Gå til innhold

Informasjon om digitale speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg vurderer sterkt å kjøpe et nytt digitalt speilrefleks kamera. Har fra før av et ca. 25 år gammelt Canon (AE-1) som har fungert OK. Har også et Canon IXUS 400, men synes det blir litt for automatisk. Er nå på jakt etter informasjon om hvilke digitale speilreflekskamera som finnes og pris / fordeler / ulemper med de forkjellige kameraene. Har nok litt forkjærlighet for Canon, men betaler ikke dobbelt pris for å få et Canon kamera. Hadde håpet å slippe å betale stor mer enn 10.000 NOK.

Vi gjerne ha:

+ Ekstern blits (Synes innebygd ofte blir for svak)

+ Zoom

+ Et kamera som ikke er for tungt / stort

Har ikke behov for den helt store hastigheten (få bilder av motiver i rask bevegelse)

Fint om noen kan komme med anbefalinger av både produkter og sider hvor jeg kan finne mer informasjon.

Også fint med anbefalinger om hva en bør ta med i vurderingen når en skal kjøpe kamera.

På forhånd takk

Endret av harmyk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Harmyk.

Siden du har et langt, og hvis jeg forstår deg rett, godt forhold til Canon, er det vel ingen god grunn til å velge noe annet merke. Jeg har selv valgt Nikon, men tror nok det endelige resultatet teller mest, og det er nok ingen stor forskjell mellom de forskjellige merkene.

Canon har jo noen meget gode DSLR, og med siste modell 20D har de kommet med noe som de aller fleste mener er i toppskiktet.

Så et par konkrete svar:

- Ekstern blitz

Klart du skal ha muligheten for ekstern blitz. Det finnes vel ikke noe DSLR som ikke har denne muligheten. Samtidig ville jeg nok hatt et kamera med intern blitz. Denne er riktignok ikke spesielt bra (på noen av merkene) men den holder i enkelte sammenhenger.

- Zoom

Du sier jo selv at du er ute etter et speilrefleks og da er vel dette ikke noe relevant. Dette kommer jo an på hvilket objektiv du velger, fast brennvidde eller zoom...

- Stort/tungt

Alle DSLR er vel nogenlunde like store/tunge. De har jo noen basis ting som må oppfylles. For det første skal de ligge godt i hendene, ja, de holdes ofte med to hender... for det andre skal de kunne skiftes objektiver på, og for det tredje er det vel en ganske etablert standard for størrelse/tyngde...

- Hastighet

Regner med at du mener lukkerhastighet med dette punktet. Alle DSLR kommer med raske nok lukkere til å fryse de fleste bevegelser, enten du har behov for dette eller ikke. Dersom du mener lukkerforsinkelse i forhold til at bildet ditt tas når du trykker på utløseren så er dette bra på alle DSLR

Til slutt et par anbefalinger. Velg et hus du føler deg komfortabel med, både når det gjelder å holde det i hendene og hvordan det er å finne frem i menysystemet. Velg en produsent som er godt representert i markedet både ved servicebehov og å bygge ut etterhvert med nye objektiver og andre dingser. Kjøp et godt stativ. Lær deg å fotografere i RAW-format. For Canon er dette .CRW, for Nikon er det .NEF. Husk at det koster penger med foto, du får hele tiden lyst på nye greier.

Håper dette ga deg noen svar, lykke til.

Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...