Lucifer 666 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Klokket det slik: FSB fra 200 til 250 MP fra 11 til 10 FSB MP fra 4 til 3 Minnet fra 200 til 250 MSI K8N Neo Platinum A64 3200+ [email protected] Corsair XMS3200XL @250MHz Men det skjer ikke noe utfra CPU-Z når maskinen idler med C'n'Q aktivert. Hvordan funker dette egentlig? MP må vel ikke stå på 11?? Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Ingen som bruker Cool'n'Quiet? Lenke til kommentar
Solav Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 les denne guiden http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=10728 fungerte fint for meg. Det som ikke funker, er at Core Center hele tiden tilbakestiller Cool'n'quiet innstillingene i programmet når det gjelder viftekontroll, slik at jeg alltid må gå inn i Core Center og velge Cool'n'quiet over User Mode for at vifta skal regulere seg i forhold til temperaturen hver gang jeg booter maskina. Har ikke funnet noe fiks på det problemet her noen steder. Uten om det så fungerer Cool'n'quiet funksjonene fint med tanke på lavere temperatur pga strømkonsum. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Du har selvfølgelig lastet ned AMD64-driver og satt på "minimal strømstyring"? Jeg hadde samme hovedkort som deg før, og kjørte vel bare med standard multiplier. Problemet med CnQ og lavere multiplier er at CnQ vil sprette opp til standard multiplier etter idle hvis CPU blir belastet. Sett at du kjører CPUen din på 250*10 (som du gjør). CPU er da 2,5GHz og kanskje akkurat under stabilitetsgrensa. Så aktiverer du CnQ. I idle vil CnQ senke multiplier ned til 5, altså 250*5 (1250MHz). Men når CPU får full belastning, vil CnQ ikke ta hensyn til at du kjører en lavere multiplier fra BIOS, men sette seg opp til standard 11. Du får da plutselig 11*250 (2750MHz) noe som antakeligvis er i meste laget, og PCen kræsjer. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Du har selvfølgelig lastet ned AMD64-driver og satt på "minimal strømstyring"? Jeg hadde samme hovedkort som deg før, og kjørte vel bare med standard multiplier. Problemet med CnQ og lavere multiplier er at CnQ vil sprette opp til standard multiplier etter idle hvis CPU blir belastet. Sett at du kjører CPUen din på 250*10 (som du gjør). CPU er da 2,5GHz og kanskje akkurat under stabilitetsgrensa. Så aktiverer du CnQ. I idle vil CnQ senke multiplier ned til 5, altså 250*5 (1250MHz). Men når CPU får full belastning, vil CnQ ikke ta hensyn til at du kjører en lavere multiplier fra BIOS, men sette seg opp til standard 11. Du får da plutselig 11*250 (2750MHz) noe som antakeligvis er i meste laget, og PCen kræsjer. Det var jo litt bæsj ja... Jaja, da er ikke det noe mer å lure på hvertfall. Får bare ha cpu vifta på viftekontrolleren i fremtiden også da. Ville egentlig bare teste hvordan det funket, men var redd for at den kunne finne på å kjøre mp til 11 og det går dårlig ja. Men takk for svar, så fikk jeg klarhet i det også Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Prøv å la HTT stå på 200MHz, sett ned multiplier til 9/10 og sjekk om CnQ spretter opp til 11 når CPU blir belastet. Hvis den bare spretter opp til det du har satt den til, kan du trygt kjøre CnQ på 250*10. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Flasha til orginal bios 1.5 ,men får ikke c'n'q til å funke for det. Satte MP til "startup" i bios, HTT på 215 men det funker ikke fordet. Hva må gjøres for at den skal funke? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Du må laste ned (nyeste) AMD64-driver HER og sette strømbruk til "minimal..." Og så enable CnQ i BIOS. Cell Menu syns jeg å huske, er en stund siden jeg hadde det hovedkortet. Så sjekker du hele tiden med CPU-Z om multiplier hopper opp og ned under idle og load. Prøv forresten det jeg skrev to poster over her. Er usikker på om det fungerer. Det fungerer ihvertfall ikke på min Socket 939 Shuttle, så om jeg kjører CnQ med f.eks 2xx X 9, hopper CnQ opp på 10 under load, og da går det 2xx Mhz over stabilitetsgrensa for min CPU. Så det funker dårlig. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Du må laste ned (nyeste) AMD64-driver HER og sette strømbruk til "minimal..." Hvor kan jeg stille strømbruk til minimal? Lastet ned den driveren, og MP settes til x5.0. MEN, den stiller seg ikke opp igjen... Prøvd med super-pi, 3dmark og F@H men den kjører bare mp på 5 uansett. Akurat nå er den veldig cool, snart frost på cpu'en, men hva skal jeg med en iskald 1GHz cpu? Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) *LITT forum problemer som vanlig....* Endret 16. februar 2005 av Lucifer 666 Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Kontrollpanel - Power Options/Strømalternativer. Velg å vise dette ikonet i oppgavelinja hele tiden, så kan du hurtigskifte mellom "Alltid på" og "minimal strømstyring" for å skru CnQ av og på. Har du gjort alt riktig, skal du kunne se at multiplikatoren hopper opp med en gang når du f.eks kjører SuperPi eller andre CPU-krevende programmer. Og ytelsen blir den samme, CnQ er vel i stand til å skifte multiplikator drøye 30 ganger i sekundet. Så du må ikke vente lenge på den ekstra GHz´en. Altså, for å få CnQ: Enable i BIOS Installere AMD64-driver Sette strømstyring til minimal Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Bruk heller RightMark CPUClock 1.3 . Redusert multiplier (eks. 10 istedet for 11 for OC'ing) og CnQ virker ikke bra sammen . Når cpu går til full speed benyttes default multiplier mens fsb den som er innstilt . Endret 16. februar 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Tusen takk. Det funket med en gang jeg satte på strømstyringen. Men må legge til at maskinen funket veldig bra til surfing og mail + litt film selv om den sto på 220x5 1.1volt. Den lå da ca 5*C over romtemp. og hadde sikkert klart seg med en stor kjøleblokk uten vifte. Må jo funke bra til lydløs pc... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Sørg også for å holde HTT under 1000MHz (eks 4 x 250) Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Men må legge til at maskinen funket veldig bra til surfing og mail + litt film selv om den sto på 220x5 1.1volt. Den lå da ca 5*C over romtemp. og hadde sikkert klart seg med en stor kjøleblokk uten vifte. Må jo funke bra til lydløs pc... Ja, er absolutt et alternativt til en støyfri PC. Men det blir å kjøpe en CPU for å så bare utnytte halvparten igjen. Hvis man ikke har fast multiplikator på 5x på en CPU med passiv kjøling, tror jeg man kan kommer til å slite litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå