Gå til innhold

Problem med PSU og Cool&Quiet

Anbefalte innlegg

hei og hopp, nå sitter jeg og drar meg i håret for og ikke bli gal.

Jeg har en northq 4001 400w psu, som har en lite inteligent viftestyring virker det som.

Rpm på vifa følger nemlig svingningende til prossesoren når c&q aktiveres, dette vil da si at vifta går på høyeste hastighet bare jeg trykke på refresh i nettleseren,og ned igjen til laveste når prosseoren kjører på 1004mhz, utrolig iriterende.

Jeg trudde vifta ble styrt av temperatur, og ikke forbruk av watt.

Noen forslag?Jeg kan åpne og sette vifta på 7v men vi holder dette som en siste løsning da jeg ikke har lyst til og miste garantien ennå.

Specs:

msi k8n neo platninum 754

Amd 64 3200+

gf5900

2 x 512 mb 3200 ram

Cdrw

seagate 200 gb ide

bigwater

4 kabvifter

Dette er vel alt som trekker strøm, kan ikke skjønne at det trekker så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har NorthQ 4001 SE, og den har jeg bare skiftet vifte på. Kjøpte en 11dB vifte på coolnsilent.no og kobla den på en vanlig 4pins molexkontakt, og satte den inn :) Det fungerer helt flott, og psu'en har ikke blitt noe varmere, bare mye mer stille :D

Lenke til kommentar

Jeg tror at vifta er temp-styrt, men jeg kan ikke si det 100% sikkert

Den vifta er koblet via en 2-pins kontakt inn på et lite kretskort som er over hoved-kretskortet. Vifta bråker egentlig mye mer enn 17db når den kjøres på 12V, men den blir tydligvei styrt på en eller annen måte der inne for at den ikke skal bråke. Jeg tror da at det er koblet en temperatursensor på det lille kretskortet som er der....

Men jeg er ikke sikker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...