Gå til innhold

Sony HC40 eller GS120

Anbefalte innlegg

Halloi!

Skal bestille nytt kamera snart! Jeg har funnet ut at det står mellom disse to kameraene:

- Panasonic GS120

- Sony HC40

Kamera skal brukes til:

- Tullefilmer

- Feriefilming

Er virkelig i tvil om hvilket kamera jeg skal velge... Dra med andre kamera visst du synes det er noen kamera som er bedre enn disse to i 5500 - 6500 kroner klassen!

Takker for svar! :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville kjøpt HC42. Har blant annet widescreen LCD skjerm som oppgradering fra HC42. Viktigste grunnen til å kjøpe 40 eller 42 er ekte 16:9.

Hva er så spesielt med ekte 16:9?

Det er vel gøy å se den hjemmelagde filmen sin i proft widescreen-format?

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt HC42. Har blant annet widescreen LCD skjerm som oppgradering fra HC42. Viktigste grunnen til å kjøpe 40 eller 42 er ekte 16:9.

Alle videokameraer har en eller annen form form for ekte 16:9. Som oftest er det et vanlig 4:3 bilde der det blir lagt på en svart stripe oppe og nede. Vidvinkelen og oppøsninga blir altså dårligere ved å gjøre dette.

Sonys kameraer (ikke de billigste) har ekte 16:9, det vil si at ccden er laget for å ta opp i 16:9 format. Vidvinkelen og oppløsninga blir høyere. Kameraet er altså omtimalisert for widescreen. Widescreen er framtida, flere og flere tver blir widescreen, og jeg gidder ikke sitte med noen 4:3 opptak om noen år da det knapt er en slik tv å se.

Lenke til kommentar
kan og nevne at hc42 har 12x optisk zoom, menst hc40 har 10x optisk.

For å lese mer om HC42 så har det nå kommet en "First impressions" på camcorderinfo.com:

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...rder-Review.htm

Synes det ser lovende ut selv om de ofe motsier seg selv så mye i disse testene at det nesten er helt håpløst å skjønne hva de egentlig mener om kameraene

- Bjørnar

Lenke til kommentar

Alle videokameraer har en eller annen form form for ekte 16:9. Som oftest er det et vanlig 4:3 bilde der det blir lagt på en svart stripe oppe og nede. Vidvinkelen og oppøsninga blir altså dårligere ved å gjøre dette.

Sonys kameraer (ikke de billigste) har ekte 16:9, det vil si at ccden er laget for å ta opp i 16:9 format. Vidvinkelen og oppløsninga blir høyere. Kameraet er altså omtimalisert for widescreen. Widescreen er framtida, flere og flere tver blir widescreen, og jeg gidder ikke sitte med noen 4:3 opptak om noen år da det knapt er en slik tv å se.

Regner med du mente at alle kameraer har en eller annen for for 16:9, ikke at alle har ekte 16:9. For ekte 16:9 får man ikke ved å fjerne masse filmlinjer over og under av filmen.

Lenke til kommentar

Regner med du mente at alle kameraer har en eller annen for for 16:9, ikke at alle har ekte 16:9. For ekte 16:9 får man ikke ved å fjerne masse filmlinjer over og under av filmen.

Beklager, mente selvfølgelig at alle har en eller annen form for 16:9.

Slik går det når man har det travelt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Sony HC40 eller Panasonic GS120

Begge koster 6000 på Lefdal

Panasonic NV-GS120 med 3 CCD

Bildesensor

Sensor, størrelse: 1/6 tomme

Oppløsning pr. sensor: 540000 punkter

Sony DCR-HC40 (42) med 1 CCD

Bildesensor

Sensor, størrelse: 1/5 tomme

Oppløsning pr. sensor: 1070000 punkter

Trodde først at GS120 var best siden den har 3 CCD, men så leste jeg at flere opplevde at den er dårlig til innendørsfilming og det er svært viktig for min del.

Er Sony DCR-HC40 mye bedre til innendørs bruk?

