Gå til innhold

Ny PC, må være stille!

Anbefalte innlegg

Ønsker et forslag til en veldig bra gamer PC. Minstekravet er at den må være så stillegående som mulig.

(Har en lignende tråd allerede, men det var komponenter til en kamerat... Denne skal jeg ha selv)

Trenger ikke keyboard, mus, skjerm og høytalere. Har et ok kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyytelses gamer pc og stillegående er krav som ganske vanskelig går bra overens. Regn med å måtte inngå et kompromiss. Jeg vet f.eks. ikke om noen skjermkort uten vifte som gir topp ytelse og mitt inntrykk er at dette gjerne blir den komponenten som støyer mest. Jeg har nå et MSI 6600GT kort som durer litt for høyt etter min smak enda det sies å være forholdsvis stillegående.

Det beste jeg har kommet over et er GF6800 basert skjermkort fra GigaByte uten vifte. Det har jeg ikke kommet over i norge. Også veldig sparsommelig med vifteløse kort i mellomklassen dvs. Ati X700XT el. 6600GT.

Hvor stillegående skal maskinen være? Såpass stille at du skal kunne ha den på om natta hvis du sover i samme rom?

Hva slags kabinett har du nå? Hvor mye penger har du tenkt å legge i maskinen?

Lenke til kommentar

Har planer om å kunne sove i samme rom som PC'n.

Har 15-20.000 kr, men trenger ikke svi av alt på noe som bare koster mer og yter tilnermet det samme som siste dyreste modell.

Har bare miditower men det er ganske god plass i det. Bruker bare en PCI plass og AGP

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Har nettopp bestillt meg et Antec Sonata kabinett i håp om å utrydde mesteparten av flyhangar opplevelsen jeg vanligvis har rundt meg. Kanskje det kan være et økonomisk alternativ til vannkjøling også for deg. Skal visst nok etter det jeg ha lest ha gode kjøleegenskaper i tilleg til lav støy.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16213

Men du kan få det billigere uten PSU hos www.microplex.no

Lenke til kommentar

Kjøp HIS (Hightech Excalibur) sinx800xt ICEQII, det er det mest stillegående skjermkortet på markedet og du har garantien intakt.

Ønsker du en stillere variant så må du nok sørge for å kjøpe vannkjøling med en stor radiator / stor vanntank på 300l så lar det seg gjøre å få det helt lydløst. Selvsagt så er det jo også mulig å bruke vifter på et mindre oppsett, men poenget er jo å få det så tyst som mulig.

Støykilder i pcen og muligheter for å gjøre noe med det:

Psu : Fjerne 80mm vifte, modde inn 120mm vifte på 7V / eventuelt modifisere for vannkjøling.

Cpu : Stor kjøleribbe (zalman MCu) med stillegående vifte (helst under 20db).

Northbridge : Passiv kjøing, helst noe stort overdimensjonert kjøleribbe / eller zalman sin.

Skjermkort : Stillegående pasiv kjøling / vannkjøling / Artic cooling.

Hd : Vibrasjonsdempende oppheng / drev.

Kabinett : Riktig dimensjonerte støydempingsmatter.

I tillegg så anbefaler jeg at du lager en lyddemper til bruk hvor du innstalerer vifter, derfor kan det være kjekt å kun ha vifter i bakkant av kabinettet om du skal montere lydemper på disse. En lyddemper er rett og slett en liten kasse som er foret innvendig med støydempingsmatter og som er beregnet på å reflektere lyden inn mot kabinettet mens luften flyter ut av kassen.

Har selv prøvd ut en sånn løsning og det fungerer greit (demper lyden med noen db).

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å bruke litt penger, kan du få en lydløs PC, sett bort ifra harddisk:

- Zalman reserator vannkjøling på CPU og GPU (ingen vifter).

