Gå til innhold

Hva er forskjellen på disse socket'ene?

jollybee

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge meg ny pc. Gjort det en del ganger før så vet hva jeg driver med, trodde jeg.

Det er ikke som i gamle dager lenger.

Noen forskjeller jeg lurer på:

AMD64 socket 754

AMD64 socket 939

Forskjellen?

p4 socket 604

p4 socket 775

Tror det er noe med HT tek. med pentium.

Kan noen gi meg en god begrunnelse hvem av de jeg skal velge.

Pcen brukes til spill og redigering av video.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke pcen til gaming ville jeg gått for AMD 64 socket 939.

På intel siden har jeg ikke så mye rede på men de er ikke like god ytelse på spill. Leste her at AMD 64 slo intel sine godt på Half Life 2.

Jeg kommer sener til å oppgradere til AMD 64 socket 939.

Lenke til kommentar

Intel sin cpu og amd cpu er vel ca like gode, intel har en fordel pga ht hvis du kjører flere applikasjoner samtidig.

Forskjellen mellom socketene er at:

754 er den gamle socketen til amd som ble brukt av "gamere" siden man ikke trengte ecc ram, så kom 939 som du klart burde gå for siden det er socketen som kommer til å leve lengst av de to.

775 er intel sin nye socket

Skulle jeg velge ville jeg nok kanskje vurdert en pentium, men det er ett veldig vanskelig valg. Jeg sitter på en amd nå og det virker kjempefint. Venter du ett år til (jeg vet det er lenge) så kommer dobbeltkjerne, men det tror jeg ikke du drar alt for mye nytte av siden det er få programmer som er skrevet for dobbeltkjerner eller 2cpuer.

så ett 775 oppsett med ett pci-e 6600gt er absolutt ikke å forakte om du skal ha en spillpc

men en amd64 (32/64 bit hybrid, finnes ikke win for det enda så det er egentlig lite vits, programmer er heller ikke laget for det) og en pci-e 6600gt er også en god konfigurasjon.

Min beste anbefaling er å lese fem tester av begge to og gjøre deg ett valg :) med ett nforce4 sli har du muligheten til å kjøre to 6600gt kort sammen og få 6800 ultra ytelse, men dette er litt kinkig foreløpig men det er jo en mulig oppgraderingsmulighet.

Håper du blir fornøyd med systemet du velger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...