numbnut Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 hei igjen. jeg skal ha en filtjener på vegne av en kunde av meg. de har vært rundt forbi og fått tlbud på en boks. alt fra 55' til 130' for en filtjener som server 40 personer i ett miljø hvor lasten på filtjeneren er minimal. de har nå en P3 550 med 512mb minne og det fungerer mer enn nok. jeg skal bygge en boks med en opteron cpu og 1024mb minne. hva skal jeg velge av komponenter til denne maskinen hvor jeg har satt pristaket til 10000 + mva. (de trenger ingen server, men en stødig pc som gjør jobben. kort fortalt) jeg har og to oppgaver en del av dere kan fylle mot generøs betaling i oslo. send meg privat melding. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 jeg har og to oppgaver en del av dere kan fylle mot generøs betaling i oslo. send meg privat melding. Hva mener du med dette? Jeg har ikke så veldig greie på dette, men en budsjettprosessor fra amd vil nok holde i lange baner med en linux/bsd distro (freebsd er raskt). Så en tre-fire tusen på pcn og resten på kontrollere og disker kan være en mulighet (jeg antar at dere har en del komponenter dere kan bruke på nytt). Men før jeg sier meg fornøyd trenger jeg litt info for å velge bedre. 1. Programmer som skal brukes 2. Ledningssystem fra før 3. Hvordan overføre filer (samba og logonscript via domene (trenger navn på alle win versjoner i bruk) eller ftp?, kanskje dc?) 4. Hva slags klienter? (er de gamle eller nye? (hastighet etc)) 5. krav til støynivå? 6. Krav til lagringskapasitet? Lenke til kommentar
woid Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 ikke kjøp det billigste av alt, sats på kvalitet. og så trenger du os og programvare. så jeg tror du passerer 10k ganske fort. hvor mye lagringskapasitet er det de trenger? raid5 feks på diskene det skal lagres på, og backupløsning. det blir ikke gøy hvis maskina kræsjer etter et år og alle data er borte Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 jeg har og to oppgaver en del av dere kan fylle mot generøs betaling i oslo. send meg privat melding. Hva mener du med dette? Jeg har ikke så veldig greie på dette, men en budsjettprosessor fra amd vil nok holde i lange baner med en linux/bsd distro (freebsd er raskt). Så en tre-fire tusen på pcn og resten på kontrollere og disker kan være en mulighet (jeg antar at dere har en del komponenter dere kan bruke på nytt). Men før jeg sier meg fornøyd trenger jeg litt info for å velge bedre. 1. Programmer som skal brukes 2. Ledningssystem fra før 3. Hvordan overføre filer (samba og logonscript via domene (trenger navn på alle win versjoner i bruk) eller ftp?, kanskje dc?) 4. Hva slags klienter? (er de gamle eller nye? (hastighet etc)) 5. krav til støynivå? 6. Krav til lagringskapasitet? jeg vil leie to til en jobb som inbefatter denne boksen med migrering av database m.v. til ny filtjener. mot betaling selvfølgelig. og ja, du betaler skatt av det du tjener... Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 ikke kjøp det billigste av alt, sats på kvalitet. og så trenger du os og programvare. så jeg tror du passerer 10k ganske fort. hvor mye lagringskapasitet er det de trenger? raid5 feks på diskene det skal lagres på, og backupløsning. det blir ikke gøy hvis maskina kræsjer etter et år og alle data er borte jeg har kikket hos psdata og funnet omtendt hva jeg trenger. 120gb disk i raid, ett bord, en 940cpu og 1024mb minne pluss en kasse og ymse småting som brenner og så videre. os, applikasjoner m.v. har de selv. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Oki, men har du en mulighet til å svare på mine og woid sine spørsmål? Backupdelen glemte jeg i farten og er særderles viktig. Ang os så tenker jeg meg linux hvis det ikke blir for mye dill med det. Når du snakker om databaser er dette mysql databaser? er dette en mysql server Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 kravene pr dato er små; 2ghz, 512mb minne og 200gb data. stablitet er viktig og trafikken til fra filtjener er +- 1200mb/24t. alt kjøres på 10/100 nett. det skal nå omgjøres til ett trådløs tilgangspunkt med trådløst i hele bygget. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 jeg har sett på et asus sk8n hovedkort, en 940 cpu, 1024mb ecc minne fra Apacer, to raiddisker WD1200SD, en kasse fra chieftech og en 460watt psu fra chieftech. Lenke til kommentar
woid Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 hvor kritisk er dataene/datatilgangen? hvor mye nedetid er akseptabelt? du burde gå for et eget raidkort, enten sata eller scsi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Jeg jobber med dette til daglig mot mindre til store bedrifter og organisasjoner. Og med det budsjettet du har satt opp der kan du få opp ganske så proffesjonelle løsninger. Selv gode merkeservere med dual-cpu gode U320 SCSI systemer med meget gode Raid kontrollere etc. 15K RPM U320 disker osv. Samt ikke minst server som er spesialkonstruert i hver detalj for maksimal oppetid og god drift. Kontakt meg hvis du er interessert så kan vi se litt på prosjektet. Send meg gjerne en total kravspek så skal jeg kikke på den. Jeg jobber til daglig med drifting og systemimplementasjon av små til store nettverk samt databasesystmer. Jobber på 10.ende året nå. Vært innom det meste fra Novell til Microsoft. Ser du snakket om konvertering/migrering av en database også som da ant. gjør dette til en kombinert fil og database server? Vil dette være type frilansing eller ønsker du å leie konsulent gjennom firma. EDIT: Synes vi kunne hatt et "Oppdrag" forum her, for det er en del kompetanse man kan dra nytta av for div. oppdrag her i forumet. Hadde man videre hatt en CV seksjon i Profil med relevant erfaring kunne det blitt meget brukbart. PS! tilgi skrivefeil, trener på et ukurant mini usb tastatur hehe Endret 6. februar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå