn det gir reelle opplysninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...