Hvem av disse er best eller er andre kameraer til samme pris som bør vurderes?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Jeg vurderer sterkt å kjøpe Sony HC40 eller Panasonic GS120

Begge koster 6000 på Lefdal

Panasonic NV-GS120 med 3 CCD

Bildesensor

Sensor, størrelse: 1/6 tomme

Oppløsning pr. sensor: 540000 punkter

Sony DCR-HC40 (42) med 1 CCD

Bildesensor

Sensor, størrelse: 1/5 tomme

Oppløsning pr. sensor: 1070000 punkter

Trodde først at GS120 var best siden den har 3 CCD, men så leste jeg at flere opplevde at den er dårlig til innendørsfilming og det er svært viktig for min del.

Er Sony DCR-HC40 mye bedre til innendørs bruk?

Hvem av disse er best eller er andre kameraer til samme pris som bør vurderes?

På forhånd takk!

Ta heller å kjøp HC42 du

Dette er en helt ny modell som kom for to uker siden. Det er mindre enn HC40 og har 16:9 LCD skjerm.

Kjøpte selv HC42 og har ikke angret et sekund. Betalte forøvrig ca 5800 for kameraet inkludert frakt

- Bjørnar

Lenke til kommentar

Ja riktig...

Så med tanke på innefilming er Sony DCR-HC40/42 det beste valget til max 6000?

Har hørt at Sony DCR-HC40 hadde "motorstøy"

Er dette bedret på HC42? Hvilke forbedringer har HC42?

Fant det til 5670(+porto) på Stretto.no, noe billigere?

Lenke til kommentar
Så med tanke på innefilming er Sony DCR-HC40/42 det beste valget til max 6000?

Har hørt at Sony DCR-HC40 hadde "motorstøy"

Er dette bedret på HC42? Hvilke forbedringer har HC42?

Vurderer selv å kjøpe bl.a. Sony HC-42 eller Panasonic PV-GS120.

Etter å ha lest diverse tester har jeg fått inntrykket av at PV-GS120 er bedre i dårlig belysning enn HC-40/42. Men til normal innefilming er det jo bare snakk om å slå på en ekstra lampe eller to for å øke kvaliteten.

Min erfaring med motorstøy er at det varierer fra kamera til kamera. Kjøpte et PC-101 som støyet veldig mye. Returnerte dette og fikk et nytt som fungerte helt fint i noen måneder før det begynte å støye litt.

Så det er en mulighet for at du får et HC-42 som støyer, dersom ikke Sony har gjort noe her.

Det jeg ser som forbedringer på HC-42 er

- 16:9 skjerm

- 12x Zoom

- Mindre kamera enn forgjengeren grunnet den nye docking-stasjonen.

Dersom du har bruk for funksjoner på dockingen på reise, er denne heller en ulempe. Riktignok er ikke dockingen så stor.

En mindre heldig konsekvens av at størrelsen er blitt mindre er at standard-sko for ekstrautstyr er erstattet med en ikke-standard Sony-sko. Har du ekstrautstyr med standard-sko vil det ikke passe. Mulig noen kommer med en overgang som fungerer.

Det jeg savner på HC-42 er inngang for mikrofon, utgang for headset og en rekke manuelle funksjoner som Panasonic PV-GS120 har.

Det jeg liker med HC-42 er ekte 16:9-format og meget bra bildestabilisering.

Lenke til kommentar
Er akkurat det som folk nevner her nå, billige 3ccd-kameraer er ikke gode til innendørsfilming. 3 bildebrikker krever mer lys inn, og inne er det lite lys = dårlig film.

Utendørs er nvgs120 suverent!

Jeg ble faktisk imponert over GS120 innendørs, det var betraktelig bedre enn noen 1CCD-kameraer fra Panasonic som jeg har prøvd. Så denne regelen med at 3CCD ikke fungerer bra innendørs må man ta med en klype salt.

Personlig tror jeg lyssterk optikk har mer å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...