Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Port forward problem


Anbefalte innlegg

Mye bra info og masse snakk om forwarding av porter her.

 

Det som mangler er setningen: du trenger vanligvis å forwarde noen porter for å kunne nå serveren lokalt.

 

Før du i det hele tatt begynner med forewarding av porter bør du sjekke om du kan nå serveren din lokalt. Trenger ikke være tilknyttet noen router engang. Switchen/huben din vil dele ut de lokale ip adressene f. esk 10.0.0.5/

 

Gå på maskinen med FTP serveren finn ut din lokale ip først. Start-->kjør-->cmd-->ipconfig

 

Prøv nå om du kan logge deg på. merk at du må lage kontoer evnt. ha en anonym bruker(alle kan logge seg på). Sjekk om det blir noen aktivitet nå. Hvis det blir problemer å logge seg på nå, sørg for å slå av firewallen din i Windows samt en evnt. annet FW program du bruker.

 

Når du har klart å logge deg på lokalt, kan man begynne å bygge videre på dette. Gi tilbakemelding om hvordan det går, så skal nok dette forumet hjelpe deg videre på vei.

 

Krabbe før du kan gå vetzz tsk tsk(and all that crap)

 

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett opp ein FTP server.

Eg har Telenor ADSL med NAT løysing.

Eg har testa serveren godt og alt fungerar sånn som det skal, vel og merke ved bruk av den interne IP adresse.

Problemet mitt er at dersom eg brukar den eksterne IP adresse får eg ikkje kontakt med FTP serveren.

 

Lang post, mykje å lese :)

 

Burde kanskje ha brukt testa "FTP" serveren istadenfor berre serveren, my mistake ;)

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

hehe

Fort gjort:)

 

Har som sagt avslutta abonementet mitt med telenor, så det blir vanskelig for meg å prøve dei løysingsforslaga som kjem inn.

Eg kjem sikkert til å ta opp posten når eg får meg ny breidband leverandør.

Dersom du har løysingsforslag post gjerne, men eg får dessverre ikkje testa om det fungerar.

 

Skulle ønske posten var så populær i begynnelsen som den er no :)

Endret av femfulle
Lenke til kommentar
Eg har gått inn på modemet/ruteren og forwarda port 3333 til min interne IP (10.0.0.3) og port 21.

(har sjekka dette opp mot telenor sine veiledningar på emnet)

Eg har tidlegare nytta port forwarding for å køyre Direct Connect i active mode, og dette fungerar bra.

 

Har du prøvd å bare forwarde standartportene 20 og 21. Min ftp server er litt merkelig akkurat der. Grei nok feil jeg gjorde tidligere og forwardet bare port 21. Da fikk folk prøve å logge seg på, og ble regelrett nektet inngang(men så aktivitet).

 

Forwarder jeg port 20 og 21 er alt som det skal. Husk at hvis du forwarder disse portene i NAT, må du også forandre innstillinger i filtersettet ditt.

 

Serveren min godkjenner ikke at jeg f. esk forwarder port 33-34, selv om jeg vet at de er ledige. Er usikker på om det er rett og slett er ruter eller programmet som hindrer det.

 

Ventrillo serveren min f. esk godkjenner bare at jeg forwarder en spesifikk port 3480 tror jeg(trial versjon er grunnen)

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar

hmm...telenor blokker ikke noen porter for meg (så langt ihvertfall :p )

 

vel...eneste forslaget jeg har er å være sikker på du har fast intern ip på server

Sett outside ip til 0.0.0.0 og inside ip til lokal ip server har

Prøv å kjør samme port...f.eks 3333 på både inn og utside...trenger jo ikke kjøre ftp server på 21 internt heller

 

og som sagt...kjør klient på active mode siden du vil kjøre på spesifisert port

 

eller står det litt her

http://www.portforward.com/routers.htm

Lenke til kommentar

ok, prøver meg jeg også

 

Slik er mitt oppsett

 

Forward port 20 og 21 til ip adressen til din ftp server

 

Forward feks 50000 og opp til 50010 til din ip adressen til din ftp server.

 

Så må du gå inn i ftp server programvaren, å sette " Passive " mode IP, der setter du inn den externe IP adressen din.

Du må også sette " passive port range " i ftpserver programmet, som da er port 50000 til 50010 i dette eksempelet.

Nå burde vanlig mode og passive mode fungere på din ftp server, samt att du nå skal kunne logge deg på både på lokal ip og via externip.

Slik måtte jeg iværtfall sette opp min, for att jeg skulle kunne logge meg på både via EXTERN og INTERN ip mens jeg var inne på mitt interne nett.

Serveren skal nå også fungere både med vanlig mode og Passive mode fra internett.

 

Hvilket FTP server program bruker du ?

Endret av divemaster
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...