Gå til innhold

feilsøking: fra php til mysql hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei, har et problem, jeg skal få et php dokument til å lage en ny rad i en tabell i sql'en, men det funker ikke, det kommer ikke feilmelding eller noe sånt men det bare funker ikke

form.php:

<form action="vis_tekst.php" method="post">
<p>
 <input name="alle" type="hidden" id="alle" value="Alle">
 <br>
 Dato:<br>
   <input name="dato" type="text" value="">
   <br>
   Overskrift:<br>
   <input name="overs" type="text" value="">
   <br>
   Før les mer knapp:<br>
   <textarea name="litt" cols="70" rows="5"></textarea>
   <br>
   Hovedinnhold:<br>
   <textarea name="nyhet" cols="70" rows="20" id="tekst"></textarea>
   <br>
   <input name="endret" type="hidden" id="endret" value="1">
   <br>
   <input name="user" type="hidden" id="user" value="adm">
   <br>
   <input name="Knapp" type="submit" value="legg til">
</p>
<p></p>
</form>
<?php echo nl2br($_POST['nyhet']); ?>

vis_tekst.php

<?
$connection = @mysql_pconnect("ip","sql","pw") or die("fault");
$base_connection = mysql_select_db("db_randaberg-golf_no");

?>
<?
mysql_query("INSERT INTO userdef_2 (field01,field02,field03,field04,field05,endret,user) VALUES  ('alle','dato','overs','litt','nyhet','endret','user')");
?>
<b>Nå er nyheten lagt ut!</b>

meldingen "Nå er nyheten lagt ut!" kommer opp, ingenfeilmeldinger, den klarer fint å connecte til sql'en men det lager ingen ny rad,, why?

Endret av Lasso5000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Plasser echo mysql_error(); rett under mysql_query linjen.

Unknown column 'field01' in 'field list'

edit: fikk det til å fynker, det var field_01 ikke field01, men nå blir det som står etter values lagt directe inn sonn som det er, men jeg ville at det skulle bli plukkt ut av textarea'ne på siden forran,,

Endret av Lasso5000
Lenke til kommentar

Legg til:

$alle = $_POST['alle'];
$dato = $_POST['dato']
$overs = $_POST['overs']
... etc.

og endre:

mysql_query("INSERT INTO userdef_2 (field01,field02,field03,field04,field05,endret,user) VALUES  ('alle','dato','overs','litt','nyhet','endret','user')");

til

mysql_query("INSERT INTO userdef_2 (field01,field02,field03,field04,field05,endret,user) VALUES ($alle, $dato, $overs, $litt, $nyhet, $endret, $user)");

Lenke til kommentar
Legg til:
$alle = $_POST['alle'];
$dato = $_POST['dato']
$overs = $_POST['overs']
... etc.

og endre:

til

mysql_query("INSERT INTO userdef_2 (field01,field02,field03,field04,field05,endret,user) VALUES ($alle, $dato, $overs, $litt, $nyhet, $endret, $user)");

Hmm, kommer opp denne nå "You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '.2005, Test Test Test, Test Test Test Test Test Test Test Test" .2005 er en del av datoen jeg skrev inn, og "Test" greiene er deler av texten jeg la inn,, Hvorfor kommer denne feilmeldingen?

Lenke til kommentar
mysql_query("INSERT INTO userdef_2 (field01,field02,field03,field04,field05,endret,user) VALUES ('$alle', '$dato', '$overs', '$litt', '$nyhet', '$endret', '$user')");

takker, det funker nå, men istedet for å lage ny topic spør jeg her, nå er "<?php echo nl2br($_POST['nyhet']); ?>" lagt til i bunnen av form.php, men den skriver ikke inn <br> hver gang jeg trykker enter, når jeg ser i sqlen etterpå ser jeg at det er "enter" men, den blir lest som om det ikke er det, det er bare "enter" ikke "<br>" why??

Lenke til kommentar

Okay... tror du blander litt med Clitenside programmering. Du må bruke dette i scriptet som tar i mot skjemaet, f.eks.:

$nyhet = nl2br($_POST['nyhet']);

Glem ikke: ALDRI sett inn noen for fra data direkte inn i en query, bruk alltid mysql_real_escape_string() på alle variablene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...