_Adler_ Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hei! Bruker Adobe Photoshop CS. Jeg ønsker å gjøre et bilde skarpere og det går bra, men kvaliteten på bildet blir så mye dårligere enn originalen. Har hørt at det finnes en plugin, som gjør bilder skarpere uten at bildet får noe særlig dårligere kvalitet... Noen som vet om noe slikt og hvor det kan lastes ned? Takker for alle svar. Hilsen Daniel Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Unsharp mask gjev artifakter -- alt gjev artifakter. Du kan ikkje skarpe opp eit bilete utan at kvaliteten eigentleg blir dårlegare (på ein måte).. -- Men vår OPPFATTNING av kvaliteten i eit bilete kan bli betre av oppskarping lell. Eg bryr meg ikkje stort om PS:CS, endå mindre om plugins til programmet -- men er det «sharpen» du har brukt, eller er det «Unsharp mask»?.. Du kan òg skarpe biletet ditt opp manuelt, - du vil ofte få eit betre resultat. (med manuelt meiner eg at du bruker filter, men at du gjer mykje av arbeidet sjølv - i staden for éin magisk knapp blir det fleire, med ein del «hacking» imellom -- Det finnes tutorials på slikt (las ein til Gimp for nokre dagar sidan)). Retta på nynorsken - takk for PM eitp Endret 7. februar 2005 av Velmont Lenke til kommentar
lmopheim Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Du tenker kanskje på Fred Mirandas Intellisharpen. Dette er vel den mest anerkjente plugin til det formålet du etterspør. Er kommet i versjon 2 for ikke så lenge siden. Kan lastes ned fra www.fredmiranda.com. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Hei! Når jeg gjør bilde skarpere bruker jeg "sharpen". Finnes det en gratis plugin som skarper bilder. Intellisharpen II koster jo $24.90 . BARE SE HER Takk! Hilsen Daniel aka _Adler_ Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Ikke bruk "sharpen". Bruk "unsharp mask". Det finnes plugins som gjør det "bedre" eller enklere, men det betyr ikke at unsharp mask er dårlig. Tvert i mot, den er veldig bra hvis den brukes korrekt: USM-Carsten Arnholm Lenke til kommentar
eitp Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Sletta og sendt som pm. Du har heilt rett, Ostekjeks. Tor Endret 6. februar 2005 av eitp Lenke til kommentar
andm Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Dette kunne du rapportert via PM eller e-post, eitp.. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Har benyttet dSLR Fractal Sharpen Actions som kjøres i Photoshop CS med brukbart resultat: http://actions.home.att.net/dSLR_Fractal_Sharpen.html Krever at du har Genuine Fractals plug-in fra før. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Hei! eitp Skrevet 06/02/2005 : 21:45 Sletta og sendt som pm. Du har heilt rett, Ostekjeks. Ostekjeks Skrevet 06/02/2005 : 21:52 Dette kunne du rapportert via PM eller e-post, eitp.. Hva mener dere 2: Eitp og ostekjeks? Hilsen Daniel aka. _Adler_ Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hei Adler, Focalblade er en annen plugin til PS for skarping av bilder, og har fått gode anmeldelser... Brukte tidligere Intellisharpen fra Fred Miranda og anskaffet også Intellisharpen II når den kom, men la disse i "skuffen" etter at Focalblade kom i hus. Kan anbefale den på det varmeste! Se link: http://thepluginsite.com/products/photowiz...blade/index.htm Lenke til kommentar
ceedaine Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg har også problem med å beholde den gode kvaltiteten når jeg redigerer bilder. Litt synd det ..men så bruker jeg enkle paint til å lage ramme rundt da, kanskje det er derfor. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 ..men så bruker jeg enkle paint til å lage ramme rundt da, kanskje det er derfor. Slike prog kan lett over-komprimere bilder... Bruker PS til alt (TIFF 16 bit) Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 En god allround Unsharp Mask: Amount: denne justere du etter behov (se i preview) men over 270% begynner det å bli stygt. Radius: 0.7 - 1 Threshold: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå