EasyRaider Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Kan du dokumentere at Maxtor diskene er raskere? Det er ikke vanskelig å modde hovedkortet slik at det blir vifteløst. Micropleks har massevis at passive kjøleløsninger for chipsettet. GamePC test Der konkluderes det med at Maxtor er stillere og raskere. Som sagt kan passive kjølere komme i konflikt med skjermkortet. Dessverre er det nok slik at støy blir nedprioritert for å gjøre overklokkere fornøyd. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Kjøper ikke peise ny PC for 20000,- å så måtte overklokke den for å kjøre ting glatt, overklokking får komme når ting begynner å bli litt tungkjørt. Endret 7. februar 2005 av Launch Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kan du dokumentere at Maxtor diskene er raskere? GamePC test Der konkluderes det med at Maxtor er stillere og raskere. Hmm. Ja, men! Jeg foreslå å bruke Maxtor MaxLine III S-ATA disk. Du foreslår å bruke Maxtor Diamondmax disker. Maxtor sier selv at MaxLine skal være raskere disker enn Diamondmax diskerien. (Maxtor Produktoversikt). Jeg leitet litt rundt på nettet, og dette skal vist nok stemme. Hvilke av disse diskene som lager minst støy skal jeg ikke uttale meg om. Diskene jeg har valgt meg er omtrent ikke hørbare når de ikke brukes. De lager noe støy ved bruk, men ikke plagsomt mye. Varmeutviklingen er minimal. Det er en generell oppfattelse i forumet her at Samsung lager de stilleste disker. Dette kan forsovet stemme til en viss grad, men tester jeg ser på nettet ser ut til å på peke på at Segate lager de stilleste diskene - ikke Samsung. (http://www.storagereview.com) Jeg savner en komplett støymåling av disker i *bruk* som vel som i ved idle. Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kjøper ikke peise ny PC for 20000,- å så måtte overklokke den for å kjøre ting glatt, overklokking får komme når ting begynner å bli litt tungkjørt. Helt enig Vannkjøling er tøft! Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 hvorfor ikke sette pcen inni en frysebox? da er pcen stille men frysa lager helvette, nei du pakker pcen inn i plexi å henger den ut igjenna vinduet. lol nei spøk til fakta, vannkjøling hjelper som svartn etter min erfaring, men det du skal være redd for det er hardiskene. Konklusjon:du kjøper alt normalt utenom hardiskene, så kjøper du vannkjøling for CPU og GPU, kanskje den vifteløse strømforsyninga kan hjelpe deg litt, test på hw etter alt det jeg husker. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Vel den stillleste pc jeg har bygd runt artic cooling sitt kabinett, men har da endel drawback som går på bygging, er trangt å bygge i tar ikke alle hk + kun 350 w psu. skal du ha det stille les litt på HTPC guiden til Øivind, skulle da være kurant mye av det som er valgt der til bygging av stillegående PC.. Fra netshop ville jeg ha valgt: Kabinett : YESICO 8989 Sort/Sølv Kr 695,- PSU: YESICO FL-420 PFC Retail PSU kr 1695,- HK : Abit AV8-3RD EYE Hovedkort Socket 939 kr 1075,- (eneste vifteløse jeg kunne se) Cpu: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM kr 2495,- Cpu Vifte: Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC kr 295 (92 mm vifte lavt turtall, har ikke hørt den men er den i nærheten av de andre Artic cooling så ser den knapt hørbar) Minne: OCZ 1024MB EL Dual Channel optimized kr 1895;- Skjermkort: POV GeFORCE 6800 128MB AGP Retail kr 2595,- Kjøler: Arctic Cooling NV Silencer 5 kr 195,- (2000 i omderininger og tar varmulft rett ut av kabinettet dog nok den største støykilden) Hd :Hitachi Deskstar 7K250 250GB S-ATA kr 1125,- DVD : nec 3520 kr 550,- Fra Microplex:_ 12 cm kabinettvifter 2 stk : Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A) 318.- (AV kabinettevifter stoler jeg kun på papst og Artic Cooling for støysvak) Har jeg sunmmert korrekt skulle dette bli 12933 + frakt så skal du bruke opp mot 20000,- så har du fortsatt nok til en god skjerm, mus og tastatur. Endret 9. februar 2005 av Osse Lenke til kommentar
