JC81 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hei. Har en Linksys WRT54GS trådløs router og en Linksys WRE54G signalforsterker i tillegg til ADSL-modemet fra NGT (Thomson 510i). WEP-kryptering fungerer ikke mellom trådløs router og signalforsterker (står også på Linksys sine sider...), så da tenkte jeg at jeg iallefall kunne bruke MAC-filtrering. Men det viser seg at dette heller ikke virker!! Legger inn i SW på routeren at den kun skal tillate fra definert MAC-liste, men PC'er som ikke er listet vil likevel få tilgang. Nå er alle PC'ene tilkoblet VIA signalforsterkeren, og jeg tok en kjapp test. Definerte INGEN MAC-adresser i lista men likevel så kom alle seg på nettet! Noen som har en løsning her?? Hvor ligger problemet?? Er 0 sikkerhet på hva og hvem som kobler seg opp her... En annen ting... i oppsettet for signalforsterkeren må man oppgi MAC-adressen til "This is the Remote Access Point's WLAN MAC Address". Hvilken MAC-adresse skal jeg legge inn her? På status-siden til WRT54GS (routeren), så er det en MAC-adresse for "Router" og en for "Local Area Network". Hvem av disse to skal legges inn i forsterkeren? Har prøvd begge to, og det virker som det ikke har noe å si... Men har dette kanskje noe å si for sikkerheten (MAC-filtrering osv)? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Nå er alle PC'ene tilkoblet VIA signalforsterkeren, og jeg tok en kjapp test. Definerte INGEN MAC-adresser i lista men likevel så kom alle seg på nettet! Noen som har en løsning her?? Hvor ligger problemet?? Er 0 sikkerhet på hva og hvem som kobler seg opp her... Sikker på at den ikke står på "Deny" under mac-filtreringen? Og ikke "Allow"? Dersom den står på "Deny", så nekter den at de mac-adressene du skriver inn vil komme inn på det trådløse nettet, hvis du setter den på "Allow" så vil den kun slippe igjennom de mac-adressene du skriver inn. Når det gjelder WRE54G, har du mulighet til å legge inn filtrering på denne? Isåfall så må du legge inn mac-filtrering på den OG routeren. En annen ting... i oppsettet for signalforsterkeren må man oppgi MAC-adressen til "This is the Remote Access Point's WLAN MAC Address". Hvilken MAC-adresse skal jeg legge inn her? På status-siden til WRT54GS (routeren), så er det en MAC-adresse for "Router" og en for "Local Area Network". Hvem av disse to skal legges inn i forsterkeren? Har prøvd begge to, og det virker som det ikke har noe å si... Ettersom routeren har mulighet til tilkobling til både trådløst nett, og via. kabel, så vil det si at den må ha 2 mac-adresser, en til LAN, og en til WLAN. Her må du altså legge inn WLAN-mac-adressen. Så det som må gjøres er at du legger inn mac-adressen til WRE54G, og mac-adressen til de pc-ene som skal kobles til det trådløse nettet under "Allow only" på mac-filtreringen på routeren. Og som sagt, dersom WRE54G også har mulighet til kryptering, så må du gjøre det samme på denne, pluss at du må legge inn den trådløse mac-adressen til routeren, ellers så vil den kunne dele ut til alle pc-ene den har kontakt med, ettersom den er akseptert igjennom mac-filtreringen til routeren. Endret 5. februar 2005 av jh_ Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 WRE54G har IKKE mulighet for MAC-filtrering. På WRT54GS så er det "permit" eller "block" som er valgene, altså det samme som "allow" og "deny" som du foreslo. Har prøvd å bare sjekke om det virker i det hele tatt... Valgte "permit" fra definert liste og la kun inn min laptop som er tilkoblet VIA forsterkeren. Brukte en annen PC og koblet meg opp via forsterken og det fungerte helt uten problemer! Er jo helt tullete.... Forslag?? Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Ok, ser at jeg slurvet litt i lesingen av hele tråden. Jeg ville prøvd å oppgradert firmwaren, hvis ikke det fungerer så ville jeg tatt kontakt med linksys kundesupport. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Har siste firmware på både router, modem og forsterkeren. Får se hva jeg gjør. Hvis noen andre har bedre forslag, så kom med dem. Liker ikke at alle og enhver kan benytte seg av linja. Er vel noen som bruker denne forsterkeren fra Linksys vel? Hvordan gjør dere det?? Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Etter å søkt litt på google, så har jeg funnet en side med kjøperes erfaringer og kommentarer til dette produktet. SECURITY PROBLEMS Reviewer: Andy from LA on Wed Sep 15 19:47:56 EDT 2004 Attention: HUGE Security Problems. MAC Filtering did not work. Security testing resulted that with MAC Filtering ON on my Wireless Broadband Router and restricting it to be accessed by only ONE Decive (an other device than the Repeater) to the Router was accessed by the repeater after autoconfiguration. In other words anyone that has a new repeater can access my WRT54G network connecting a WRE54 repeater to it with auto configuration. After the WRE54 linked to the WRT54G I could even access the config moeof the WRT54G with a regular wireless card connecting the WRE54 and then to the router. Du kan ta en titt på siden her. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 I følge Linksys så fungerer det foreløpig ikke å ha MAC-filtrering når man går gjennom signalforsterkeren, da routeren kun "skjønner" MAC-adressen til forsterkeren og ikke alle maskinene som evnt kobler seg opp via denne. Fant svaret i Knowledge Databasen til Linksys: http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksy...li=&p_topview=1 Men jeg har iallefall fått WEP-kryptering til å fungere, så nå er det i det minste litt sikkerhet på systemet. Kanskje MAC-filtrering fungerer i senere versjoner av FW. Får bare vente og se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå