Gå til innhold

Hvordan fungerer 3D?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan 3D fungerer. Har sett på 3D film hjemme, og da trengte jeg en brille med et rødt og etr blått glass. Jeg så på en film i 3D i usa også (terminator 2), men der hadde jeg bare et par sota glass. Øynene har jo en dobbeltfunsjon som gjør at hvert øye ser sitt bilde, men de glir inn i hverandre for å se bedre. Da glir fargene inn i hverandre også. Så når det ene øye ser blått og det andre rødt blir vel det lilla farge som hjernen ser? (det så iallefall jeg)

Men er det da nærheten til øyet eller lengden fra TVen som gjør at det blir 3D effekt?

Kan jeg "putte" en lilla plastgreie forran TVen , sette på en 3D film, og se alt i 3D uten briller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra naturen av fungerer menneskenes 3D-syn slik at øynene ser på samme tingen, men fra hver sin hvinkel (øynene er jo et par cm fra hverandre). Dette gjør at mennesket oppfatter verden tredimensjonalt, og kan bedømme avstanden til noe.

For å simulere dette i "3D-filmer" gjør de det slik at hvert øye ser hvert sitt bilde. Disse bildene (eller filmene) er tatt opp et par cm ved siden av hverandre.

For å få hvert øye til å se hvert sitt bilde kan man ha forskjellig farvede glass foran dem (f.eks. rød og blå). Så viser man bilder som er en sammensmelting av et rødlig bilde, og et blålig bilde. Det øyet som har blått glass foran seg ser ikke det blå bildet fordi det skiller seg ikke ut, og vice versa.

Slik ser hvert øye hvert sitt bilde, og hjernen lures til å tro at man ser på et 3D-objekt som i real-life.

De "sota" glassene fungerer på samme måte, men bruker en annen teknikk til å vise hvert enkelt bilde til hvert enkelt øye.

Kan jeg "putte" en lilla plastgreie forran TVen , sette på en 3D film, og se alt i 3D uten briller?

Nei, fordi da vil ikke hvert øye få hvert sitt bilde.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Nei, fordi da vil ikke hvert øye få hvert sitt bilde.

(sukk) Da kan jeg ikke bli sulliadær på å selge 3D TVer :cry: Finnes det en måte å gjøre det på? (eller en annen måte å bli sulliadær på)

Lenke til kommentar

Noen 3D-illusjoner kan også skapes ved å ha et fokalpunkt bak det aktuelle bildet. Illusjonen minner om den "svenvende pølsa" du ser hvis du holder to fingre nesten inntil hverandre og fokuserer bak den. Så et bilde av en dame med det engang. To nesten like bilder rett ved siden av hverandre, og jo lengre bak man så, jo mer gled de over i hverandre. Når de overlappet hverandre nøyaktig kikka jeg rett ... ja, nok om det :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...