arneolaf Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hei Noen som har noen gode idéer for å opprette et todimensjonalt koordinatsystem for en java applikasjon, hvor det bare er å skrive inn koeffisientene, og grafen vil bli tegnet? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 http://www.jfree.org/jfreechart/ (sikkert mange andre også) Lenke til kommentar
arneolaf Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Takk for det, men det var ikke helt det jeg var på utkikk etter heller. Det der er mer histogrammer og slik fra statistikk. Det jeg er på utkikk etter er grafer framstilt av funksjoner, dvs. andre- og tredjegradslikninger osv. Slik som er på de gamle Casio-kalkulatorene. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Du legger selv inn x-verdier med tilhørende y-verdier. Hvis du ønsker vise f.eks. f(x)=e^x, legger du inn 100 x-verdier og 100 y-verdier. Y-verdiene regner du da ut selv, ut i fra din egen formel. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Kanskje skrive inn range og increments sammen med formelen, slik at du har større kontroll over grafen. Programmet tar da x-min og regner ut verdien for den og lagrer denne i en array, øker med verdien i increment og repeterer til den nå x-max... Selve tegningen kan du "låne" fra f.eks. noe som dette... Bare bytt ut mouselistener arrayen med med den du har regnet ut selv. Problemet blir vel nesten hvordan du skal "oversette" de forskjellige formelene... x^2 og x^3 skulle gå greit, men du bør lage en oversikt over hvilke tegn du vil bruke for mer avanserte funksjoner, slik at du slipper å kode om programmet for hver formel.... Lenke til kommentar
arneolaf Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Takk for hjelpen, busk og gari. Fant et veldig greit eksempel på nettet da. Sample JCM Applet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå