WonderBjarne Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Hei. Hadde noe trøbbel med Nextgentel linjen min idag. Restarta adsl-modemet/ruteren(Netopia 4542) for å se om det ble bedre. Alt funka fint og linja ble fin, men etter aktiveringen av ruteren på NGT sine sider, så ble endel av konfigurasjonsmulighetene borte. Nå er det bare fire alternativer i hovedmenyen (Quick view, Quick menus, System configuration og Utilities & Diagnostics), mens før var det 6-7 alternativer man kunne gå inn på. Hvor er det blitt av de andre og hva må jeg gjøre for og få de tilbake? mulig det ble litt dårlig forklart..... Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Hvilken firmware versjon har du? Min er v5.4r0 Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Skjønner hva du mener, men du trenger strengt tatt ikke de andre menyvalgene. Se det på den lyse siden; det er mindre som du kan rote til! Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Takk for svar. Firmware versjonen er 5.4r1. Skjønner hva du mener, men du trenger strengt tatt ikke de andre menyvalgene. Se det på den lyse siden; det er mindre som du kan rote til! Selvfølgelig er det greit og ikke ha så mange muligheter til å rote det til, men jeg pleier bare å forandre på ting som jeg vet hva er....Dessuten så savner jeg undermenyen: Statistics & Logs. Ingen som vet hva man må gjøre for å få det tilbake, eller er det sånn at det rett og slett ikke går ann og få det tilbake? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Grunnen til dette er nok at etter du oppgraderte til siste firmware, så mådde du bruke P-nummere og ruter passord for å logge inn, i stedet for det gamle admin brukerpassordet du sikertvar vandt til. Det er rett og slett så enkelt at P-nummer login'en ikke har full administrator-rettigheter. Eneste måte å få dem frem igjen da blir evt. å ringe supporten og høre om de har veldig lyst til å lage deg en alternativ login med admin-tilgang. Jeg ser dog ikke helt nødvendigheten med det, da de skjulte mulighetene ikke bør røres på uansett. De ineholder f.eks. konfigurasjonsverdier som gjør at ruteren faktisk kan klare å koble seg opp på sentralen. Det finnes faktisk en instilling der som kan ødeleggeruteren fysisk dersom den ikke settes med omhu... EDIT: Statistics and logs er grei å ha ja hmm... vet ikke hvorfor den er stengt egentlig =) -Stigma Endret 6. februar 2005 av Stigma Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Hm..jaja...får se hva jeg gjør da. Som sagt så er det "Statistics & Logs" jeg savner mest. Liker og se hvilke maskiner som har hvilke ipadresser og sånt. Men hvorfor tar de bort adminmulighetene egentlig. Jeg hadde dem jo før, så hvorfor ikke nå? Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Jeg logger meg på med *** ********* Endret 6. februar 2005 av jokab Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Fy f***! Du ble redningen min jokab Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Hmm.. den login'en der skal ikke være allmennt tilgjengelig... -Stigma Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Hmm.. den login'en der skal ikke være allmennt tilgjengelig... -Stigma Hvordan vet du det?? Jobber du hos NGT?? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Er det ikke bare et standard passord fra NGT som alle kan bruke da? Hva er så farlig med å vite det. Jeg hadde jo adminrettigheter før så hvorfor ikke ha dem nå? Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 for de kan vel strengt tatt alle logge inn hos deg og få administrator rettigheter. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Men de må jo komme seg på innsiden av lokalnettverket mitt først da. For det går jo ikke ann for andre enn NGT å logge seg på ruteren via telnet, når man gjør det fra utsiden. Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Jo, da kan fint koble seg på rutern via telnet. Det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Filtersettet som står som default fra NGT sperrer for å logge seg på via telnet ved mindre: 1) Forespørselen kommer fra innsiden av nettverket. Eneste obvious'e problem her er usikrede trådløse nettverk, men man må da tross alt snike seg rundt huset vil vedkommende man vil ødelegge for hehe... 2) Forespørselen kommer fra en spesiell IP-range som tilhører Nextgentel. Selvfølgelig kan du åpne for andre også ved å forandre filtersettet, om du ønsket det. Sånn sett så er ikke et lekket passord noe sikkerhets-risiko, men jeg bare lurer på hvor det kom ifra. -Stigma Endret 6. februar 2005 av Stigma Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Åh, glede! Folket har fått makta tilbake fra de store, stygge undertrykkerne NGT! jokab - takk skal du ha! Du gjorde livet mitt kjekkere å leve! Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Jo, da kan fint koble seg på rutern via telnet. Det er ikke noe problem. Men standard passord på gamle rutere har jo alltid vært admin/noway, så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig skulle bli så mye farligere at folk vet hva det nye passordet er. Som stigma sa så er det bare ipadresser tilknyttet NGT som kan logge seg på ruteren fra utsiden, med mindre man roter med filtersettet og tillater andre ipadresser også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå