Gå til innhold

Kabelfeil eller "soon-to-be-dead" harddisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker i maskinen, en på 250gb og en på 120gb. På den største (masteren) har jeg to partisjoner hvor Win XP kjøres ifra. På slavedisken har jeg kun musikk og andre filer.

Av og til når jeg starter opp maskinen kommer det først opp et vindu med at maskinen ikke finner noen av diskene. Jeg trykker videre og det kommer opp følgende melding: "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Det jeg da må gjøre er å slå av maskinen, åpne kabinettet og koble ifra slavedisken. Etter at jeg da har startet maskinen på nytt noen ganger kan jeg koble til slavedisken igjen og da fungerer alt som før.

------------------------------------------------------------

I tillegg kommer det opp med jevne mellomrom "FLOPPY DISK(S) FAIL (40)" når jeg booter. Denne bruker også å forsvinne av og til for å komme tilbake igjen.

------------------------------------------------------------

Håper dere skjønner problemet mitt.

Noen som kan hjelpe?

Noen som har opplevd lignende?

Er det kabelen som er gåen eller bør jeg brenne backup og skaffe meg ny disk?

Takk for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evt har du en IDE-kontroller på sammenbruddets rand.

Hadde lignende opplevelse med en jobb-pc for en måned siden. Med nytt hovedkort ble alt bra.

Kom senere frem at disken også måtte byttes, var på vei til defekt den også. (Testet for øvrig nye disken på det gamle hovedkortet, men det feilet fortsatt).

Lenke til kommentar

Hadde noe lignende, og da var det et splitter nytt hk som var ustabilt. Kjøpte nytt identisk hk og alt virka. Det var mer enn bare diskkontrolleren som var ustabil på det kortet.

(Komplett nektet plent å godta at det var feil på det hk, selv om problemet fortsatt var tilstede etter at ALLE andre deler var byttet, mens det forsvant så fort hk ble byttet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...