Gå til innhold

Tips ang. fotografering gjennom kikkert

Anbefalte innlegg

Til trådstarter: Jeg kjenner ikke til ditt Sony-kamera, men antar at det ikke har mer enn de standard 3x zoom. Som nevnt har jeg et av ultrazoom-kameraene til Olympus, og altså 10x optisk. Jeg tror at du som er fugleinteressert ville kost deg med et slikt kamera. Speilrefleks er selvsagt kameraenes Rolls Royce, men de koster jo også deretter, og med det standardobjektivet du får med (hvis du da ikke kjøper løst kamerahus) er jo ikke særlig spennende. Skal du ha skikkelig brennvidde koster det fort flesk. Med mitt C-750 har jeg zoomområde tilsvarende 38-380 mm. Og det på noen ytterst få centimeter linse. Dette er faktisk markedets minste ultrazoomkamera (vel, det nyere C-765 er ennå mindre). Forsøk å sette sammen en speilreflekspakke med samme brennviddeområde og se hva det vil koste. C-765 får du for tiden til ca. 2400,-. Det er et røverkjøp for en naturelsker som vil komme nær innpå dyr og fugler uten å knote rundt med kikkert foran linsa.

Kikk på noen av bildene på mine to linker nedenfor, i Tronds Galleri er det f.eks. en fugleside der jeg har benyttet zoomen godt. I tillegg har du fulle manuelle muligheter for såvel blender som lukker, samt manuell fokus, og kan dermed leke deg mye mer enn med de minste kompakte. Setter du f.eks. kameraet i sportmodus og låser fokusen på langt hold, kan du jo forsøke deg på fugler i flukt.

Jeg er iallfall kjempefornøyd med mitt.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...