Gå til innhold

Dataingeniør – Hvilke steder kan man få jobb?

K..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Doktorgrad er ikke spesialisering i samme forstand som ved lavere grader. Man konsentrerer seg om et konkret problem, og må tilegne seg den nødvendige kunnskapen for å løse problemet og begrunne at man har gjort det riktig. Det man lærer i denne sammenhengen kan ha stor faglig bredde. Mange oppgaver er et samarbeid mellom folk med forskjellig bakgrunn, og effektiv kommuniskasjon med disse er absolutt nødvendig.

Vurderer å ta en doktorgrad snart, så jeg vil helst gjøre mitt for å fjerne nerdestempelet. En doktorgrad i Norge tar forøvrig 3 år for vitenskaplige avhandlinger. Det er dog ofte snakk om en maks tid.

Lenke til kommentar
Citrix Metaframe er også et meget godt tips..

og tenker du fram i tid så er kompetanse på blade servere noe som er kjekt å få med seg. For ikke å nevne IP telefoni, men det sier seg vel nesten selv

Dette er vel i grunn ikke en større fordypning? Litt tidligere erfaring er nok greit dog. IP-telefoni er vel derimot et slags eget fagfelt..

Lenke til kommentar
IP-telefoni er vel derimot et slags eget fagfelt..

Muligens for dem som kan om IP-nettverk og ikke telefoni (signalbehandling og svitsj-teknologi). Tror de fleste som velger kommunikasjonsteknologi på NTNU eller en IKT-ingeniørutdannelse vil skjønne hva som foregår.

Nå spørs det om hvor lenge IP-telefoni vil være populært. Det geniale gjelder først og fremst det økonomiske. Teknisk sett er det ikke noe særlig å skryte av.

Lenke til kommentar
Citrix Metaframe er også et meget godt tips..

og tenker du fram i tid så er kompetanse på blade servere noe som er kjekt å få med seg. For ikke å nevne IP telefoni, men det sier seg vel nesten selv

Dette er vel i grunn ikke en større fordypning? Litt tidligere erfaring er nok greit dog. IP-telefoni er vel derimot et slags eget fagfelt..

Du kan spesialisere deg innen Citrix, der er det mye du kan lære.

http://www.citrix.com/site/SS/training/certification.asp

Innen bladservere er det en del kurs fra HP, IBM etc men enda ikke så mye du kan få noe skriftlig på.

Lenke til kommentar

Muligens for dem som kan om IP-nettverk og ikke telefoni (signalbehandling og svitsj-teknologi). Tror de fleste som velger kommunikasjonsteknologi på NTNU eller en IKT-ingeniørutdannelse vil skjønne hva som foregår.

Nå spørs det om hvor lenge IP-telefoni vil være populært. Det geniale gjelder først og fremst det økonomiske. Teknisk sett er det ikke noe særlig å skryte av.

Vel.. Jeg mente kanskje mer telefoni som et fagfelt da.

Lenke til kommentar

Jeg lurer heller på når teknologien har modnet nok til at Ip telefoni blir primær måten folk ringer på, men så er jeg optimist ;)

Tror ikke jeg ville ha veddet på at dagens telefoni systemer vil bestå og at IP telefoni vil holde seg i skyggen slik det er i dag.

Dessuten er det forskjell på det å "forstå hva som foregår" og det å kunne bruke teknologien effektivt. Det er faktisk mye som skal til for at et IP telefoni system er oppe og kjøre i et bygg, mange hensyn som skal tas. Hele kjeden fra telefon til sentral må støtte QoS, sikkerhetshensyn osv.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg ville ha veddet på at dagens telefoni systemer vil bestå og at IP telefoni vil holde seg i skyggen slik det er i dag.

Jeg tviler sterkt på at dagens telefonnett vil eksistere på samme måte i fremtiden som det gjør nå. IP-telefoni blir i så måte bare en mellomløsning mellom det som fins nå og det som kommer i fremtiden. Sannsynligvis vil alt i huset gå på fiber (telefon, datanettverk, tv og underholdning), og 3G mobiltelefoni vil gi det samme tilbudet på mobilmarkedet. Gevinsten med å utvikle en egen protokoll for telefoni vil jeg anse som så stor at det bør skje før eller siden.

Dessuten er det forskjell på det å "forstå hva som foregår" og det å kunne bruke teknologien effektivt. Det er faktisk mye som skal til for at et IP telefoni system er oppe og kjøre i et bygg, mange hensyn som skal tas. Hele kjeden fra telefon til sentral må støtte QoS, sikkerhetshensyn osv.
Hvis jeg uttrykte meg uklart så mente jeg selvsagt at man bør kunne det du nevner her, pluss litt til.

Begynner forresten å bli ganske off-topic nå.

Lenke til kommentar

I utlandet er det forskjell på Scence og Engineering, så Computer Science er mye om det å utvikle og oppfinne nye ting, mens Software Engineering (nedlatende kalt "Heads down programming") er mer prosessorientert (f.eks. CMM) og om å utvikle programvare etter slike prosesser. Steder jeg kjenner til ansetter bevisst helst høyskoleingeniører til siste kategori. Livevel er ikke skillelinjene så sterke i Norge som i andre land.

Doktorgrad er ikke spesialisering i samme forstand som ved lavere grader. Man konsentrerer seg om et konkret problem, og må tilegne seg den nødvendige kunnskapen for å løse problemet og begrunne at man har gjort det riktig. Det man lærer i denne sammenhengen kan ha stor faglig bredde. Mange oppgaver er et samarbeid mellom folk med forskjellig bakgrunn, og effektiv kommuniskasjon med disse er absolutt nødvendig.

Doktorgrader er så vidt jeg kan se en spesialisering. Det som er viktigere er at en skal løse et problem ved å gjøre en nyskapning eller en nyoppdagelse. I tillegg må en lære seg vitenskapelige metoder. Enkelt fortalt er doktorgraden som et fagbrev på at en kan forske.

Slike doktorgrader kan ofte deles inn etter typene

- teoretisk: penn og papir, utregninger på tavler osv. Utvikling av objektorientering med mer

- simulering: f.eks. evaluering av sorteringsalgoritmer

- eksperimentelt: f.eks. lage kretser

Vurderer å ta en doktorgrad snart, så jeg vil helst gjøre mitt for å fjerne nerdestempelet. En doktorgrad i Norge tar forøvrig 3 år for vitenskaplige avhandlinger. Det er dog ofte snakk om en maks tid.

Er du sikker på at du mister stempelet med de magiske bokstavene "Dr."? Ellers hadde jeg inntrykk av at du arbeidet i et miljø blant forskere...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...