N* Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 hvor lenge bør en vanlig ata/ide disk egentlig leve? Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 det avhenger av mye, kjøling av diskene, unødvendig defragmentering, slette masse data samtidig som du laster ned mye, alt dette sliter veldig på en stakkars harddisk.. som sagt det avhenger av mye, vanskelig å si levetid. Noen harddisker lever i en dag og andre i 6 år... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 De fleste diskene jeg har hatt lever lenge, så lenge at de ikke er brukenes til noe lenger. De blir jo gjerne mindre og mindre brukt jo eldre de blir. Minst 5 år synes jeg ihvertfall. AtW Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Jeg har fortsatt originaldisken i en IBM NetVista, det er en 10GB Deskstar tror jeg... Den har nå gått i arv til lillebror, men fungerer fortsatt overrskende etter 3-4 års tjeneste og eksperimentering. Endret 6. februar 2005 av squabbish Lenke til kommentar
eln Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Ifølge boka skal en SCSI 15k rpm holde i 1000000 timer, ca 114 år Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Har og bruker fremdeles den første harddisken min, en 1,5 GB Western Digital Caviar, som fulgte med familiens første maskin, en pacard bell kjøpt i 1996. Den lever idag i beste velgående, 9 år gammel. Foreldrene mine bruker den som backupdisk for diverse småting. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Backup på en disk som kan ryke når som helst? Lenke til kommentar
mrhenrix Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 De fleste produsenter har to serier (for eksempel Maxtor med Maxline og Diamondmax) hvor den ene er ment til desktopbruk beregnet til 8 timer per dag og 3 års garantert levetid, mens den andre er ment for 24/7 og har 5 års garanti. Forskjellen ligger i strengere kvalitetskontroll og bedre materialer. SCSI-disker tilhører alltid den "beste" serien, og har lengere forventet levetid, lengere garantitid og er ment for tyngre bruk. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) harddisker skal vel i utgangspunktet holde et livsår. Har ennå en Quantum Pro Drive 166 MB fra 1989 og den funker strålende. ___ EDIT: ord---deling Endret 6. februar 2005 av Fur Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 harddisker skal vel i utgangspunktet holde et livsår. Har ennå en Quantum Pro Drive 166 MB fra 1989 og den funker strålende.___ EDIT: ord---deling Jo eldre diskene er, jo tregere er rotasjonshastigheten, og større og grovere er komponentene inne i disken, dermed holder de som oftest lenger. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Et av de viktigste kriteriene for lang levetid (over 5 år) er god kjøling. Om en ser på godt designede serverløsninger har disse en eler annen kjøleanordning som senker temperaturen til 30-35° på diskene. Årsaken til problemer ved høy temperatur er at oljen i lagrene blir svært tyntflytende og lagrene tørker ut. Det finnes også en del andre teorier, bl.a. at beskyttelses belegget som platene i disken er belagt med fordamper om temperaturen blir for høy. Når avstanden mellom lesehodet og plate blir liten opppstår det små riper i overflaten som skaper problemer på sikt. Men dette er altså bare teorier jeg har hørt. MTBF tallene diskleverandørene operer med baserer seg på spesifikke tester hvor temperaturen ikke overstiger et gitt nivå (ofte 25°C). Samtidig forutsetter det at du BYTTER DISK med gitte intervaller. Glem derfor oppgitte MTBF tall. Det forvirrer mer enn det gir reelle opplysninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå