vegjoh Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Hallo! Er det noen her som har erfaring med KVM Extendere? Vurderer å kjøpe en slik, men lurer på hvor godt de fungerer i praksis. Ser at komplett har KVM-Extendere til alt fra kr.1500,- til kr.3000,-. (Søk på "KVM Extender" på komplett.no) Det jeg lurer på spesielt, er hvordan kvaliteten på skjermbildet blir - og om det er noe merkbar forsinkelse ved bruk av en slik extender. På grunn av prisene, er dette den jeg ser som mest aktuell. Er det noen som har formeninger om den, eller om andre modeller? Mvh Vegard Edit: Finpusset litt på topic'en.. Endret 5. februar 2005 av vegjoh Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Du har helt rett i din skepsis til video kvaliteten på et generelt grunnlag. Har ikke brukt noen KVM switcher de siste årene, men fra tidligere vet jeg at Kbd og Mus fungerte bra nesten bestandig. Derimot er var det problemer med video kvaliteten (20 meter +). Dette har muligens blitt vesentlig bedre de siste årene. I hovedsak er det problemer med stor båndbredde over lengre avstand. Klarer du deg med 1024 x 768 går det ofte bra. Kjører du med 24 bits fargedybde i tillegg kan du risikere at det "hvite" i bildene blir "grå". Alle seriøse leverandører av KVM switcher operer med spesifikasjoner. Det bør også denne leverandøren ha. Klarer de deg med f.eks. 5 meter er det som oftest små problemer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Høres ut som en IP basert KVM switch er det du trenger, slik at du kan kjøre det over vanlig CAT5/CAT6 RJ45 nett. Kun hvis du trenger skjermkontroll etc. utenfor windows. Bildekvalitet kan man uansett glemme med slikt utstyr. Du får mer enn bra nok bilde, men thats it. Endret 6. februar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Okey, takk for info. Det var vel som jeg regnet med egentlig. Skal vel litt til for å få klart bilde, og da er det vel antakelig slik at de extenderene som har noenlunde grei bildekvalitet - er de som koster 3000 kr? Saken er den, at jeg fikk en eldre IBM-server som jeg har lyst å forske litt på. Den bråker derimot såpass mye, at det ikke er aktuelt å ha den stående under bordet her.. Tenkte å få satt den ut i kjelleren ved hjelp av en KVM-Extender. Kunne forsåvdt brukt software-løsninger over nettverket, men jeg hadde lyst å eksperimentere litt med Windows, som er installert, og senere også litt Linux. Fint å ha "full kontroll", så jeg slipper å ha skjerm i kjelleren og sitte der ute å installere OS, og å få software-løsninger opp å gå.. Men, men.. Er det noen som har erfaringer med de KVM-Extenderne som er på markedet nå for tida? Mvh Vegard Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Jeg er ikke helt sikker på om en slik extender benytter protokoller eller kabler? Ellers gir en IP basert KVM switch helt klart bilde, siden det overføres digitalt på stamnettet. Lenke til kommentar
skille Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Jeg jobber på et sykehus, der bruker vi en del slikt utstyr, særlig på operasjonsstuer, der pc'ene ikke kan stå i samme rom. Funker helt utmerket. Kommunikasjonen mellom boksenje går over CAT5nettet. Er heller ikke noe tull med de, slik at de henger.. (noe vi var litt bekymret for da vi kjøpte de inn. ) Er forøvrig utstyr fra blackbox vi bruker. -Trond Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Jeg er ikke helt sikker på om en slik extender benytter protokoller eller kabler? Ellers gir en IP basert KVM switch helt klart bilde, siden det overføres digitalt på stamnettet. De extenderene jeg i hovedsak har sett på, er de som bruker CAT5-kabel mellom boksene. Er ikke sikker på hva IP-baserte KVM-extendere er, men jeg har en anelse. De ser dog ut til å være litt dyre.. Jeg jobber på et sykehus, der bruker vi en del slikt utstyr, særlig på operasjonsstuer, der pc'ene ikke kan stå i samme rom. Funker helt utmerket. Kommunikasjonen mellom boksenje går over CAT5nettet. Er heller ikke noe tull med de, slik at de henger.. (noe vi var litt bekymret for da vi kjøpte de inn. ) Er forøvrig utstyr fra blackbox vi bruker. -Trond Jaha, det høres bra ut. BlackBox er vel derimot noe dyrt, uten at jeg kjenner eksakte priser på extenderene. Har selv en BlackBox KVM-Switch.. Men da vet jeg ihvertfall at de som koster litt, fungerer bra. Mvh Vegard Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Blackbox er bra . Ok så extenderne bruker CAT5 netter ja. Kjekt Syntes det var noe som rimte med 150m ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå