Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken Switch trenger jeg med UPC bredbånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du trenger IKKE en bredbånds router, kun en router med støtte for NAT og rasppoe.

Tja, en bredbåndsrouter for privatmarkedet inneholder jo stort sett NAT og PPPoE + mye annet, men PPPoE er jo i norge stort sett en Online ADSL-greie og er uten interesse på et kabelnett.

RASPPPOE er et program for windows for og gi støtte for PPPoE, det er ikke noe som brukes på routere.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Du trenger IKKE en bredbånds router, kun en router med støtte for NAT og rasppoe.

Tja, en bredbåndsrouter for privatmarkedet inneholder jo stort sett NAT og PPPoE + mye annet, men PPPoE er jo i norge stort sett en Online ADSL-greie og er uten interesse på et kabelnett.

RASPPPOE er et program for windows for og gi støtte for PPPoE, det er ikke noe som brukes på routere.

Bortsett fra at jeg blandet to tråder her nå så benytter UPC PPPOE i sitt kabelnet. eller P2P over ethernet. som man bruker kabelmodem til (fastlinjje ol.) RAS PPPOE er ikke en programvare, men betegnelse for oppringt PPPOE som er typisk for alle ADSL klient forbindelser og ikke kun Telenor.

 

Ikke vanlig i routere? Det kommer ann på routeren, jeg har en Rasppoe klient i begge mine routere.

 

M;en det må også sies at det rotes veldig med betegnelser for tilknytning mot ADSL nett og andre type nett.

Ellers er det kun bredbåndsfrabrikken som har ekte ethernet hele veien.

 

Så nei trådstarter trenger ikke en raspppoe klient i sin router. Kun NAT ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bortsett fra at jeg blandet to tråder her nå så benytter UPC PPPOE i sitt kabelnet. eller P2P over ethernet. som man bruker kabelmodem til (fastlinjje ol.) RAS PPPOE er ikke en programvare, men betegnelse for oppringt PPPOE som er typisk for alle ADSL klient forbindelser og ikke kun Telenor.

PPPoE er jo protokollen, alle referanser jeg finner på RASPPPOE går mot denne meget benyttede programvaren på windowsmaskiner, link gjerne til noe som kaller det RASPPPOE.

PPPoE er i norge nesten et reint Online-fenomen, NGT bruker PPPoA og de fleste andre RFC1483 for sine ADSL-linjer.

Lenke til kommentar

RFC1483 er adsl protokollen som selv Telenor Online benytter som du konfigurerer i modemet og ikke i routeren. Med unntak av kombinert router/modem.

 

PPPOA er PPPoverATM, det vil si at de har et annet type stamnett som er cellebasert.

 

I min router som står på baksiden av ADSL modemet fra telenor(nokia) benytter jeg dens innebygde ras-pppoe klient til å koble opp. Dvs. i tidlige firmware kalte de det raspppoe, men i etterkant kun pppoe. UPC har et p2p nett som er på linje med vanlig kabelmodem linjer.

 

Så joda du har noe rett i korrigeringer til meg :). Årsaken til at de kalte sin tyske windows kliënt raspppoe er nettopp fordi det foregår en "oppringning". Men i bakkant er det kun ADSL modemet som koblet opp med en eller annen 1483 protokoll. Du har 3-4 forskjellige.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Pappa fikk Denne routeren på jobben. Jeg får det ikke til å funke. Vi får nettverk men ingen internett. Jeg har prøvd med både Rett og Krysset kabel mellom modemet og routeren. Det er noe som skal stilles inn på Routeren, men jeg får det ikke skikkelig til.

 

Skal jeg velge(under konfigurasjon av router) "Bredbånd med dynamisk tildelt IP-adresse" eller "bredbånd med fast adresse" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...