Gå til innhold

Lys diode rød/grønn. Hvordan lodde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmm...... faktisk ikke sett en diode med 3 "dippedutter" på før :p:blush:

 

Men...Dette kan være noe hjelp... Info angående 4pins molex kontakt: Ledere: 1stk gul 2 stk svarte og 1 stk rød. Rekkefølge: gul svart svart rød.

volt i de forskjellige lederne: 1stk gul sammen med medhørende svart leder(+og-): 12volt(vifter, cd-rom osv...) 1 stk rød leder sammen med den andre svarte lederen(+og-): 5volt(riktig volt for en diode....hvis annet ikke er spesifisert...)

 

MVH: PandoRa

 

*hmm* det var gul og svart som var 12V. ikkesant folkens?*hmm*

Lenke til kommentar

Regner med at Patz har rett i att den miderste skal kobles til jord, (svart ledning fra strømforsyning).

 

Dioden vil da lyse rødt eller grønt etter hvilken av de to andre du kobler spenning på. Tror foresten ikke fargen blir særlig pen med begge tilkoblet sammtidig.

 

Strøm til de ytterste pinnene ville jeg koblet gjennom hver sin motstand. Verdien på motstandene må velges slik at du får rett spenning til dioden ( 2v ? ). Du har også valget om du vil ta strøm fra 5v eller 12v, men krever da selvfølgelig forskjellige verdier på motstandene etter hva du velger.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Jeg er også 95% sikker på at den i midten er jord. Skal kun en av fargene lyse om gangen kan du ha en motstand på jord, men hvis begge til tider kan lyse samtidig er det best med en motstand på hved av + i stedenfor.

 

Hvis begge fargene lyser samtidig blir det en gul/orange farge.

Lenke til kommentar

Midterste pinnen vil jeg tru er jord, dermed kobles denne til en av de svarte! :) Den røde som skal ha 2,1V, må da ha 2,9V over resistoren og 45mA gjennom. Dette blir ca 65 ohm, men jeg ville nok ha runda litt opp! :) Den grønne må ha 2,8V over resistoren og 30mA gjennom, den blir 93 ohm! :)

 

Har tatt utgangspunkt i at du bruker 5V'en som pluss. Med 12V må resistorene være større. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...