Gå til innhold

Plassering av divs.


Anbefalte innlegg

Hei, driver for tiden med en side. Har skjønt at ikke absolutt posisjonering av divs ikke funker ved forskjellige oppløsninger, derfor skulle jeg ha hatt litt hjelp til å få låst og midstilt sida. På bildet under kan dere se åssen jeg har tenkt det.

 

Er det mulig og få lagt alle disse divs`ene inn i en Wrap elns?

post-76-1107695456_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal vi se...

html:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html><title>hei!</title>

<style type="text/css">
#logo,#hoved,#fot { margin: 0 auto; width: 700px;}
#meny { float: left; width: 150px;}
#info { float: left; width: 500px; }
#innhold { float: left; width: 500px; }
#nyheter,#bilder { float: left; width: 230px; }
#fot { clear: both; }

</style>

<body>

<div id="logo"><h1>E</h1></div>
<div id="hoved">
 <ul id="meny"><li>Linker elns</li></ul>
 <div id="innhold">
   <div id="info"><p>Masse info her... </p><p> dfgdfgdfg fghkj dfkglj dfljkh fldh lfd hl</p></div>
   <div id="nyheter"><p>En nyhet gfh gfh gfh gfh gfh gfh </p></div>
   <div id="bilder">Bilder</div>
 </div>
</div>
<div id="fot" style="clear: both;">lala</div>

Du må selv legge til border, margin og annet som du vil ha.

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar
mohuhau: La meg få høre noen argumenter for at det er sant. Selvfølgelig skal tagger lukkes i HTML 4.01 også, særlig når du har valgt strict.

Det er ikke forskjell på hvilke tager som må lukkes i strict eller transitional, så om jeg velger strict eller ikke har null og niks å si.

 

I html er det heller ikke nødvendig å lukke alle tager. Eksempler på dette er img og p, men også body og html. Det er bare å lese dokumentasjonen på www.w3.org. Dersom du vil kan du faktisk la være å ta med både html og body i det hele tatt. title derimot må være med i alle gyldige html 4.01-dokumenter.

 

Jeg kan derimot være med på at bruken av br og p ikke var korrekt i eksempelet ovenfor, men det var bare for å få litt innhold der, og det gikk litt fort når jeg laget koden.

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar
mohuhau: La meg få høre noen argumenter for at det er sant. Selvfølgelig skal tagger lukkes i HTML 4.01 også, særlig når du har valgt strict.

Det er ikke forskjell på hvilke tager som må lukkes i strict eller transitional, så om jeg velger strict eller ikke har null og niks å si.

 

I html er det heller ikke nødvendig å lukke alle tager. Eksempler på dette er img og p, men også body og html. Det er bare å lese dokumentasjonen på www.w3.org. Dersom du vil kan du faktisk la være å ta med både html og body i det hele tatt. title derimot må være med i alle gyldige html 4.01-dokumenter.

 

Jeg kan derimot være med på at bruken av br og p ikke var korrekt i eksempelet ovenfor, men det var bare for å få litt innhold der, og det gikk litt fort når jeg laget koden.

Jeg trodde faktisk ikke du hadde rett, men det har du. Vel og merke med to rettinger så validerte denne

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<title>hei!</title>

<style type="text/css">
#logo,#hoved,#fot { margin: 0 auto; width: 700px;}
#meny { float: left; width: 150px;}
#info { float: left; width: 500px; }
#innhold { float: left; width: 500px; }
#nyheter,#bilder { float: left; width: 230px; }
#fot { clear: both; }

</style>

<body>

<div id="logo"><h1>E</h1></div>
<div id="hoved">
<ul id="meny"><li>Linker elns</li></ul>
<div id="innhold">
  <div id="info"><p>Masse info her... </p><p> dfgdfgdfg fghkj dfkglj dfljkh fldh lfd hl</p></div>
  <div id="nyheter"><p>En nyhet gfh gfh gfh gfh gfh gfh </p></div>
  <div id="bilder">Bilder</div>
</div>
</div>
<div id="fot">lala</div>

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke, fatter ikke at folk ikke gidder å skrive et par sluttagger, eller i det hele tatt skrive slikt her i forumet. Det er rett og slett dårlig praksis.

Fullstendig enig. Seinare, når formateringsspråka blir vidare utvikla fra i dag, vil sansynligvis syntaksen bli så streng at sånn "unnasluntring" kun vil føre til at nettleseren enten nekter å vise sida, eller at sida blir vist med massevis av feil.

 

Gode koderutiner inneheld blandt anna det å avslutte alle element skikkelig.

 

mohuhau:

At koden er gyldig ifølge syntaks og struktur betyr ikkje at den er god, eller semantisk riktig for den saks skyld. Husk at validatoren ikkje ser etter om koden din faktisk er riktig brukt.

Lenke til kommentar
Fullstendig enig. Seinare, når formateringsspråka blir vidare utvikla fra i dag, vil sansynligvis syntaksen bli så streng at sånn "unnasluntring" kun vil føre til at nettleseren enten nekter å vise sida, eller at sida blir vist med massevis av feil.

 

Gode koderutiner inneheld blandt anna det å avslutte alle element skikkelig.

Dette skjer heldigvis når vi bruker xhtml korrekt. :) Derimot kan det nok ta tid før de fleste har gått over til korrekt xhtml...

 

På mange måter enig med deg, og i xhtml må du jo avslutte alle tager, derfor mener jeg også at dersom du skal lære deg html nå, er det mest riktig å begynne med xhtml. Bl.a. fordi du her må avslutte alle tager, og at dette er enkel regel å huske.

 

mohuhau:

At koden er gyldig ifølge syntaks og struktur betyr ikkje at den er god, eller semantisk riktig for den saks skyld. Husk at validatoren ikkje ser etter om koden din faktisk er riktig brukt.

Fullstendig klar over dette, men om du avslutter tager eller ikke har ingenting med sematikk å gjøre. Så lenge spesifikasjonene sier jeg kan velge å avslutte gjør jeg ofte det når dette ikke fører til noen ulemper. Jeg prøver selv og bruke de elementene som passer best, og prøver alltid å finne noen annet før jeg bruker div eller span. Liker absolutt ikke de som skal bruke div til alt mulig, og synes tom det blir litt missvisende når folk sier de skal bruke div og css i stedet for tabeller. Noen ganger er jo semantikken verre hos de som bruker div enn de som bruker en tabell eller to til design.

Lenke til kommentar
Liker absolutt ikke de som skal bruke div til alt mulig, og synes tom det blir litt missvisende når folk sier de skal bruke div og css i stedet for tabeller. Noen ganger er jo semantikken verre hos de som bruker div enn de som bruker en tabell eller to til design.

TAKK.

Endret av SirIce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...