haingodegamle Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Ifølge diverse skribenter har det gått helt fint med en passiv kjøleløsning på northbridge chipsettet.. Anbefaller deg likevel å ta en titt i den store a8n-sli tråden, usikker på hvordan dette blir med 2 store kort. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Fikk et forslag over PM som ser OK ut. Her er det satt opp CPU Vifte, men den kommer til å bli erstattet med et bra vannkjøling-sett Asus A8V-E Deluxe Hovedkort S939 PCI-E K8T890, SATA, GbLAN, ATX, PCIe AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM Socket 939 512KB cache "Winchester" Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC Socket 754/939/940 - AMD64 4000+ OCZ 1024MB Premier Dual Channel w/o H.S. PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz XFX GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail 256MB GDDR3, Dual-DVI, TV-out Seagate 250GB S-ATA 7200RPM Barracuda 7200.8 8MB cache Dette får du for ca 11000 Kr, lykke til Lenke til kommentar
Osse Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Lunch PSU er stort sett en av de værste støykildene vell det finnenes noen bra, North q har noen med 12-17 DB forton source har også en god en, med vifteregluator, 350 w, bruker den selv, men får ikke det så stille jeg vil ha det før jeg får nytt vifteløst skjermkort. Jeg gamer mye, men er ikke noe for fps game, går mest på general og og anne litt strategi, og dermed ikke behov for så kraftig pc. men det er tross et alternativ på benytte vifteløse strømforsyninger, som f.eks den jeg satte opp. og da er det skjermkortet som må gjøres stille. Shot rettte opp så mange skrivefeil, ant Lunch får stå til jeg står opp. Endret 9. februar 2005 av Osse Lenke til kommentar
Launch Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Så en ny fet Mist PSU hos Microplex, må ha en sånn 500W med vibrasjonsdempet viftefeste og papst vifte (Montert etter "request" fra Microplex virket det som) Hvem lager de beste vannkjølingsblokkene for "939 CPU" og 9800GT Pci-E kortene, Kom vel vannkjøling til dem nylig? Skal sjekke om Asus A8V-E Deluxe har vifte på NB, må vel ha litt vann på den også kanskje. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Maxtor sier selv at MaxLine skal være raskere disker enn Diamondmax diskerien. (Maxtor Produktoversikt). Jeg leitet litt rundt på nettet, og dette skal vist nok stemme. Hvilke av disse diskene som lager minst støy skal jeg ikke uttale meg om. Hvor? DiamondMax har lavere oppgitt søketid. DiamondMax har også "Whisper-quiet fluid dynamic bearing motors", noe som ikke er nevnt for MaxLine. Det er en generell oppfattelse i forumet her at Samsung lager de stilleste disker. Dette kan forsovet stemme til en viss grad, men tester jeg ser på nettet ser ut til å på peke på at Segate lager de stilleste diskene - ikke Samsung. (http://www.storagereview.com) Mange Samsung-disker gir fra seg et høyfrekvent hvin. Dette ser ut til å ha sammenheng med JVC-motorer. Hvis du kan få tak i en med Nidec-motor, er nok Samsung stillest. (Fra forumet hos SilentPCReview) Så vidt jeg vet har alle Seagate SATA ganske støyende søk (PATA er stille, men også treigere). Jeg ville heller gå for Maxtor. Jeg savner en komplett støymåling av disker i *bruk* som vel som i ved idle. dB-tall gir uansett ikke hele bildet. Jeg vil heller stole på det subjektive inntrykket til noen som har hørt diskene det er snakk om. Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hvor? DiamondMax har lavere oppgitt søketid. DiamondMax har også "Whisper-quiet fluid dynamic bearing motors", noe som ikke er nevnt for MaxLine. DiamondMax diskene er beregnet for annet bruk enn Maxline. (hhv Desktop kontra Midline ) Er det noe som vet om MaxLine har Whisper-quiet fluid bearing motors? Så vidt jeg vet har alle Seagate SATA ganske støyende søk (PATA er stille, men også treigere). Jeg ville heller gå for Maxtor.Enig.dB-tall gir uansett ikke hele bildet. Jeg vil heller stole på det subjektive inntrykket til noen som har hørt diskene det er snakk om.Enig. Jeg lurer på om jeg ikke har en DiamondMax disk liggende et sted. Skal teste begge Lenke til kommentar
Launch Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 En venn av meg har Seagate SATA disk og den bråker ikke, helt vanlig Barracuda på 200GB... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå