Gå til innhold

Server og desktop på 300mhz, 256 RAM (debian).

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel Pentium II 300 mhz, 256 MB RAM (snart 128 MB RAM til). Denne har jeg allerede brukt til forskjellige ting, som "hytte-pc", dc-hub, server...

Jeg vil gjerne fortsette å bruke pc'n til dette, men vil gjerne bruke LiveCD'er og bruke harddisken som lagring (+ swap og config-filer fra livecd'ene).

Jeg trenger ikke en for DC-hub, for det har jeg lagd selv (basert på Morphix).

Jeg vet ikke helt hvilken jeg skal bruke som "hytte-pc-distro", men har sett på DSL og Puppy Linux. (synspunkter?)

Server-distro er jeg helt blank, egentlig... skulle hatt en filserver (samba) i første omgang.

Noen forslag?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg endret emnefeltet, da dette egentlig var lite beskrivende, og passet dårlig. Med dette emnet håper jeg at jeg får noen svar, da det virker litt mer treffende.

( Dette blir vel en slags "bump", men det er jo bedre enn å lage en ny tråd med forskjellig emne? )

Lenke til kommentar
hva faen er en hytte-pc?

Heh, er ikke det opplagt? Det er en PC man har på hytta, vel... :p

Ikke noe spesielt annet enn at den ikke trenger være så fryktelig fullspekket med dilldall, men kunne utføre elementære oppgaver (skrive, musikk, film etc. ).

Lenke til kommentar
Ubuntu for hyttepc og Debian for server?

Jeg tror også Ubuntu blir for tungt:

Pentium II 300 mhz, 256 MB RAM (snart 128 MB RAM til)

Det jeg egentlig spurte om (ihvertfall tenkte) , var synspunkter på nevnte distroer: DSL og Puppy Linux (evt. flere i samme kategori).

Jeg ville helst ha samtlige distroer på cd i form av liveCD'er, hvis det er mulig.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Tja, Ubuntu er ikke tyngre enn Debian som ikke er særlig tungt.

Ang. DSL og Puppy hadde jeg gått for DSL. Puppy virker seint og har dårlig programutvalg.

Jeg hadde inntrykket av at Puppy ville gå raskere fordi hele OS'et ble lastet inn i RAM?

GNOME vil jo nødvendigvis være tregere enn Fluxbox, som DSL bruker? Som sagt, så tenker jeg på LiveCD'er, og da vil vel GNOME bli _vel_ tungt?

Kom over NAS-Lite, nå. Denne ser ikke så dum ut. Noen som har prøvd den?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Tja, Ubuntu er ikke tyngre enn Debian som ikke er særlig tungt.

Ang. DSL og Puppy hadde jeg gått for DSL. Puppy virker seint og har dårlig programutvalg.

Jeg hadde inntrykket av at Puppy ville gå raskere fordi hele OS'et ble lastet inn i RAM?

GNOME vil jo nødvendigvis være tregere enn Fluxbox, som DSL bruker? Som sagt, så tenker jeg på LiveCD'er, og da vil vel GNOME bli _vel_ tungt?

Med 256mb RAM skal GNOME gå greit selv om du bare har en 300mhz prosessor.

Lenke til kommentar
svaret er(som alltid): SUSE

Jeg hadde tenkt meg noe lettere. Server: så lite som mulig, bare konsoll (tekstmodus).

Desktop: Se på hva jeg har foreslått.

SUSE blir nok for tungt, dessverre

SUSE fungerer utmerket på det der, husk også at SUSE tilbyr server-versjoner like godt som desktop.

Lenke til kommentar

Omfattende skrivebordsmiljø bruker ikke nødvendigvis mer cpu-kraft enn minimale gjør, bare mer minne. Med mindre harddisken din er meget treig kan du bruke KDE eller Gnome uten større problemer, så lenge du holder deg til prosessorvennlige multimedia-applikasjoner. Det vanlige mp3-avspillingsbiblioteket til xmms er for eksempel mange ganger så optimalisert som libmad i gstreamer.

edit: Anbefaler Debian Sarge både på server og på desktop (evt. Ubuntu på desktop om du er ny, men jeg har ikke personlige erfaringer med denne).

Endret av drall
Lenke til kommentar

Jaså? Da lærte jeg noe nytt i dag også. Forøvrig ga NAS-Lite meg bare CRC-errors, så det gidder jeg ikke å styre med. Kan jo sette opp dualboot på 3GB-disken, og bruke 80GB til sambashare.

Kommer nok til å gå for Sarge, da jeg har installert det flere ganger fra før. På desktop kanskje jeg går for Ubuntu, siden jeg har fått tilsendt opptrykte cd'er. Vil Sarge + Fluxbox/Gnome være raskere enn Ubuntu med tilsvarende?

Lenke til kommentar
Kommer nok til å gå for Sarge, da jeg har installert det flere ganger fra før. På desktop kanskje jeg går for Ubuntu, siden jeg har fått tilsendt opptrykte cd'er. Vil Sarge + Fluxbox/Gnome være raskere enn Ubuntu med tilsvarende?

Ikke så mye at du merker det. Ubuntu kjører nok litt flere daemons og services som default, men færre enn for eksempel SUSE.

Lenke til kommentar

Ok, da går jeg vel kanskje for sarge.

Men hvordan skal jeg gå fram? Jeg har altså én disk på 3GB, og en på 80GB. Den siste skal brukes til lagringsplass på filserveren. Bør jeg installere to ganger sarge på disken (noe spesielt ang. partisjonering etc?), eller holde meg til en installasjon?

Hvordan kan jeg da evt. kontrollere at ikke alle daemons starter opp under oppstart, så jeg ikke taper ressurser der?

Et annet problem jeg har, er at 80GB-disken ikke gjenkjennes. Antar det er fordi den er for stor, og at det bare er å ta en BIOS-oppdatering? Satser på at jeg finner det på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...