- PSU uten vifte (eventuelt med viftekontroll)

- Pass på å kjøpe hovedkort uten chipset vifte

Totalt sett koster det vel rundt 3500?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en mCubed T-Balancer på Microplex...absolutt noe av det smarteste du finner om du er på jakt etter stille PC! Har en Thermalright XP120 med en smartcooler vifte som kjører på ca 300-400 rpm til vanlig...samme med PSU... har satt inn smartcooler som kjører på ca 300 :) Alt er temperaturstyrt så om temperaturen stiger går viftene litt raskere og ting ordner seg selv...så har jeg et R9800PRO med passiv kjøling fra Zalman, med en 80mm vifte som puster litt på det når det blir for varmt... og sist men ikke minst... en stykk seagate 200gb i støydempende ramme...

Tror ikke du får det stort stillere enn dette uansett hva du gjør :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel var det ikke et x800 kort som hadde passiv kjøling på??

Sammen med en god PSU, en enorm kjøler på cpu, samt en eller 2 120mm vifter som er vifteregulert så de ikke lager en lyd.

Men selv om dette ikke er noe informativt for deg, så tenke kan jeg nevne at min nye imac mini, ikke lager en lyd. Skal være en vifte i den, men er ikke sikker. Har ikke hørt den.

Lenke til kommentar
Okey, kanskje noen kan nevne noen komponenter/deler. Har bare fått oppgitt navnet på et 3D-kort her jo...... Skal ha NY PC, ikke lyddempe den jeg har.

Følg linjen til min nye Lydløse PC MCE pc.

Du kan ta ut tv kort osv. Merk at chipset viften på ASUS kortet bråker mye og må vannkjøles for at den skal bli stille.

Du finner X700XT kort med passiv kjøling som du kan benytte hvis du ikke vil vannkjøle GPU.

I tillegg kan du støyisolere kabinettet og vannkjøle harddisker. Ta blir det stilt. Men det koster $$$.

Lenke til kommentar

Ja noe ser jo bra ut

AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester''

ASUS A8N-SLI Deluxe

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 1024 MB (2x512)

PowerColor Radeon X800 XL 256MB PCI-E

Støyisolert kabinett har jeg prøvd og det holdt bare bedre på varmen pga mattene virker isolerende. Konklusjonen ble LITT mindre støy, og varmere ustabil PC.

Lenke til kommentar
Støyisolert kabinett har jeg prøvd og det holdt bare bedre på varmen pga mattene virker isolerende. Konklusjonen ble LITT mindre støy, og varmere ustabil PC.

Poenget er at vannkjølingen skal ta bort varmproduserende enheter :)

Ellers er jeg enig i at bruk av støyisolerende matter ikke er så bra. Foreløpig ligger kabinett temeraturen på omlag 28-30 grader.

Lenke til kommentar
Seagate SATA-disker er kjent for å være ikke spesielt stille. Vil du ha SATA, er nok Maxtor Diamondmax 10 å anbefale (raskere også).

Forøvrig leter jeg selv etter et A64 PCIe-hovedkort uten vifte.

Kan du dokumentere at Maxtor diskene er raskere?

Det er ikke vanskelig å modde hovedkortet slik at det blir vifteløst. Micropleks har massevis at passive kjøleløsninger for chipsettet.

Lenke til kommentar
Seagate SATA-disker er kjent for å være ikke spesielt stille. Vil du ha SATA, er nok Maxtor Diamondmax 10 å anbefale (raskere også).

Forøvrig leter jeg selv etter et A64 PCIe-hovedkort uten vifte.

Kan du dokumentere at Maxtor diskene er raskere?

Det er ikke vanskelig å modde hovedkortet slik at det blir vifteløst. Micropleks har massevis at passive kjøleløsninger for chipsettet.

Ta en titt på StorageReview.com

Forøvrig er også Hitachi 7K250 veldig stille og veldig kjapp!

Lenke til kommentar
Ja noe ser jo bra ut

AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester''

ASUS A8N-SLI Deluxe

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 1024 MB (2x512)

PowerColor Radeon X800 XL 256MB PCI-E

IKKE kjøp A8N-SLI om du skal ha noe støyfritt, chipsett vifta der bråker utrolig mye og er umulig å fjerne om du bruker skjermkort av litt størrelse da den da blir i konflikt med kjøleren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...