Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kommer ikke på nett, finner ikke dhcp.

Anbefalte innlegg

Hei der.

Sitter med en maskin her som absolutt ikke vil på nett. Har nettopp foretatt en ren installasjon på den grunnet virus. Lagt inn alle drivere såvel som drivere for nettverk. Kobler til nettverkskabelen (lyse) og får kun opp en automatic private adress samt melding om at jeg har begrenset nettverk eller noe i den duren.

Jeg har reinstallert driverene, sjekket alle innstillinger, frakoplet firewall, renew ip og mildt sagt alt som står i boka. Ingenting nytter. Kobler kabelen til en annen pc her og den kommer på nett med en gang.

Har sjekket alle innstillinger mot den og alt er likt.

Har lagt inn winxp pro SP2.

Takknemlig for all hjelp her.

PS! Har vært bort dette problemet før og da fikk jeg ikke fikset det men håpet at det var noen her som kunne gi noen tips....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får internet ved hjelp av dhcp fra ruteren ja. Bruker linja på denne pc'en som jeg skriver på nå og der står det assigned by dhcp.

Nå la jeg inn manuelle innstillinger i nettverk egenskaper (IP, Subnet og default gateway) fikk da at jeg var tilkoblet men kommer ikke på nett. Sikker fordi jeg ikke har dns adressene til lyse. Fikk pinget ruteren, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Så du får ip adresse med ruteren, er du sikker på at ruteren er på nett?

Trudde ikkje at du trengde DNS-server for å ping ut, DNS oversetter vel berre domene til IP? men eg kan ta feil.

kan det være en brannmur inne i bildet? xp sin innebygde.

Ellers veit eg ikkje, men det er det sikkert nokon andre som gjer :thumbup:

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Får ikke ip-adresse av ruteren. Ruteren er på nett ja....skriver jo her ;) (nå sitter jeg med en annen pc i samme rommet, og har plugget kabelen i denne)

Aner ikke hva jeg trenger dns for, men noe betydning har den sikkert.

Jeg har slått av brannmuren så den er det ikke.

har som sagt vært borti noe lignende før og da fikk jeg ikke ordnet det. Endte opp med å rive ut nettverkskortet og kjøpe nytt.

Her er det imidlertid integrert..... :p

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Har du Lyse som ISP sier du? Hvordan har du koblet nettverket? Velger du riktig utgang i hjemmesentralen? Lyse har i det siste gjort slik at det bare er 1 utgang til data, og 2 til TV. Er veldig fort gjort å sette i feil hull. Snakker av erfaring ;)

Lenke til kommentar

hehe.....vel. Som sagt. Jeg har full forbindelse til internet på en pc som står ved siden av. Alt fungerer helt topp og hastigheten er på topp. Har ingen ting å klage på der. Fiberen fungerer, tv'en fungerer, bredbåndet fungerer og det finnes ingenting å klage på.

Imidlertid så vil det ikke fungere på den andre pc'en som står en meter unna ved automatiske innstillinger!

Jeg har fått den på nettet nå ved å legge inn manuelle innstillinger, men synes ikke det er særlig optimalt ettersom ip plutselig kan forandre seg.....

Dersom noen har en løsning på hvorfor den ene maskinen som er nyinstallert ikke finner nettverket ved bruk av automatiske innstillinger så er jeg lutter øre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...